Od dzisiaj kierowcy mogą już przejechać tą trasą od wybrzeża Bałtyku w Świnoujściu aż pod granicę z Czechami w Lubawce. „To był ostatni, brakujący fragment S3 Świnoujście-Troszyn, jak i całej drogi ekspresowej S3 w Polsce” – podkreśla Mateusz Grzeszczuk z GDDKiA.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła odcinek S3 od węzła Świnoujście Łunowo do węzła Międzyzdroje w pełnym przekroju dwujezdniowej drogi ekspresowej. Oddanie do ruchu jezdni głównych nie oznacza jeszcze całkowitego zakończenia prac związanych z inwestycją.

- Kontynuowane będą prace przy jezdniach dodatkowych, roboty porządkowe, nasadzenia zieleni oraz prace wykończeniowe. Do zakończenia na odcinku Dargobądz-Troszyn pozostaje jeszcze para Miejsc Obsługi Podróżnych oraz Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Wolin Wschód – wymienia Mateusz Grzeszczuk.

Wykonawca musi również dokończyć prace przy przebudowie ul. Mickiewicza w Wolinie. Na odcinku Świnoujście - Dargobądz przez najbliższe tygodnie będzie jeszcze zamknięty węzeł Świnoujście Terminal LNG. Wykonawca ma do końca roku zdemontować znajdującą się przy węźle wytwórnię mas bitumicznych i zakończyć tu pozostałe prace.

Przypomnijmy, że północny odcinek S3 o długości 33 km został podzielony na dwa odcinki realizacyjne: Świnoujście-Dargobądz i Dargobądz-Troszyn. Budowa ruszyła w 2022 roku. Wartość umowy dla pierwszego zadania to 688,8 mln zł, a dla drugiego – 679,3 mln zł. Oba odcinki otrzymały 757,4 mln zł unijnego dofinansowania.

Na terenie województwa zachodniopomorskiego budowa S3 była również prowadzona na odcinkach na północ od Szczecina. W 2011 roku zostały oddane obwodnice Miękowa i Parłówka, natomiast w latach 2017-2021 zostały realizowane odcinki Miękowo-Rzęśnica i Brzozowo-Miękowo.