Ich łączny koszt to blisko 50 milionów złotych. Miasto rozpoczęło siedem kolejnych inwestycji związanych z przygotowaniem otoczenia przystanków Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Cztery budowy prowadzone są na północy Szczecina, a trzy na prawobrzeżu.
SKM Stołczyn (Glinki)
Zabezpieczono drzewa oraz sfrezowano nawierzchnię jezdni. W ramach tej części inwestycji wykonawca przystąpił do prac rozbiórkowych istniejących obiektów budowlanych. Informacja ta spotkała się z niepokojem sympatyków Stowarzyszenia Przyjaciół Stołczyna FORUM, które siedzibę ma w budynku stacji.
Jak podkreślają jednak członkowie stowarzyszenia, budynek nie będzie wyburzany. „Nasza umowa z PKP nadal jest w mocy i płacimy czynsz za wynajem” – podkreślają.
Koszt prac wynosi 7 812 000 mln zł brutto. Inwestycję realizuje szczecińska firma Elbud.
SKM Trzebusz
To nowy przystanek Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, który znajduje się na prawobrzeżu Szczecina. Obecnie trwa budowa miejskiego parkingu Park&Ride na 105 miejsc. Prowadzone są również prace elektryczne i teletechniczne.
W ramach inwestycji przebudowane zostaną także ulica dojazdowa do przejazdu kolejowego oraz fragment ulicy Goleniowskiej wraz z przystankami autobusowymi.
Koszt prac wynosi 7 667 288,09 zł brutto. Roboty realizuje firma Musing Bud.
SKM Golęcino
Przy ulicy Świętojańskiej wykonano już prace rozbiórkowe, obecnie trwa budowa nasypu. W ramach tej inwestycji przebudowany zostanie także chodnik, powstanie zatoka autobusowa oraz zagospodarowana zostanie nowa zieleń.
Koszt prac wynosi 6 676 430, 53 zł brutto. Roboty budowlane realizuje firma Elbud sp. z o.o.
SKM Skolwin
W ramach tych prac, w okolicy ulicy Stołczyńskiej powstanie miejski parking, infrastruktura dla pieszych oraz przystanek autobusowy Obecnie wykonywane są prace porządkowe po rozbiórkach, a wkrótce wykonawca ma rozpocząć prace ziemne.
Koszt prac wynosi 4 268 426,40 zł brutto. Prace realizuje firma Elbud sp. z o.o.
SKM Dąbie
Wykonawca przystąpił do pierwszego etapu prac, w ramach którego poszerzona zostanie jezdnia w obrębie skrzyżowania ulic Stacyjnej i Racławickiej. Ze względu na ruch autobusowy oraz przebudowę skrzyżowania, od poniedziałku (7 bm.) wprowadzono ograniczenia w ruchu.
Obecnie ruch na tym odcinku odbywa się jednokierunkowo. Wjazd możliwy jest od strony północnej, wyjazd – ulicą Stacyjną w kierunku ulicy Nurkowej.
Koszt prac wynosi 11 868 339, 83 zł brutto. Inwestycję realizuje firma Elbud.
SKM Załom
W rejonie ulicy Produkcyjnej prace rozpoczęły się od przygotowania terenu inwestycji – zabezpieczono drzewa i przeprowadzono prace rozbiórkowe.
– Zrealizowane zostały wykopy oraz przebudowano odcinek sieci gazowej. W ramach prac elektrycznych wykonywane jest zasilanie oświetlenia – informuje Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji.
Jak czytamy na stronie skm.szczecin.pl, ulica Produkcyjna ma stać się dwukierunkową arterią o szerokości 6,5 m z ciągami pieszymi. Wybudowanie przystanków autobusowych ma umożliwić skomunikowanie tego przystanku SKM z autobusami linii C, 77 i 96.
Koszt prac wynosi 3 233 490, 68 zł brutto. Roboty realizuje firma MUSING BUD sp. z o.o.
SKM Żelechowa
Obecnie w okolicach nowego parkingu przy ulicy Żelaznej wykonywane są warstwy konstrukcyjne pod nawierzchnie miejsc parkingowych oraz drogi manewrowej.
– W ramach prac sanitarnych wykonywany jest kanał deszczowy, montowane są studnie rewizyjne oraz wpusty – wylicza Piotr Zieliński. – Przebudowany został gazociąg, a w ramach prac elektrycznych układane są kable zasilania oświetlenia oraz rury osłonowe.
Prace toczą się ponadto przy ul. Bogumińskiej, gdzie wybudowana zostanie zatoka autobusowa.
Koszt inwestycji wynosi 6 283 618,46 zł brutto. Prace realizuje firma Elbud.
Koordynacją i nadzorem inwestorskim nad realizacją miejskiej części Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, zajmuje się pełniąca funkcję inwestora zastępczego spółka Szczecińskie Inwestycje Miejskie.
Miasto buduje tylko infrastrukturę przesiadkową (m.in. parkingi i wygodne dojścia) wokół planowanych przystanków SKM. Natomiast budowa samych stacji i przebudowa torowiska to zadanie PKP PLK.
Szczecińska Kolej Metropolitalna, na liniach do Stargardu, Goleniowa i Gryfina, powinna ruszyć w przyszłym roku (połączenia są już w rozkładzie, obowiązującym od grudnia 2023 r.). Dłużej trzeba będzie poczekać na zakończenie opóźnionej modernizacji infrastruktury w kierunku Polic. Obecnie podawany termin finalizacji prac to koniec 2025 roku.
Komentarze
4