PKP Intercity ogłosi przetarg na nowoczesny tabor drugiej klasy, czyli taki, który rozwinie prędkość do 250 km/h. Spółka zamierza kupić 20 składów. Czy będą obsługiwały połączenie Szczecin-Warszawa?

Nowoczesny tabor nie będzie wymagał lokomotywy, bowiem będzie miał własny napęd. Nie będzie też osobnych wagonów lecz jednolita konstrukcja. Tak jak na Zachodzie. Prędkość maksymalna jaką będzie mógł rozwinąć pociąg to nawet 250 km/h (tabor pierwszej klasy rozwija prędkość o 100km/h szybszą). Niestety nowoczesne składy to nie wszystko. Wiele zależy od infrastruktury, a za remont torów odpowiada PKP. Należy być optymistą –wg planów Ministerstwa Rozwoju Regionalnego remontowane mają być torowiska na trasie m.in. Warszawa-Poznań oraz Poznań- Szczecin. Maksymalna prędkość jaką będzie mógł rozwinąć pociąg na wyremontowanych torach to od 160 do 200 km/h. Podróż ze Szczecina do Warszawy wyniosłaby ok. 3 godziny (teraz ponad 5).

 

-Uruchomienie składów zespolonych na trasie Warszawa-Szczecin jest jedną z rozważanych możliwości –mówi Adrianna Chibowska, rzecznik spółki. Do czasu opublikowania tego artykułu, nie udało nam się dowiedzieć jakie kryteria będą brane pod uwagę oraz kiedy powstanie ostateczna lista połączeń z nowoczesnymi składami.

 

Są też złe wieści. MRR chce by zostały wykonane prace analityczne i przygotowawcze do budowy nowej linii dużych prędkości. Ale z… Poznania i Wrocławia przez Łodź do Warszawy. Na liście nie ma Szczecina, Gdańska i Krakowa.

 

Na rewolucję czeka też szczeciński Dworzec Główny PKP. Ma zostać przebudowany, w miejscu lokomotywowni powstanie nowoczesny biurowiec, perony zostaną zadaszone. Wszystko ma tworzyć spójną całość z pobliskim Śródodrzem. Kiedy rozpocznie się przetarg i budowa? Trudno powiedzieć…