PKP PLK poczuły się wyzwane do tablicy po interpelacji Sławomira Nitrasa (Koalicja Obywatelska), w której m.in. protestuje on „przeciw marginalizacji i wykluczaniu komunikacyjnym Szczecina”. Tłumaczą, że takie opinie są nieuprawnione, przypominając o przeprowadzonych już pracach na stacji Szczecin Gumieńce.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nigdy nie zwlekały z działaniami sprzyjającymi lepszemu polsko – niemieckiemu połączeniu kolejowemu. PLK już wykonały po stronie polskiej część prac dla sprawniejszych połączeń kolejowych między Szczecinem a granicą państwa, co jest istotne dla komunikacji kolejowej Szczecin – Berlin – podkreśla Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Drugi tor jednym z wariantów
Teraz przygotowywane jest studium wykonalności remontu odcinka w kierunku granicy, a także infrastruktury między stacją Szczecin Główny a Gumieńcami. Jednym z wariantów ma być budowa drugiego toru na całej długości, innym budowa mijanki w okolicy Kołbaskowa.
– Zakres prac po stronie polskiej obejmuje odcinek ok 10 km. Realizacja prac na tym odcinku, elektryfikacja oraz przystosowanie do 160 km/h, na pewno nie opóźni przywrócenia dwutorowego zelektryfikowanego połączenia Szczecin - Berlin. Kluczowe jest wywiązanie się niemieckiego partnera z ogłoszonej w mediach 9 lipca br. deklaracji o dobudowie drugiego toru na odcinku ok 40 km. W poprzednich latach nie było deklaracji wprowadzenia w życie takiego rozwiązania ze względu na brak finansowania – tłumaczy Mirosław Siemieniec.
Wygodniej po 2026 roku?
Na studium wykonalności poczekamy jeszcze rok. Później zapadną decyzje o wyborze konkretnego wariantu i rozpoczęciu modernizacji. Niemcy natomiast deklarują, że odcinek Angermünde – granica wyremontują do 2026 r. Kluczowa będzie budowa drugiego toru od Passow do Polski. PKP PLK czeka na oficjalne potwierdzenie planów modernizacji od niemieckiego partnera. I przypomina swoje inwestycje, które zostały ostatnio przeprowadzone w naszym regionie.
– W ostatnich latach, czego wcześniej nie było, inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., realizowane z Krajowego Programu Kolejowego, na terenie Szczecina i województwa zachodniopomorskiego zwiększają dostępność do kolei, atrakcyjność transportu kolejowego oraz przewozów towarowych koleją. Dzięki budowie szczecińskiej kolei aglomeracyjnej będą lepsze podróże w stolicy województwa oraz w regionie, modernizowana jest trasa ze Szczecina do Poznania, a największe od lat prace na torach dojazdowych do portów Szczecina i Świnoujścia zwiększają potencjał gospodarczy regionu i Polski. Zmodernizowana stacja Szczecin Główny zapewnia podróżnym w komunikacji regionalnej, dalekobieżnej i międzynarodowej oczekiwany komfort obsługi i jest przygotowana także na przyjmowanie większej liczby pociągów od granicy niemiecko – polskiej – informuje Mirosław Siemieniec.
Ma być szybciej i częściej
Głównym celem modernizacji infrastruktury kolejowej na linii Berlin – Szczecin jest skrócenie czasu podróży między tymi miejscowościami do 80-90 minut oraz stworzenie warunków do przygotowania atrakcyjniejszego rozkładu jazdy z większą liczbą pociągów. Elektryfikacja całej linii sprawi, że bezpośrednie pociągi ze Szczecina będą bez problemu mogły wjeżdżać do centrum Berlina. W przeciwieństwie do spalinowych, które obecnie muszą zatrzymywać się na stacji Berlin Gesundbrunnen.
Komentarze
6