Zachodnia obwodnica Szczecina pozostaje na razie w sferze planów i marzeń. Sejm nie zdecydował się przeznaczyć 8 milionów złotych na dokumentację projektową dla tego przedsięwzięcia drogowego. Większość parlamentarna PiS odrzuciła poprawkę do budżetu państwa na 2016 rok zgłoszoną przez opozycyjną Platformę Obywatelską. To nie koniec złych wiadomości. Zabrakło też środków, dokładnie 20 milionów złotych, na utrzymanie toru wodnego Świnoujście-Szczecin.
Pieniądze jakoś się znajdą
Posłowie PiS uspokajają jednak, że brak obwodnicy i toru wodnego w budżecie wcale nie oznaczają, że projekty są zagrożone. Wręcz przeciwnie, jeśli pojawią się dodatkowe pieniądze, rząd wróci do inwestycji zachodniego obejścia drogowego, a środki na tor wodny na pewno się znajdą, co miał obiecać sam Jarosław Kaczyński i Beata Szydło. W te zapewnienia nie wierzą jednak opozycyjni posłowie z Pomorza Zachodniego. Zaniepokojeniem napawa zwłaszcza brak środków w budżecie na utrzymanie toru wodnego Świnoujście – Szczecin, co nie jest dobrą wiadomością dla naszego portu. Jeśli na ZOSię można jeszcze poczekać, to utrzymanie toru wodnego jest pilnym wydatkiem opiewającym na kwotę 20 milionów złotych. Niektórzy "życzliwi" wypominają rządowi, że takie braki w budżecie mające realny wpływ na życie mieszkańców regionu, nie przeszkodziły w przekazaniu 20 milionów złotych prywatnej uczelni Tadeusza Rydzyka.

Dlaczego to takie ważne?
Czym są te inwestycje i dlaczego są takie istotne? Pięćdziesięciokilometrowa, zachodnia obwodnica ma połączyć Zakłady Chemiczne w Policach z węzłem autostradowym w Kołbaskowie. Ta drogowa inwestycja jest niezbędna do dalszego rozwoju tego kluczowego dla rozwoju naszego regionu zakładu oraz świętego spokoju i bezpieczeństwa… szczecinian. Jak do tej pory setki ciężarówek z chemikaliami prosto z Polic muszą przeciskać się przez Szczecin. Koszt całej inwestycji szacuje się na 4 miliardy złotych. Tak dużą kwotę generuje głównie planowany tunel pod Odrą. Natomiast utrzymanie toru wodnego jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania szczecińskiego portu. Bez odpowiednio pogłębionej Odry do Szczecina nie będą mogły wpływać większe jednostki.

[aktualizacja] Dzisiaj na stronie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej opublikowano następujący komunikat:
- Urząd Morski w Szczecinie otrzyma fundusze na bieżące utrzymanie toru wodnego Szczecin – Świnoujście – uspokaja Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, dementując medialne doniesienia.

- W budżecie przygotowanym przez poprzedni rząd nie było zabezpieczonych pieniędzy na wiele przedsięwzięć – przyznał minister. – Część funduszy udało się wygospodarować w ramach poprawek do budżetu. Jeśli chodzi o utrzymanie wspomnianego toru wodnego, fundusze zostały zabezpieczone z rezerwy budżetu. Taką decyzję podjęto na posiedzeniu Komitetu Stałego Rady Ministrów.