W czerwcu br. rozpoczęła się realizacja projektu "Czas na staż II - dyfuzja wiedzy pomiędzy uczelnią a biznesem". To już druga odsłona tego przedsięwzięcia. Pierwsza, czyli "Czas na staż! Współpraca nauki i biznesu” zakończyła się ogromnym sukcesem. Wzięło w niej udział kilkudziesięciu naukowców i pracowników przedsiębiorstw. O idei projektu oraz o warunkach uczestnictwa opowiadają: Barbara Jurga-Szlempo oraz Rafał Ślusarczyk z Regionalnego Centrum Innowacji i Transferu Technologii.

Jaka jest idea projektu "Czas na staż II - dyfuzja wiedzy pomiędzy uczelnią a biznesem"?

B.J.-S.: Projekt polega na umożliwieniu przepływu informacji między uczelniami a przedsiębiorstwami. W momencie, gdy przedsiębiorca idzie na staż do jednostki naukowej, a pracownik naukowy – do wybranej przez siebie firmy, dochodzi do wymiany doświadczeń, zacieśnienia współpracy i powstawania nowych pomysłów. Ponadto, każdy ze stażystów otrzymuje za swoją pracę i poświęcony czas stypendium.

R.Ś.: Jednym z założeń projektu jest komercjalizacja wiedzy. Udział w nim pozwala naukowcowi ujrzenie, jak w praktyce wykorzystywane są wyniki badań i tworzone są nowe technologie oraz w jaki sposób wdraża się je w firmie. Z kolei przedsiębiorca podczas stażu ma niepowtarzalną okazję do podpatrzenia, jak właściwie powstaje nauka i jaki potencjał kryje się na uczelni.

Jak oceniacie współpracę sektora prywatnego z naukowym w województwie zachodniopomorskim?

R.Ś: Krok po kroku ta kooperacja staje się coraz bardziej widoczna. Zauważalny jest fakt, że coraz częściej naukowcy zakładają własne przedsiębiorstwa. Na przykładzie pierwszej części projektu „Czas na staż! Współpraca nauki i biznesu” widzimy, że relacje środowiska akademickiego z biznesowym wzmacniają się i polepszają.

B.J.-S.: Nasz projekt udowadnia, że jednak te dwa pozornie różne środowiska chcą ze sobą współpracować, tworzyć wspólne projekty i je razem realizować. Potwierdza to chociażby fakt, że coraz więcej studentów pisze na zamówienie przedsiębiorstw prace dyplomowe. W ten sposób, student pracuje nad konkretnym problemem badawczym, natomiast przedsiębiorstwo uzyskuje rzetelne opracowanie interesującego go rozwiązania.

Czy w wyniku projektu powstały nowe płaszczyzny do współdziałania nauki i biznesu?

R.Ś: Prawdę powiedziawszy, nie spodziewaliśmy się aż takiego zainteresowania pierwszą częścią projektu i takich spektakularnych sukcesów, które dzięki niemu powstały. Jeden ze stażystów - naukowców, po powrocie na uczelnię postanowił powołać studia dyplomowe, których część praktyczna będzie odbywała się w przedsiębiorstwie, będącym miejscem jego stażu. Wiele firm postanowiło nawiązać współpracę z ośrodkami akademickimi właśnie pod kątem pisania prac dyplomowych. Inny z przedsiębiorców w ramach stażu na Wydziale Informatyki Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego opracował specjalne narzędzie do badania kompetencji personelu. Dodatkowo, jedna z firm działająca w branży medycznej zaczęła realizować projekty badawczo-rozwojowe razem z Wydziałem Biotechnologii i Hodowli Zwierząt.

Kto może wziąć udział w projekcie „Czas na staż II – dyfuzja wiedzy pomiędzy uczelnią a biznesem”?

B.J.-S.: Praktycznie każdy, niezależnie od branży i dziedziny, w której działa. Pracownik naukowy nie musi iść jedynie do firmy, która funkcjonuje w obszarze jego badań. Projekt ma na celu kreowanie także samej przedsiębiorczości i poznawania nowych możliwości działań. Pozwala to również na zdobycie wiedzy z zakresu samego prowadzenia przedsiębiorstwa, które jak wiadomo – nie jest rzeczą łatwą. Najlepiej, jeśli osoby chcące być stażystami, już wcześniej nawiążą współpracę z jednostką naukową/firmą, w której planują ten staż odbyć. Jednak RCITT również dokłada wszelkich starań, by znaleźć odpowiednie miejsce na staż dla wszystkich osób zainteresowanych.

Jakie warunki należy spełnić, aby przystąpić do projektu?

R.Ś.: Pierwszym krokiem jest wysłanie swojego zgłoszenia przez stronę internetową: www.innowacje.zut.edu.pl. Zgłoszenia będą przyjmowane od początku lipca br. Następnie specjalnie powołana komisja rekrutacyjna wyłoni osoby, które zostaną zaproszone na rozmowę kwalifikacyjną. Procedura ta ma na celu ocenę determinacji i motywacji kandydata do odbycia stażu. Ważnym aspektem będzie również potencjał komercyjny, czyli czy zaplanowane w ramach stażu działania mają charakter wdrożeniowy. Kolejnym kryterium będzie innowacyjność pomysłów. To wszystko może brzmi poważnie, ale naprawdę nie trzeba się obawiać tych pojęć.

B.J.-S.: Przed każdym stażem ustalany jest jego harmonogram. Oczywiście mogą w nim zostać wprowadzone drobne modyfikacje, jeśli okaże się, że dana tematyka interesuje stażystę w szerszym zakresie. Natomiast określenie pewnych ram i terminów jest niezbędne do monitorowania przebiegu stażu.

Jakie korzyści wynikają z udziału w projekcie „Czas na staż II – dyfuzja wiedzy pomiędzy uczelnią a biznesem”?

R.Ś.: Dążymy do tego, aby organizowane w ramach projektu staże nie były pracą odtwórczą. Wręcz przeciwnie, pobyt w danym miejscu ma inspirować i pobudzać przedsiębiorczość. Te trzy miesiące należy traktować jako wstęp do dalszej współpracy. Warto także podkreślić, że każdy stażysta ma też wyznaczonego swojego opiekuna, który czuwa nad przebiegiem stażu. Staż kończy się raportem końcowym, który weryfikuje co zostało zrealizowane z założonego planu i czy przewidywane są dalsze wspólne działania. Ponadto, po zakończeniu stażu, każda osoba biorąca w nim udział otrzymuje dyplom potwierdzający jego odbycie. Projekt jest zaplanowany na 6 edycji i z każdej z nich wybierana będzie jedna osoba, dla której przewidziano usługę, polegającą na napisaniu strategii wdrażania wyników badań. Wartość takiej usługi szacowana jest na około 10 000 złotych, natomiast wytypowana osoba otrzymuje tą usługę bezpłatnie.

Artykuł został przygotowany w ramach kampanii „ICT LAB-MARKET – od wynalazku do produktu” współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Kampania prowadzona jest przez firmę promocyjną GOS Polska Sp. z o. o. (www.gos-polska.pl) w partnerstwie z Technoparkiem Pomerania (www.technopark-pomerania.pl).

 

Więcej ciekawych informacji o wspieraniu innowacyjnego biznesu oraz rozwoju branży IT można znaleźć na stronie www.ictlabmarket.spnt.pl.