Po raperach przyszła pora na polskich artystów, którzy w swojej twórczości odwołują się do Szczecina. Przed wami przykłady takich utworów.

”Kwiaty ojczyste”

Nie ulega żadnym wątpliwościom, że jednym z najważniejszych polskich artystów był Czesław Niemen. Jak powszechnie wiadomo, jego debiut nastąpił w 1962 podczas Festiwalu Młodych Talentów w Szczecinie. W piosence z płyty ”Enigmatic” zatytułowanej ”Kwiaty ojczyste” Czesław Niemen odwołuje się do naszego miasta oraz Opola, w którym odbywa się do dzisiaj jeden z najważniejszych festiwali muzycznych. We wspomnianym utworze artysta śpiewa następujące słowa: „Kwiaty znad Odry, gąszcze, róże/ Stukolorowe pióra pawie/ W parkach Szczecina i Opola/ W małych ogródkach pod Wrocławiem…”.

”Radio Szczecin” i ”Statek ze Szczecina”

Kolejnym artystą, który w tekstach swoich utworów przywołuje Szczecin, jest Jerzy Porębski. Ten urodzony w Sosnowcu pieśniarz i wykonawca szant w utworze zatytułowanym ”Radio Szczecin” – z charakterystycznymi chórkami – śpiewa m.in. następujące słowa: „Ot pokręcę w odbiorniku, ot pokręcę gałę/ Smutno w długim rejsie, czas wolno leci/ Aż tu nagle niemożliwe, bo słyszę Radio Szczecin”, „No bo przyszła taka fala – nie mokra, nie słona/ Znalazła się przypadkowo w tych dalekich stronach/ Przyszła tu niechcący z błękitnego nieba/ Zapachniały mi ulice i szczecińskie drzewa”.

Innym utworem tego artysty również nawiązującym do naszego miasta jest ”Statek ze Szczecina”.

”Cudzoziemka w raju kobiet”

Kolejnym wykonawcą, w którego twórczości można odnaleźć nawiązania do Szczecina, jest wywodząca się z naszego miasta grupa Hey. Jej wokalista – Katarzyna Nosowska – w tekście piosenki ”Cudzoziemka w raju kobiet” – zamieszczonej na krążku ”[sic!]” – w następujących słowach odnosi się do rodzinnego miasta i stolicy Polski, w której aktualnie mieszka: „Zbyt szczecińska dla Warszawy/ A dla Szczecina zbyt warszawska”.

”Dres”

Z kolei skojarzenie naszego miasta z pewną subkulturą – negatywnie postrzeganą przez społeczeństwo – pojawia się w utworze ”Dres” pochodzącego z albumu ”Zmień z nami płeć” nagranego przez zespół Big Cyc. Padają w nim następujące słowa: „W Szczecinie i na kresach/ Cały naród biega w dresach”.

 

”Glanki i pacyfki”

Odniesienia do Szczecina znajdują się też na najnowszej płycie Artura Andrusa – ”Myśliwiecka”. W piosence zatytułowanej ”Glanki i pacyfki” na szczególną uwagę zasługuje następujący fragment tekstu: “Wzruszyła się żona punka. Spoglądając na forsycje, I mówi: – Posłuchaj Danka, Musimy dbać o tradycję, O tradycję i o schedę… I wyznaje skinheadzinie: – Mój dziadek też był skinheadem. Na zamku w Szczecinie”.

”Freestyle”

Szczeciński akcent można odnaleźć ponadto na pierwszym krążku grupy Płomień 81 zatytułowanym ”Na zawsze będzie płonął…”. Ten pochodzący z warszawskiego Ursynowa skład tworzy dwóch raperów: Marcin ”Onar” Donesz oraz Paweł ”Pezet” Kapliński. Na wspomnianym albumie znajduje się freestyle w wykonaniu drugiego z wymienionych artystów, który został zarejestrowany podczas koncertu w naszym mieście.

Koncerty zarejestrowane w Szczecinie

Jeden z utworów z koncertowej płyty grupy 2TM2,3 – ze szczecinianinem Robertem Drężkiem w składzie – zatytułowanej ”Propaganda Dei”, który został zarejestrowany podczas koncertu w szczecińskiej Katedrze.

Na uwagę zasługują także dwa wydawnictwa koncertowe zarejestrowane w Szczecinie. Pierwszy z nich to podwójny album Czesława Niemena zatytułowany ”Terra Deflorata – Koncert” zawierający zapis w formacie CD dwóch występów artysty: w kinie „Promień” w Szczecinie, który odbył się 23 listopada 1984 roku, oraz w Kościele Polskim w Berlinie Zachodnim, który miał miejsce w 1986 roku.

Drugi krążek stanowi płyta ”Three Generations Trio – Live!” – autorstwa Zbigniewa Lewandowskiego, Marka Raduli i Wojtka Pilichowskiego – zarejestrowana 14 grudnia 1992 roku w Szczecinie w Jazz Club Pinokio. Jak informuje strona internetowa raduli.info, jest to „pozycja absolutnie niedostępna, tylko antykwariaty…”.

Szczecin jako miasto na krańcu Polski

Szczecin występuje także w kawałkach polskich raperów jako miasto położone na jednym końcu Polski. Artyści posługują się nim, aby podkreślić, że ich twórczość będzie obecna na terenie całego kraju. W związku z tym w swoich numerach często wymieniają miasta położone na dwóch krańcach Polski. Jako przykład mogą posłużyć takie utwory jak: ”Dobry Wieczór Polska” nagrany przez –pochodzącego z Białegostoku – Adama ”Piha” Piechockiego oraz ”Autentyk” autorstwa poznańskiego duetu WSRH, który tworzą Shellerini i Słoń. W pierwszym z nich należy zwrócić uwagę na wers: „Z Białegostoku do Szczecina, z Cieszyna do Gdańska/ To smakuje, jak ostatni szlug skazańca”. W drugim można znaleźć następujące linijki, w których Słoń odwołuje się do naszego miasta: „To leci we wszystkich chatach od Zakopca aż po Szczecin/ To czas nuklearnej zimy, centrum ognistej zamieci”.

Klip kręcony na Łasztowni

Na zakończenie artykułu, chciałbym przedstawić teledysk poznańskiego rapera Peji, który został zrealizowany do utworu ”Szkoła życia” – pochodzącego z albumu ”Styl Życia G’N.O.J.A.” – z gościnnym udziałem Kaczora. Teledysk ten nakręcono w Poznaniu oraz na szczecińskiej Łasztowni.