„Dymny” w reżyserii Krzysztofa Materny to spektakl-przypomnienie i spektakl-hołd dedykowany postaci Wiesława Dymnego, wielkiego artysty, człowieka wielu talentów.
Dymny był poetą, prozaikiem, scenarzystą, aktorem, plastykiem, satyrykiem i współtwórcą wielu kabaretów, w tym legendarnej krakowskiej Piwnicy pod Baranami. Aby unaocznić ogrom jego twórczości wystarczy powiedzieć, że samych tekstów piosenek napisał ponad trzysta, z czego wiele weszło na stałe do kanonu polskiej kultury.
Analiza dzieł Dymnego pokazuje przede wszystkim jego nieograniczoną wyobraźnię tworzącą nowe wszechświaty. Jest erudytą swobodnie poruszającym się wśród różnorodnych form i czerpiącym zarówno z tego, co „wysokie”, jak i z tego, co „niskie”. Z tego, co było i tego, co prorokuje, że będzie.
„Dymny” został pomyślany jako swoisty kolaż mający ukazać bogactwo i ponadczasowość jego twórczości.
Spektakl składa się z dwóch części. Część pierwsza osnuta jest wokół klimatu krakowskiej bohemy, w szczególności Piwnicy pod Baranami. Tworząca ją rajska cyganeria - artyści wszelkich dziedzin sztuki - przetrwała w pieśniach i opowieściach o tzw. „artystycznym piwnicznym życiu”, które łączyło w sobie upoetycznienie rzeczywistości z urzeczywistnieniem poezji.
Związki Teatru Polskiego, a szczególnie działającego w nim kabaretu Czarny Kot Rudy, z Piwnicą pod Baranami są niezwykłe. Wielokrotnie gościł on na swoich deskach artystów z Krakowa. Przez lata organizował poświęcone im – właśnie poprzez postać Wiesława Dymnego - Dymnalia. Tym, co połączyło oba kabarety było nie tylko opisywanie świata podobnymi metaforami, ale i po prostu najszczersza ludzka sympatia. Sam Piotr Skrzynecki mówił o artystach z Kota - „Moje brylanty ze Szczecina”, a oni nie pozostawali mu dłużni. Nic dziwnego, że portrety i Skrzyneckiego i Dymnego, zostały umieszczone wśród patronów szczecińskiego kabaretu.
Część druga spektaklu przenosi nas z Krakowa - małej ojczyzny artystów, do Ojczyzny Wielkiej - Polski. To zanurzenie się w źródle bijącym z polskiego folkloru, rodzimych obrzędów i tradycji. Polska przedstawiona jest też w drugim kontekście, przez pryzmat swojej skomplikowanej historii rzutującej na cechy narodowe, na tzw. „polską mentalność”. Nawiązania zarówno do polskiego folkloru, jak i polskiej historii, pokazują jak bardzo my, współcześni, jesteśmy z tej przeszłości stworzeni. Ta część „Dymnego” przywodzi na myśl wariację na temat „Wesela” Wyspiańskiego.
Zapraszamy na spektakl przepełniony nostalgią za tym, co minione, świadomością tego, co nas stworzyło i radością z różnorodności świata. A wszystko to opisał nam, i naszym potomnym, Wiesław Dymny.
Autor wykorzystanej fotografii: Wojciech Plewiński
scenariusz i reżyseria: Krzysztof Materna
współpraca scenariuszowa: Anna Dymna
współpraca filmowa: Monika Wąs
scenografia: Mariusz Napierała
kostiumy: Dorota Roqueplo
asystent kostiumografa: Sarah Wiśniewska
choreografia, ruch sceniczny: Jarosław Staniek
współpraca choreograficzna: Katarzyna Zielonka
kierownictwo muzyczne: Krzysztof Baranowski
asystent reżysera: Adrianna Szymańska
Obsada:
Olga Adamska
Natalia Brodzińska
Dorota Chrulska
Katarzyna Sadowska
Adrianna Szymańska
Piotr Bumaj
Michał Janicki
Sławomir Kołakowski
Mirosław Kupiec
Wiesław Łągiewka
Krzysztof Niewirowski
Olek Różanek
Jakub Sokołowski
Edward Linde - Lubaszenko (gościnnie)
Krzysztof Baranowski (fortepian)
Wiktor Szostak (instrumenty klawiszowe)
Waldemar Zieliński (gitara)
Paweł Grzesiuk (kontrabas, gitara basowa)
Ireneusz Budny (perkusja)
Komentarze
1