Miejski Zakład Komunikacyjny ogłosił przetarg na dostawę 6 sztuk fabrycznie nowych przegubowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych tramwajów wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym oraz pakietem naprawczym.

 

Obecnie po Szczecinie jeżdżą 204 tramwaje. Ostatnio miasto kupiło 53 używane w pełni zmodernizowane tramwaje z Berlina. Inwestycja kosztowała 26 mln zł.

 

Niskopodłogowe tramwaje 

 

Nowe wagony mają mieć długość 28-33 m i szerokości 2,3-2,4 m każdy. Niska podłoga musi być przynajmniej na 60 % długości pojazdu. Na realizację zamówienia wykonawca będzie miał 18 miesięcy. Otwarcie ofert 27 stycznia 2009. Sześć nowych tramwajów  powinno trafić do miasta w 2010 roku.

 

 

Szybki tramwaj w Szczecinie

Niskopodłogowy tabor to kolejny krok do szybkiego tramwaju w naszym mieście, którego przewidywany według projektu  koszt to 700 milionów złotych. Tym samym to największy po programie poprawy jakości wody (wartym około 1 mln. złotych), program inwestycyjny w Szczecinie. Nasze miasto otrzymało rekomendację Ministerstwa Infrastruktury o wpisaniu na listę indykatywną. Dofinansowanie ma wynieść 50 %.

 

Starania Szczecina o szybki tramwaj poparł także zarząd województwa. Cały program realizowany będzie do roku 2015. W tym czasie do Szczecina przyjedzie 36 tramwajów niskopodłogowych, zmodernizowanych zostanie blisko 30 kilometrów tras dwutorowych w obu kierunkach. Wyremontowanych będzie blisko 43 km sieci trakcyjnej, 8 podstacji, wybudowana zostanie jedna nowa i zmodernizowana zostanie jedna zajezdnia tramwajowa.

 

Szczecin stawia na nowoczesną i ekologiczną komunikację. Szybki tramwaj usprawni ruch pomiędzy prawo i lewobrzeżną częścią miasta. Dzięki wydzielonym torowiskom trasa przejazdu będzie wolna od korków ulicznych, będzie można ją pokonać zdecydowanie szybciej niż samochodem. Mieszkańcy oddalonych od centrum osiedli wygodniej i bezpieczniej dotrą do miejsca przeznaczenia.

 

 

Nowoczesny tabor i wyremontowane torowiska pozwolą obniżyć koszty komunikacji. A wszystko po to, by zachęcić mieszkańców do przesiadania się z samochodów na szybsze, bardziej ekologiczne i wygodne w ruchu miejskim środki transportu.

 

Komentarz: Niskopodłogowe tramwaje to z pewnością dobra inwestycja naszego miasta. Nareszcie zaczęto myśleć o matkach, które muszą podnosić ciężkie wóżki ze swoimi pociechami, kiedy chcą wsiąść do tramwaju. Nie wspominając już o osobach niepełnosprawnych. A szybki tramwaj. No cóż... Plany są, projekt jest, pozwolenia także, tylko na realizację przyjdzie nam jeszcze sporo poczekać.

 

*Zdjęcia pochodzą ze strony MZK Szczecin