Pozwoli na to nowy system świetlnych pomocy nawigacyjnych CAT II. Właśnie ruszyły prace związane z jego zaprojektowaniem i realizacją. Powinien być gotowy za 17 miesięcy.

Obecny system ILS CAT I pozwala lądować przy chmurach na wysokości 200 stóp i widoczności poziomej 550 metrów. Po wdrożeniu ILS CAT II, bezpiecznie lądować będzie można nawet przy chmurach na wysokości 100 stóp i widoczności poziomej 300 metrów.

– Jesteśmy pewni, że dzięki wykluczeniu odwołań samolotów z przyczyn pogodowych z jednej strony zwiększymy zaufanie pasażerów co do niezawodności połączeń, z drugiej zaś damy jasny sygnał, że nasza infrastruktura sprzyja rozwojowi siatki połączeń lotniczych – podkreśla Maciej Dziadosz, prezes zarządu Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów.

Nowy system będzie kosztować blisko 9,4 mln euro, z czego połowę pozyskano z funduszy europejskich – instrumentu finansowego „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Ponadto, 25 procent dołoży spółka Skarbu Państwa – Polskie Porty Lotnicze, która jest jednym z udziałowców lotniska w Goleniowie.

Wykonawcą kontraktu będzie firma Elektrotim S.A. z Wrocławia. Mają 4 miesiące na przygotowanie projektu, później 11 miesięcy na prace budowlano-montażowe i kolejne 2 miesiące na uzyskanie niezbędnych certyfikatów. Wdrożenia nowego systemu można więc spodziewać się w lipcu 2025 roku.