Komfort, bezpieczeństwo, punktualność, mobilność, optymalizacja systemów zarządzania transportem to cechy nowoczesnej komunikacji miejskiej, jakie chce wprowadzić ZDiTM. Już od września rozpocznie się I etap programu poprawy funkcjonowania transportu miejskiego. Zmiany wydają się być rewolucyjne.

Planowany termin realizacji pierwszej części to 8 miesięcy  od podpisania umowy (15 września 2010 nastąpi otwarcie ofert). Pierwszy etap projektu skupiał się będzie przede wszystkim na stworzeniu podstaw do funkcjonowania nowoczesnej komunikacji.. W ramach tego etapu przewidziano budowę i wdrożenie systemu zarządzania flotą pojazdów komunikacji miejskiej. Wśród celów całego projektu będzie zapewnienie pasażerom:

- dostępu do aktualizowanej i dynamicznej informacji w czasie rzeczywistym o funkcjonowaniu komunikacji publicznej za pomocą elektronicznych tablic informacji przystankowej. Pierwszy etap zakłada umieszczenie tablic w 16 punktach miasta, m.in.: na Bramie Portowej, Basenie Górniczym, Kołłątaja. Docelowo elektroniczne tablice znajdą się na 100 przystankach w mieście.

-dostępu do dynamicznej informacji pasażerskiej za pomocą strony internetowej,

- systemu informacji przez sms. Pasażer będzie miał możliwość obserwacji ruchu pojazdów komunikacji miejskiej na dowolnym przystanku poprzez wysłanie smsa. Planowany jest również dodatkowy, darmowy nośnik, który znajdzie się w mieście: informacja poprzez bluetooth,

- możliwości korzystania z elektronicznego biletu okresowego funkcjonującego w oparciu o elektroniczny nośnik danych, zintegrowany z systemem Karty Strefowej (Strefa Płatnego Parkowania). Obecnie takie biletomaty zamontowane są już w kilku autobusach,

- poprawy bezpieczeństwa w komunikacji publicznej przez umieszczenie w pojazdach systemu monitoringu wizyjnego. W pierwszym etapie planowane jest zamieszczenie kamer w 10 pojazdach,

-poprawy warunków jakości usług przewozowych poprzez system zliczania pasażerów.

- System, który budujemy, zapewni nowoczesne narzędzie zarządzania komunikacją miejską, a to poprawi jakość: przede wszystkim punktualność i możliwość optymalizacji transportu publicznego. Zarządzanie prowadzone będzie poprzez centrum nadzoru ruchu a także przez centra ulokowane u poszczególnych przewoźników. Informacje z centrum nadzoru kierowane będą do wybranych kierowców pojazdów (np. opóźnienie/ przyspieszenie pojazdów, zmiana trasy)- wyjaśnia Artur Gajda zastępca dyrektora ZDiTM.

System informacji i zarządzania będzie funkcjonował zarówno w autobusach, jak i tramwajach. Pierwszy etap obejmie 260 autobusów, 110 tramwajów i 60 pojazdów służb technicznych.

Koszt pierwszego etapu projektu to około 8,5 mln złotych. Miasto będzie składało wniosek o dofinansowanie drugiego etapu w ramach POiŚ. Szacowana kwota dla tego etapu to 44 mln złotych, a jego realizacja planowana jest na lata 2012-2013.