„Modernizacja trasy kolejowej Berlin-Szczecin opóźnia się. Oddanie jej do użytku przesunięto na koniec 2027 roku” – poinformowała redakcja Deutsche Welle, powołując się na Deutsche Bahn.

„Projekt został opóźniony z powodu poważnego niedoboru wykwalifikowanych pracowników w branży budowlanej, w szczególności w zakresie technologii sterowania i bezpieczeństwa” – tłumaczą przedstawiciele niemieckich kolei.

Przypomnijmy, że przebudowa 50 kilometrów linii kolejowej, między Angermünde a granicą z Polską, rozpoczęła się pod koniec 2021 roku. Na początku optymistycznie zapowiadano, że prace uda się zrealizować znacząco przed harmonogramem, czyli już w 2025 roku.

Tymczasem wykonawca cały czas zajmuje się pierwszym odcinkiem pomiędzy Angermünde i Passow. Na drugi – od Passow do granicy – wejdzie dopiero w przyszłym roku.

Opóźnienie oznacza, że pasażerowie dłużej będą musieli korzystać z autobusów zastępczych na trasie Szczecin – Angermünde.

Celem remontu jest budowa na całym odcinku drugiego toru i elektryfikacja trasy. Takie same prace niezbędne są po polskiej stronie.

Tutaj na razie trwają prace projektowe. PKP PLK dopiero będzie się starać o niezbędne dofinansowanie unijne. Wstępne prognozy mówią, że nowa infrastruktura, od Szczecina Głównego do granicy, może być gotowa pod koniec 2029 roku. Jej częścią ma być m.in. wiadukt kolejowy na ul. Cukrowej i nowe przystanki na Pomorzanach (przy pętli tramwajowej), w Warzymicach, Przecławiu i Kołbaskowie.