Na pętli Pomorzany układane są chodniki i perony, a najintensywniejsze prace toczą się na wyłączonym z ruchu odcinku między ulicami Zapadłą i Tamą Pomorzańską. „Wykonawca w dalszym ciągu deklaruje uruchomienie komunikacji wzdłuż ulicy Kolumba w dniu 1 listopada” – informuje portal wSzczecinie.pl Wojciech Jachim, rzecznik prasowy Tramwajów Szczecińskich.

Otwarcia ulicy Kolumba nie mogą doczekać się zarówno mieszkańcy Pomorzan, jak i Gumieniec. Wszystko przez korki, które tworzą się na fragmencie ul. Mieszka I oraz ul. Milczańskiej, w którą skręcają autobusy linii 811 i kierowcy z Pomorzan. Choć „skręcają” to czasami za dużo powiedziane – szczególnie w godzinach szczytu, gdy pojazdy po prostu stoją.

Ostatnie prace na Kolumba

Jak informuje Wojciech Jachim ze spółki Tramwaje Szczecińskie, najintensywniejsze prace toczą się na wyłączonym z ruchu odcinku miedzy ul. Zapadłą i Tamą Pomorzańską.

– Trwa tam między innymi układanie mat wibroizolacyjnych w torowisku, szyn, zjazdów, zatok postojowych. Ponadto na pętli Pomorzany trwa układanie chodników i peronów – wylicza.

Prace prowadzone są również na ul. Chmielewskiego, gdzie ekipa generalnego wykonawcy kładzie warstwę ścieralną asfaltu. – Wzdłuż całej arterii nadodrzańskiej trwają ostatnie prace związane z budową sieci trakcyjnej, sygnalizacji świetlnej, oświetlenia ulic, znakowaniach poziomych i pionowych – dodaje Wojciech Jachim.

Już 1 listopada tramwaje będą obsługiwane przez tzw. „małą pętlę” na Pomorzanach. Do eksploatacji mają zostać włączone na początku dwa tory z wyjazdem w kierunku ul. Smolańskiej.

Czas na prace podziemne

Równolegle trwają prace w alei Powstańców Wielkopolskich, która została wyłączona z ruchu w lipcu tego roku. Po etapie rozbiórkowym jezdni, torowisk, chodników i trakcji, ekipa generalnego wykonawcy prowadzi prace podziemne.

– Na odcinku od placu Szyrockiego do ulicy Starkiewicza trwa budowa kanalizacji sanitarnej, magistrali wodociągowej i odwodnienie torowiska. Na wiadukcie przy ulicy Budziszyńskiej zostały wypiaskowane przyczółki, końca dobiega rozbiórka płyty torowej i kapy chodnikowej – relacjonuje rzecznik prasowy Tramwajów Szczecińskich.

Po remoncie, w alei Powstańców Wielkopolskich powstaną nowe jezdnie, chodniki, torowiska, infrastruktura podziemna (m.in. nowe wodociągi), oświetlenie, trakcja tramwajowa. Dodatkowym elementem będą drogi i pasy rowerowe.

– Termin realizacji całego zadania, lipiec 2025, jest nadal aktualny – podkreśla Wojciech Jachim. Choć przypomnijmy, że pod koniec sierpnia informowaliśmy o pierwszych „niespodziankach” związanych z przebudową.

Wykonawcą wszystkich prac jest firma ZUE. Wartość inwestycji to 592,5 mln zł, z czego 356,2 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej.