Miasto przedstawiło projekt Strefy Czystego Transportu i zaprasza mieszkańców do udziału w konsultacjach. Rozpoczną się one już we wtorek (2 grudnia), a 10 i 11 grudnia zaplanowano spotkania z mieszkańcami. „Ostatecznie postanowiliśmy zaproponować mieszkańcom trzeci, jeszcze mniej restrykcyjny wariant, dodatkowo wprowadzając liczne wyłączenia” – informuje zastępca prezydenta Szczecina Łukasz Kadłubowski.

Proponowana Strefa Czystego Transportu obejmuje dolny i część górnego tarasu Starego Miasta w granicach ulic Tkackiej, Wyszyńskiego, Mała Odrzańska do linii Trasy Zamkowej.

Mieszkańcy będą mogli wyrazić swoje opinie do 5 stycznia 2026 roku. Spotkania zaplanowano 10 grudnia o godz. 17 w sali sesyjnej Urzędu Miasta Szczecin oraz 11 grudnia o godz. 17 w Szkole Podstawowej nr 63 z Oddziałami Integracyjnymi przy ul. Grodzkiej 23.

Oprócz tego mieszkańcy mogą przekazywać swoje opinie poprzez przesłanie ankiety (dostępna na stronie www.konsultuj.szczecin.pl) na adres email konsultacje.sct@um.szczecin.pl lub w formie papierowej złożonej do urny w przedsionku przy głównym wejściu do magistratu (środkowe skrzydło przy pl. Armii Krajowej 1).

Kto będzie mógł wjechać?

Według propozycji magistratu, uprawnione do wjazdu na teren Strefy Czystego Transportu będą:

  1. samochody należące do osób fizycznych, które nabyły abonament lub uiściły opłatę zryczałtowaną, lub są uprawnione do postoju z zerową stawką opłaty w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania, lub na Płatnym Parkingu Niestrzeżonym Dolny Taras;

  2. samochody należące do osób fizycznych rozliczających podatek dochodowy od osób fizycznych w mieście Szczecin ze wskazaniem miejsca zamieszkania w granicach Strefy;

  3. samochody osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które nabyły abonament w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania.

  4. samochody należące do osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, mających siedzibę w granicach Strefy,

  5. pojazdy wskazane przez placówki lub osoby, dla których wydano kartę parkingową przysługującą osobom niepełnosprawnym; 

  6. samochody osobowe

  • z silnikami z zapłonem iskrowym – spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro 4 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2005 r.,

  • z silnikami z zapłonem samoczynnym – spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro 5 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2009 r.;

  1. pojazdy o masie powyżej 3,5 t.:

  • z silnikami z zapłonem iskrowym – spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro IV lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2010 r.,

  • z silnikami z zapłonem samoczynnym – spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro VI lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2014 r.;

  1. motocykle i czterokołowce;

  2. samochody specjalne;

  3. pojazdy zabytkowe;

  4. wszystkie pojazdy samochodowe niewymienione w pkt 1- 10, nie więcej niż 1 dzień w każdym z miesięcy w ciągu roku kalendarzowego.

 - Kontrola będzie prowadzona na zasadach ogólnych Prawa o ruchu drogowym, na podstawie danych z centralnej ewidencji pojazdów lub specjalnych naklejek na szybach, wydawanych dla uprawnionych do wjazdu pojazdów – informuje Paulina Łątka z biura prasowego magistratu

„Trzeci, jeszcze mniej restrykcyjny wariant”

Przygotowanie projektu uchwały poprzedziły badania i analizy wyznaczonego terenu, przede wszystkim pod kątem wjeżdżających tam pojazdów. Raport obejmował dwa potencjalne warianty funkcjonowania Strefy – w wersji mniej i bardziej restrykcyjnej.

Pierwsza z nich zakazem wjazdu obejmowała samochody starsze niż 15 lat oraz piętnastoletnie i nowsze, niespełniające normy emisji spalin Euro 5 (silniki benzynowe) lub Euro 6 (diesel). Druga, analogicznie – samochody starsze niż 10 lat lub dziesięcioletnie i nowsze niespełniające tych samych norm.

- Przeanalizowaliśmy przedstawione wskaźniki oraz liczby i ostatecznie postanowiliśmy zaproponować mieszkańcom trzeci, jeszcze mniej restrykcyjny wariant, dodatkowo wprowadzając liczne wyłączenia, między innymi dla mieszkańców planowanej strefy czy przedsiębiorców prowadzących na jej terenie działalność. Pozwoli nam to wejść w pewien proces, ale w sposób jak najmniej uciążliwy dla szczecinian – wyjaśnia Łukasz Kadłubowski, zastępca prezydenta Szczecina.

Jak podkreśla, wprowadzenie SCT w zaproponowanej formule ma „charakter pilotażowy i umożliwi ocenę wymiernych skutków jej funkcjonowania”.

- Szczególnie w aspekcie ekologicznym, dając tym samym podstawy do ewentualnych modyfikacji i zmian – dodaje.