Miejscy urzędnicy jednoznacznie dementują informację, że budowa Mostu Kłodnego i przebudowa układu dróg na Międzyodrzu będzie kosztować aż miliard złotych. Tak twierdziła Małgorzata Jacyna-Witt, przewodnicząca klubu PiS w sejmiku województwa, podczas wtorkowego „Studia wSzczecinie.pl”.
- W odniesieniu do nieprawdziwych informacji, które w ostatnich dniach przewinęły się w mediach, dotyczących przebudowy układu drogowego na Międzyodrzu i budowy Mostu Kłodnego, informujemy że aktualne kosztorysy z sierpnia 2019 roku, szacują koszt inwestycji na 469 026 391,69 złotych netto – napisał Piotr Zieliński z Urzędu Miasta.
O takich szacunkach magistratu pisaliśmy już wcześniej, powołując się na odpowiedź Krzysztofa Soski, zastępcy prezydenta Szczecina, na jedną z interpelacji.
W listopadzie pierwszy przetarg
Nową wiadomością są szczegóły harmonogramu tej rozległej inwestycji. W pierwszej kolejności nie będzie realizowana budowa Mostu Kłodnego, tylko przebudowa ulic na Międzyodrzu.
- Na listopad tego roku planowane jest ogłoszenie postępowania przetargowego na przebudowę ulicy Gdańskiej wraz z Estakadą Pomorską i przebudowę ulicy Górnośląskiej – informuje Piotr Zieliński.
Koszt przebudowy ul. Gdańskiej wraz z Estakadą Pomorską szacuje się na 28 mln zł, a przebudowy ul. Górnośląskiej na 22 mln zł. Do tego w przyszłości dojdą jeszcze dwa inne etapy inwestycji: przebudowa ul. Basenowej (7 mln zł) i zdecydowanie najdroższa - budowa Mostu Kłodnego wraz z przebudową przylegającego do niego układu ulic (411 mln zł). Wszystkie podane kwoty są kwotami netto.
Miała się rozpocząć w 2018 r.
Powyższa szacunki zweryfikują wyniki przetargów na kolejne etapy inwestycji. Inwestycji, która jest już opóźniona, bo według pierwotnych założeń pierwsze roboty miały ruszyć w 2018 r. - Ze względu na konieczność ponownego wydania Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzji Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID 1), przesunięto termin rozpoczęcia robót budowlanych na rok 2020 – tłumaczył prezydent Soska.
Według zapisów w Wieloletniej Prognozie Finansowej będzie to zadanie droższe zarówno od budowy aquaparku na Gontynce (463 mln zł) jak i stadionu (398 mln zł).
Nowy most z tramwajami i ważne rondo
Najbardziej spektakularną częścią inwestycji będzie budowa nowej przeprawy nad Odrą. Most Kłodny zaprojektowano jako konstrukcję wantową o długości ponad 150 metrów. Jego najbardziej charakterystyczny element to pylon o wysokości 100 metrów z 24 linami podtrzymującymi pomost. Konstrukcja umożliwi obustronny ruch pieszych, rowerzystów, samochodów. Dodatkowo mostem poprowadzona zostanie linia tramwajowa.
Budowa przeprawy wiązać się będzie ze zmianą organizacji ruchu m.in. na lewym brzegu Odry. Przebudowane zostaną ul. Nabrzeże Wieleckie, ul. Panieńska, zlikwidowane będą dwie łącznice Trasy Zamkowej (zjazd od strony pl. Żołnierza i wjazd w kierunku pl. Żołnierza, ich rolę przejmą przebudowane ulice wzdłuż Trasy Zamkowej). Wygospodarowana zostanie przestrzeń pod zabudowę mieszkaniową (dziś przebiega w tym miejscu jezdnia Nabrzeża Wieleckiego w kierunku stoczni).
Na Łasztowni ważną zmianą będzie budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Energetyków i św. Floriana. Tutaj tramwaje jadące od strony Mostu Kłodnego połączą się z istniejącą już siecią. Przebudowane zostaną też odcinki ulic: Rybnickiej, Hryniewieckiego, Logistycznej i Kujota. Na skrzyżowaniu ul. Hryniewieckiego i Logistycznej powstanie rondo.
Komentarze
29