Przystanek Szczecin Niebuszewo będzie jedną z ważniejszych stacji Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Mocno zmieni się również jego otoczenie. W ramach budowy węzła przesiadkowego planowane jest nowe rondo na skrzyżowaniu ulic Kołłątaja i Orzeszkowej oraz parking na 169 miejsc od strony ul. Kułakowskiego.
Infrastrukturę kolejową na potrzeby SKM-ki wyremontuje PKP PLK. Miasto odpowiada natomiast za budowę wokół niej węzłów przesiadkowych, czyli parkingów, dróg dojazdowych i przystanków komunikacji miejskiej, które pozwolą wygodnie przesiadać się do pociągu.
Miała być nowa pętla autobusowa
W przypadku otoczenia kolejowego przystanku Szczecin Niebuszewo, pierwotna koncepcja miasta była bardziej złożona. W studium wykonalności dla projektu SKM-ki obok parkingu zaproponowano budowę nowej pętli autobusowej. Miała powstać po północnej stronie torów, czyli na terenach należących obecnie do kolei, z dojazdem nową ulicą równoległą do ul. Kułakowskiego. Zastąpiłaby w dużej części (lub całkowicie) pętlę przy ul. Kołłątaja. To już jednak nieaktualne.
– Z uwagi na szeroki zakres prowadzonej przez miasto Szczecin przebudowy pętli tramwajowej Dworzec Niebuszewo, w ramach projektu budowy SKM, decyzją partnera projektu – gminy miasto Szczecin planowany jest wyłącznie parking Park & Ride na 169 samochodów – informuje Artur Ratuszyński ze Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, które jest liderem projektu budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.
Mniej pieniędzy na węzły
Już wcześniej miasto informowało, że pieniądze przeznaczone na budowę 24 węzłów przesiadkowych (w tym tego przy Dworcu Niebuszewo) zostały znacząco ograniczone. Wcześniej mówiło się o 82 mln zł (czy nawet 90 mln zł), a obecnie w Wieloletniej Prognozie Finansowej zapisanych jest 47 mln zł. Dlatego konieczne było wykonanie oszczędnościowych cięć w projektach węzłów. Tak tłumaczył to w połowie 2019 r. Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina, który odpowiada za inwestycje.
– W przypadku Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej po analizie kosztów i mając na uwadze obecne uwarunkowania rynkowe, zdecydowaliśmy się dokonać optymalizacji dokumentacji projektowych pod kątem ograniczenia zakresu rzeczowego planowanych inwestycji. Pragnę zapewnić, że powstaną wszystkie zaplanowane przez nas węzły przesiadkowe, tylko w zmienionej i dostosowanej do naszych potrzeb formie – mówił.
Przejścia podziemne
W porównaniu do pierwotnej koncepcji węzła na Niebuszewie, zmniejszył się też parking. Będzie na nim 169 miejsc (zamiast 235), w tym 7 miejsc typu Kiss & Ride, 4 miejsca dla taksówek oraz 7 miejsc dla niepełnosprawnych. Zaplanowano też parking Bike & Ride na 22 rowery. Dużo łatwiej będzie można dotrzeć na projektowany przystanek kolejowy od strony osiedli położonych po północnej stronie torów.
– Sam węzeł, tj. część z parkingami i dojściem pieszym od strony Os. Książąt Pomorskich połączony zostanie z peronami kolejowymi dwoma nowymi podziemnymi przejściami pod torami, a jedno z nich (zachodnie), będzie bezpośrednio skomunikowane z pętlą tramwajowo-autobusową Dworzec Niebuszewo – mówi Artur Ratuszyński.
Nowe rondo, długi peron i remont wiaduktu
Kierowców najbardziej zainteresują plany dotyczące przebudowy skrzyżowania ulic Kołłątaja i Orzeszkowej. Powstanie tam rondo, które usprawnić ma przede wszystkim ruch autobusów.
– Planowane rondo umożliwi bezpośredni dojazd autobusom od strony ulicy Warcisława i północnych osiedli Szczecina do pętli przy Dworcu Niebuszewo, niwelując tym samym rezygnację z pętli autobusowej po północnej stronie węzła, a także umożliwiając pozostawienie linii do pętli Kołłątaja – tłumaczy Artur Ratuszyński.
Zadaniem inwestycyjnym PKP PLK będzie przebudowanie infrastruktury kolejowej. Na przystanku Szczecin Niebuszewo powstanie nowy peron wyspowy o długości 250 metrów, dzięki czemu będą mogły się tam zatrzymywać jednocześnie 4 pociągi. W tej okolicy planowany jest też m.in. remont wiaduktu nad ul. Warcisława.
na zdj. pętla autobusowa na tej wizualizacji jest już nieaktualna, ale dobrze widać tu planowane rondo
Kiedy pojadą pierwsze pociągi?
Wykonawcą przebudowy części kolejowej inwestycji, obejmującej przebudowę linii do Polic, Gryfina, Stargardu i Goleniowa, jest spółka Trakcja PRKiI. Wszystkie prace powinny zostać sfinalizowane do 2022 r., ale już mówi się o opóźnieniach sięgających 8-10 miesięcy.
Miasto natomiast w tym roku skończy budowę pierwszych dwóch węzłów przesiadkowych – przy przystankach Łękno i Podjuchy – które powstają w ramach oddzielnych inwestycji. Pozostałe 24 węzły (w tym Niebuszewo) zaplanowano w ramach jednego zadania, ale prace budowlane jeszcze się nie rozpoczęły.
SKM-ka ma zapewnić dogodne połączenie kolejowe Szczecina z Policami, Stargardem, Goleniowem i Gryfinem. W jej ramach odtworzony zostanie ruch pasażerski na linii do Polic, w tym stacja Szczecin Niebuszewo.
Komentarze
46