Proponowana Strefa Czystego Transportu obejmuje dolny i część górnego tarasu Starego Miasta w granicach ulic Tkackiej, Wyszyńskiego, Mała Odrzańska do linii Trasy Zamkowej.
Mieszkańcy będą mogli wyrazić swoje opinie do 5 stycznia 2026 roku. Spotkania zaplanowano 10 grudnia o godz. 17 w sali sesyjnej Urzędu Miasta Szczecin oraz 11 grudnia o godz. 17 w Szkole Podstawowej nr 63 z Oddziałami Integracyjnymi przy ul. Grodzkiej 23.
Oprócz tego mieszkańcy mogą przekazywać swoje opinie poprzez przesłanie ankiety (dostępna na stronie www.konsultuj.szczecin.pl) na adres email konsultacje.sct@um.szczecin.pl lub w formie papierowej złożonej do urny w przedsionku przy głównym wejściu do magistratu (środkowe skrzydło przy pl. Armii Krajowej 1).
Kto będzie mógł wjechać?
Według propozycji magistratu, uprawnione do wjazdu na teren Strefy Czystego Transportu będą:
-
samochody należące do osób fizycznych, które nabyły abonament lub uiściły opłatę zryczałtowaną, lub są uprawnione do postoju z zerową stawką opłaty w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania, lub na Płatnym Parkingu Niestrzeżonym Dolny Taras;
-
samochody należące do osób fizycznych rozliczających podatek dochodowy od osób fizycznych w mieście Szczecin ze wskazaniem miejsca zamieszkania w granicach Strefy;
-
samochody osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które nabyły abonament w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania.
-
samochody należące do osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, mających siedzibę w granicach Strefy,
-
pojazdy wskazane przez placówki lub osoby, dla których wydano kartę parkingową przysługującą osobom niepełnosprawnym;
-
samochody osobowe
-
z silnikami z zapłonem iskrowym – spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro 4 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2005 r.,
-
z silnikami z zapłonem samoczynnym – spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro 5 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2009 r.;
-
pojazdy o masie powyżej 3,5 t.:
-
z silnikami z zapłonem iskrowym – spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro IV lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2010 r.,
-
z silnikami z zapłonem samoczynnym – spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro VI lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2014 r.;
-
motocykle i czterokołowce;
-
samochody specjalne;
-
pojazdy zabytkowe;
-
wszystkie pojazdy samochodowe niewymienione w pkt 1- 10, nie więcej niż 1 dzień w każdym z miesięcy w ciągu roku kalendarzowego.
- Kontrola będzie prowadzona na zasadach ogólnych Prawa o ruchu drogowym, na podstawie danych z centralnej ewidencji pojazdów lub specjalnych naklejek na szybach, wydawanych dla uprawnionych do wjazdu pojazdów – informuje Paulina Łątka z biura prasowego magistratu
„Trzeci, jeszcze mniej restrykcyjny wariant”
Przygotowanie projektu uchwały poprzedziły badania i analizy wyznaczonego terenu, przede wszystkim pod kątem wjeżdżających tam pojazdów. Raport obejmował dwa potencjalne warianty funkcjonowania Strefy – w wersji mniej i bardziej restrykcyjnej.
Pierwsza z nich zakazem wjazdu obejmowała samochody starsze niż 15 lat oraz piętnastoletnie i nowsze, niespełniające normy emisji spalin Euro 5 (silniki benzynowe) lub Euro 6 (diesel). Druga, analogicznie – samochody starsze niż 10 lat lub dziesięcioletnie i nowsze niespełniające tych samych norm.
- Przeanalizowaliśmy przedstawione wskaźniki oraz liczby i ostatecznie postanowiliśmy zaproponować mieszkańcom trzeci, jeszcze mniej restrykcyjny wariant, dodatkowo wprowadzając liczne wyłączenia, między innymi dla mieszkańców planowanej strefy czy przedsiębiorców prowadzących na jej terenie działalność. Pozwoli nam to wejść w pewien proces, ale w sposób jak najmniej uciążliwy dla szczecinian – wyjaśnia Łukasz Kadłubowski, zastępca prezydenta Szczecina.
Jak podkreśla, wprowadzenie SCT w zaproponowanej formule ma „charakter pilotażowy i umożliwi ocenę wymiernych skutków jej funkcjonowania”.
- Szczególnie w aspekcie ekologicznym, dając tym samym podstawy do ewentualnych modyfikacji i zmian – dodaje.
Komentarze