Gmina Szczecin i firma Nextbike Polska podpisały właśnie umowę na rozbudowę szczecińskiego roweru miejskiego. Na uruchomienie 45 nowych stacji, w tym 29 na prawobrzeżu, wykonawca ma czas do 5 sierpnia tego roku.
Szczeciński rower miejski podwaja liczbę swoich stacji i rowerów po 2 latach od uruchomienia. Po rozbudowie Bike_S będzie się składał z 80 stacji i ponad 700 rowerów. 29 stacji powstanie na prawobrzeżu, w tym 4 w Dąbiu, 2 na osiedlu Bukowe i 1 w Kijewie. Nowe stacje pojawią się również w lewobrzeżnej części miasta: 14 w dzielnicy Zachód i 2 w dzielnicy Północ. Już niedługo rowerem miejskim będzie można dojechać do m.in. Teatru Letniego, budynków ZUT przy ul. Słowackiego, szpitala przy Arkońskiej, Bramy Głównej Cmentarza Centralnego, do ul. Kwiatowej, osiedla Przyjaźni, Starej Cegielni i CH Wilcza oraz WNEiZ US przy Mickiewicza.

MAPA NOWYCH STACJI ROWERU MIEJSKIEGO TUTAJ

Różni wykonawcy, ale system będzie kompatybilny

Stacje i rowery, z których mieszkańcy Szczecina korzystają od sierpnia 2014, dostarczyła firma BikeU. Pochodzą one od czeskiego producenta, spółki Homeport. Ogłoszony w grudniu ubiegłego roku przetarg na rozbudowę Bike_S wygrała firma Nextbike Polska sp. z o.o., działająca na licencji Nextbike GmbH, niemieckiej firmy założonej w 2004 r. Rowery i stacje obu firm różnią się od siebie, ale Nextbike zobowiązał się, że rozbuduje system Bike_S w sposób kompatybilny z już istniejącym systemem. - Oznacza to, że użytkownik będzie mógł wypożyczyć rower w jednej z obecnie istniejących stacji, a zwrócić w nowej (i na odwrót) – informuje Wojciech Jachim, rzecznik NiOL. - Po rozbudowie system będzie obsługiwany przez jedną uaktualnioną stronę internetową i jednego wspólnego operatora infolinii – dodaje.

Zgodnie z podpisaną umową, nowe stacje i rowery Nextbike ma uruchomić do 5 sierpnia tego roku.

Mniej „generatorów ruchu”, mniej zamków

Większość stacji na prawobrzeżu będzie miała 10 – 12 zamków (w Śródmieściu przeważają „szesnastki”). Dlaczego? - Na prawobrzeżu jest znacznie mniej niż w Śródmieściu tzw. generatorów ruchu, w związku z tym operator przewiduje mniejszą liczbę wypożyczeń z poszczególnych stacji – tłumaczy Jachim.

Rozbudowa Bike_S na prawobrzeżu została zaplanowana w budżecie Szczecina na 2016 rok. Środki na sfinansowanie stacji i rowerów w dzielnicach Zachód i Północ pochodzą ze Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego 2016. W dzielnicy Zachód wygrał projekt pod nazwą: „Szczeciński Rower Miejski – drugi etap”, który zakładał budowę 14 stacji. W dzielnicy Północ wygrał projekt „Park Warszewo – Podbórz”, ale dofinansowanie z SBO otrzymał też projekt rozbudowy Bike_S, który zajął drugie miejsce. Koszt inwestycji to ponad 4 mln złotych.

Obecnie Nextbike Polska funkcjonuje w 13 polskich miastach, m.in.: Wrocławiu, Poznaniu, Opolu, Warszawie, Białymstoku, Lublinie i Katowicach. Firma BikeU uruchomiła bezobsługowe wypożyczalnie rowerów miejskich w Szczecinie, Bielsku-Białej i Bydgoszczy.