12 tysięcy wózków widłowych znanej marki Linde będzie produkowanych każdego roku w gminie Kołbaskowo. Grupa KION – niemiecki potentat na rynku urządzeń do transportu poziomego – wybuduje w pobliżu toru motocrossowego w Rosówku (przy drodze krajowej nr 13) fabrykę, Centrum Badań i Rozwoju oraz dział administracyjny. Nowa infrastruktura, gwarantująca 150 miejsc pracy, ma być gotowa wiosną 2021 r.
Koszt inwestycji to ponad 60 mln euro. Nowe hale staną na działce o powierzchni 18 ha. Budowa ruszy już jesienią tego roku. Wykonawcą prac będzie firma Panattoni, znany deweloper powierzchni przemysłowych. Szczegóły inwestycji zaprezentowano podczas poniedziałkowej konferencji prasowej.
Dlaczego w Kołbaskowie?
- Kołbaskowo leży w samym środku Europy, a tym samym pośrodku rozwijającego się regionu jeśli chodzi o branżę intralogistyki. Stąd wszystkie istotne rynki europejskie znajdują się w zasięgu ręki. A transport komponentów do budowy naszych wózków widłowych jest bardzo prosty pod względem logistycznym – w regionie, gdzie nie brakuje dobrze wykształconych, wykwalifikowanych pracowników do naszego zakładu. Jest to zatem właściwe miejsce, by stworzyć warunki dla dalszego rozwoju – tłumaczył wybór lokalizacji Christian Harm, wiceprezes zarządu ds. finansowych i operacyjnych Linde Material Handling.
Do nowego zakładu w gminie Kołbaskowo przeniesiona zostanie produkcja seryjna realizowana obecnie w niemieckim Aschaffenburgu i chińskim Xiamen. Powstawać będą tam wózki widłowe z przeciwwagą do przewozu ładunków ważących nawet 3,5 ton. Zapotrzebowanie na takie pojazdy jest w praktycznie każdej gałęzi przemysłu. Do pracy poszukiwani będą m.in. inżynierowie, lakiernicy, spawacze i logistycy. Najwyższe wymagania będą musieli spełnić pracownicy, którzy trafią do Centrum Badań i Rozwoju.
Nowa opcja dla absolwentów szczecińskich uczelni
- Budowa centrum jest gwarancją, że nasza nowa lokalizacja stanie się również cennym źródłem innowacyjnych impulsów dla całej naszej organizacji. Bowiem także branża urządzeń do transportu poziomego znajduje się obecnie w okresie przełomu. W przyszłości świat logistyki zdominują cyfrowe technologie sterowania i alternatywne rodzaje napędu takie jak silnik elektryczny czy ogniwa paliwowe – na przykład w postaci samojezdnych systemów. Zaś firma KION nie chce jedynie podążać za nowymi trendami, lecz pragnie uczestniczyć w ich kształtowaniu – mówił Knut Angres, starszy dyrektor projektu budowy zakładu w Polsce.
Inwestor będzie mógł skorzystać z ulg związanych z działalnością w ramach Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Wsparcie dla projektu zapowiadali podczas poniedziałkowej konferencji również samorządowcy: Małgorzata Schwarz, wójt Gminy Kołbaskowo i Jarosław Rzepa, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego.
Z Polską związani nie tylko biznesowo
Grupa KION od dawna jest obecna w Polsce, swoje oddziały mają tutaj wchodzące w jej skład Linde Material Handlig Polska oraz Still Polska. Związani z naszym krajem są również odpowiedzialni za ten projekt Christian Harm i Knut Angres. Obaj poślubili Polki.
- Od 27 lat tworzymy szczęśliwe małżeństwo. Wiem zatem z własnego doświadczenia, trudno o lepszych partnerów! – podkreślał Christian Harm.
Światowy potentat
Główna siedziba Grupy KION znajduje się we Frankfurcie nad Menem, ale swoje przedstawicielstwa ma w ponad 1700 miejscach na całym świecie. W ponad 100 krajach zatrudnia ok. 33 tys. pracowników. Na świecie jest już ponad 1,4 miliona wyprodukowanych przez nich pojazdów, co daje niemieckiemu potentatowi 2. miejsce na światowym rynku tej branży.
Komentarze
15