Ile będzie kosztować Zachodnie Obejście Szczecina? Z ostatnich informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Ministerstwa Infrastruktury wynika, że to kwota sięgająca ponad 8 miliardów złotych. Niezbędne było dołożenie blisko 800 milionów złotych z budżetu państwa względem pierwotnej wyceny. – Nie było łatwo pozyskać te środki, ale dla mnie ta inwestycja, to priorytet mojej pracy. To najważniejsza inwestycja w historii Pomorza Zachodniego – mówił w programie „Studio wSzczecinie.pl” Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury i poseł ze Szczecina. Podczas audycji doszło również do niecodziennego zakładu.

Minister Marchewka pewny Zachodniego Obejścia Szczecina

To niecodzienna sytuacja, by dziennikarz i minister zakładali się o coś na antenie. Taka sytuacja miała miejsce we wtorkowym wydaniu „Studia wSzczecinie.pl”. Wiceminister Arkadiusz Marchewka jest przekonany, że koszty budowy Zachodniego Obejścia Szczecina już nie wzrosną, a prowadzący Michał Kaczmarek wręcz przeciwnie, że przekroczą kwotę 10 miliardów złotych.

– Ogłosiliśmy firmy, które wybudują Zachodnie Obejście Szczecina, teraz jest czas na odwołania od decyzji GDDKiA, jeżeli takie się nie pojawią, to spodziewam się, że jeszcze w tym roku podpiszemy umowę i roboty ruszą. W 2033 rok będziemy jechać obwodnicą i będę Panu przypominać tę rozmowę – mówił Arkadiusz Marchewka. – Generalnie mamy do czynienia z sytuacją, że wszystkiego nie jesteśmy w stanie przewidzieć, lecz po to zabezpieczane są środki, by nie było finansowych niespodzianek. Mamy w programie wieloletnim zagwarantowane 8 miliardów 300 milionów złotych. To nie są ceny, które sobie wymyśliliśmy, a które są złożone przez wykonawców i realnie oszacowane – przekonywał minister ze Szczecina.

Arkadiusz Marchewka zaznaczył, że nie wybrano ofert, które były najtańsze, lecz które gwarantują zrealizowanie zadania.

– Mamy zapewnione finansowanie, ogłoszonych wykonawców, czekamy na podpisanie umów i zaczynamy to zadanie – mówił.

Do tunelu wjedziemy w Policach, a wyjedziemy obok McDonalda w Goleniowie

Jak zaznaczał minister, pieniądze zabezpieczono już na całą inwestycję. Odcinki Kołbaskowo-Dołuje i Dołuje-Police powinny być gotowe w 2029 roku. Cztery lata dłużej ma zająć budowa fragmentu Police-Goleniów z tunelami pod Odrą. Marchewka podkreślał w anszym programie, że sam zabiegał, by finansowanie i przetargi nie były dzielone na kilka inwestycji, by nie okazało się, że nie uda się zrealizować całości zadania w jednym planie inwestycyjnym.

– Budowa obwodnicy Szczecina jest priorytetem naszego rządu. 30 lat trwała dyskusja, czy ta inwestycja jest potrzebna. To będzie gigantyczny skok jakości życia mieszkańców naszego regionu, a jednocześnie wielki skok gospodarczy. Czuję się odpowiedzialny za to zadanie jako minister ze Szczecina – mówił Marchewka.

fot. GDDKiA

Przygotowana zostanie specjalna maszyna do wydrążenia tunelu.

– Jesteśmy do tej inwestycji bardzo dobrze przygotowani. Jeżeli już, to ewentualnych niespodzianek spodziewam się tylko na etapie budowy podziemnych tuneli. To najpoważniejsza część inwestycji, a dwa tunele pod Odrą, o parametrach drogi ekspresowej, będą najdłuższe w Polsce. Jak z północy Szczecina pojedziemy w stronę Polic i na wysokości Zakładów Chemicznych wjedziemy do tunelu, to wyjedziemy niedaleko McDonalda za Goleniowem. To skróci dojazd nad morze, udrożni ruch i wyprowadzi TIR-y z miasta – tłumaczył Arkadiusz Marchewka w naszym programie na żywo. – Jestem pewien, że uda się dotrzymać terminów. Staraliśmy się być ostrożni w deklarowaniu czasu realizacji tego zadania – mówił minister.

Arkadiusz Marchewka jest posłem Koalicji Obywatelskiej od 2015 roku. Wcześniej był radnym Szczecina. Od 2023 roku pełni funkcję wiceministra w Ministerstwie Infrastruktury. Jest odpowiedzialny za gospodarkę morską.