Rośnie liczba uczniów ze specjalnymi potrzebami. Według danych, w każdej klasie jest przynajmniej jedna osoba z orzeczeniem. By pomóc szkołom w tworzeniu odpowiednich warunków dla wszystkich uczniów, w Szczecinie otwarto Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą. To pierwsza taka instytucja w naszym mieście.

By wykorzystać potencjał, jaki mają placówki specjalne

Edukacja włączająca ma zwiększać szanse edukacyjne wszystkich uczniów. Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą (SCWEW), które powstało przy al. Wyzwolenia, ma pomóc w osiąganiu tego celu.

– Robimy coś pożytecznego i dobrego dla dzieci i młodzieży – podkreśla Paweł Palczyński, Zachodniopomorski Kurator Oświaty. – SCWEW to ważne działanie, do którego zachęcają i kuratorium, i ministerstwo edukacji. Idea jest taka, by wykorzystać potencjał, jaki mają placówki specjalne, by specjaliści mogli podzielić się swoją wiedzą i umiejętnościami ze szkołami i przedszkolami ogólnodostępnymi.

– Polska edukacja, jeśli chodzi o pracę z dziećmi ze specyficznymi potrzebami, jest wzorem dla krajów Unii Europejskiej – mówi Urszula Pańka, dyrektor Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

„Edukacja oparta na równości, empatii i współpracy”

Placówką wyznaczoną do pełnienia funkcji SCWEW w Szczecinie jest Niepubliczna Szkoła Podstawowa „Dzieńdoberek” w Szczecinie, której organem prowadzącym jest Stowarzyszenie „Synergia”.

– Pragnę podkreślić, że z wielką dumą i radością przyjęliśmy możliwość pełnienia roli tej ważniej instytucji w mieście. To nie tylko zaszczyt, ale i odpowiedzialność za to, jak ta edukacja włączająca będzie wprowadzana w naszym mieście. Zależy nam, by była to edukacja oparta na równości, empatii i współpracy. By była to integralna część zmiany, jaka nastaje w części polskiej edukacji – zaznacza Bartosz Rogojsza, lider SCWEW w Szczecinie i dyrektor Niepublicznej Szkoły „Dzieńdoberek”.

Do głównych zadań SCWEW-u należeć będzie m.in. organizacja i prowadzenie konsultacji oraz warsztatów, wsparcie nauczycieli, uczniów i rodziców, realizacja lekcji otwartych z obserwacją, tworzenie i rozwijanie sieci współpracy między placówkami czy zakup i udostępnianie specjalistycznego sprzętu oraz pomocy dydaktycznych w ramach prowadzonej wypożyczalni.

Coraz więcej uczniów ze specjalnymi potrzebami. „W każdej klasie jest przynajmniej jeden”

Obecnie SCWEW swoim wsparciem objął pięć placówek: IV Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Prusa w Szczecinie, Zespół Szkół nr 4 im. Armii Krajowej (Technikum Energetyczno-Transportowe) w Szczecinie, SP nr 51 im. prof. Stanisława Helsztyńskiego w Szczecinie, SP nr 5 im. Henryka Sienkiewicza w Szczecinie i SP 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. Marii Dąbrowskiej w Gryfinie.

– Dla naszej szkoły to ogromna szansa, cieszę się, ze została włączona do tego projektu, rodzice i nauczyciele zobaczyli w tym szansę – mówi Agnieszka Ruks, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 5 w Szczecinie. – Na około 500 uczniów, w każdej klasie jest przynajmniej jeden z orzeczeniem, a czasami nawet trójka. Każde orzeczenie to dostosowania.

– Mamy dane, że ok. 70% uczniów, którzy mają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, są w szkołach ogólnodostępnych lub integracyjnych, a mniej więcej 30% znajduje się w szkołach specjalistycznych. Widzimy, że skala jest na tyle duża, że szkoły ogólnodostępne już realizują edukację włączającą – zauważa Zuzanna Sołtysiak-Tomczak, specjalistka SCWEW, psycholog. – W edukacji włączającej chodzi o to, by szkoła była miejscem, gdzie każde dziecko, czy to w kryzysie emocjonalnym czy wymagające specjalnego dostosowania materiału edukacyjnego, znalazło swoje miejsce.