Kompleks budynków na ulicy łączącej Pomorzany ze Śródmieściem zwany jest „małą szczecińską Wenecją”. Tworzą ją dawne obiekty poprzemysłowe i była zajezdnia tramwajowa, ale historia tych terenów sięga znacznie dalej.
Dawniej
W średniowieczu obszary wzdłuż Odry, obecnie znajdujące się na południe od dworca głównego w Szczecinie, stanowiły słowiańską osadę rybacką zwaną Wikiem Górnym (Oberwiekstrasse). Później powstały tu składy kupieckie, cegielnia i przystanie dla łodzi i statków. Osada dwukrotnie w wyniku wojen (w 1677 i 1813) została zniszczona, a następnie odbudowana. W 1843 roku poprowadzono tędy linię kolejową z Berlina. Od drugiej połowy XIX wieku starą zabudowę wyparły kamienice mieszkalne i fabryki. Do dzisiaj możemy podziwiać charakterystyczny dla miasta zespół budynków fabrycznych, który od strony Odry przypomina Wenecję. Od 1864 roku funkcjonowały tutaj: fabryka produktów chemicznych, odlewnia żelaza, fabryka maszyn rolniczych, młynarskich, ogrodniczych, gorzelnia, wytwórnia drożdży, spirytusów, likierów i octu. Niestety część polskich zakładów, które wybudowano po II wojnie światowej została zlikwidowana.
Od 1885 roku teren przy ul. Kolumba 86-88 wraz z Wyspą Jaskółczą stanowił zajezdnię tramwajową. Początkowo dla tramwajów konnych, później przystosowany dla potrzeb trakcji elektrycznej. Jeszcze do lat 90’ XX wieku zajezdnia wciąż pełniła swoją funkcję.
Dzisiaj
Miejsce dawnej zajezdni tramwajowej w 1993 roku zajęło Szczecińskie Centrum Przedsiębiorczości, które w latach 1994-1996 przeszło kapitalny remont. Renowację przeprowadzono tak, by dawna architektura została przystosowana do nowej funkcji. Obecnie znajduje się tutaj Szczeciński Park Naukowo- Technologiczny oraz Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Rozwoju Regionalnego. Pomiędzy budynkami wciąż znajduje się przejazd prowadzący na stalowy most, a dalej na Wyspę Jaskółczą. Z wyspy rozpościera się widok na zespół zabudowań poprzemysłowych- „małą szczecińską Wenecję”.
Dawną fabrykę drożdży zajmuje dzisiaj jeden z wydziałów Urzędu Marszałkowskiego. Na pozostałych terenach zaś znajdują się hurtownie i spółki , a przede wszystkim komisy samochodowe i myjnie, których jest tutaj pod dostatkiem.
Nie brakuje jednak pomysłów, jak zagospodarować i uatrakcyjnić obszar ul. Kolumba. Wśród projektów są takie, które zakładają powstanie sztucznej wyspy obok Jaskółczej, wyłączenie z ruchu samochodowego ul. Kolumba i pozostawienie na niej nitki tramwajowej (pas ruchu dla samochodów powstałby na obecnej części torów kolejowych dworca głównego). Projekty można znaleźć m.in. na stronach:
http://grupaquad.blogspot.com, http://www.fiszeratelier41.pl, http://www.studio-soda.pl/
Komentarze
1