Aż 74 mln zł dofinansowania unijnego otrzyma miasto na budowę kolejnego, piątego już etapu obwodnicy Śródmieścia Szczecina. Koszt całego przedsięwzięcia ma się zamknąć w kwocie 111 mln zł, chociaż wszystko wskazuje na to, że magistrat zapłaci mniej.

111 mln zł za 1,2 km obwodnicy

Na konferencji prasowej, w której wzięli udział prezydent Szczecina Piotr Krzystek oraz marszałek województwa Władysław Husejko, podpisano umowę na dofinansowanie inwestycji. Husejko przychylił się do prośby Urzędu Miejskiego, aby zwiększyć kwotę wsparcia unijnego nawet do 75 proc. kosztu tego etapu obwodnicy. Na co pójdzie tak wielka suma? Inwestycja obejmie odcinek o długości około 1,2 km usytuowany między ulicami Duńską i Krasińskiego a ulicą Arkońską.

Prezydent Krzystek podkreślił duże znaczenie tej części obwodnicy: Ten etap jest ważny. Jego zrealizowanie umożliwi nam łatwiejszy dostęp do szpitala oraz do Parku Naukowo – Technologicznego. Kolejna część obwodnicy pozwoli nam również na lepsze skomunikowanie z al. Wojska Polskiego.

Tak wysoka kwota za 1200 m drogi może dziwić, ale obejmuje ona również przebudowę wiaduktu kolejowego oraz wybudowanie przejścia podziemnego przy ul. Łabędziej. Nie zabraknie również niezbędnych przy takiej inwestycji chodników, ścieżek rowerowych, kanalizacji deszczowej, ekranów akustycznych, oświetlenia ulicznego czy sygnalizacji świetlnej. Koszt projektu znacząco podnoszą również przebudowy sieci energetycznych, wodociągowej, gazowej, ciepłowniczej oraz kanalizacji sanitarnej.

Budowa kolejnego etapu obwodnicy pociągnie również za sobą rozbiórkę pięciu budynków mieszkalnych, garaży czy altanek działkowych. Docelowo miasto planuje wybudować jeszcze cztery – pięć etapy obwodnicy, aż do ulicy Mieszka I.

Kiedy rusza budowa?

Na konferencji pojawiły się również terminy rozpoczęcia inwestycji. Piotr Krzystek powiedział:

Wiosną przyszłego roku wejdziemy na plac budowy. Za chwilę ogłosimy przetarg.

Miastu jak i województwu zależy na czasie. W Polsce trwa walka między regionami o udział w podziale Krajowej Rezerwy Wykonania. Gra toczy się o 512 mln złotych. Aby zdobyć te pieniądze, należy być w pierwszej piątce województw, które najszybciej wykorzystają dofinansowanie unijne w 2009 roku. Wcześniej podpisane umowy, obok omawianej, tj. rozbudowa szpitala w Zdunowie czy budowa nowej siedziby Filharmonii Szczecińskiej mogą przybliżyć Zachodniopomorskie do upragnionego celu. Marszałek Husejko zauważył: Zależy nam na szybkiej realizacji tych projektów ze względu na 512 mln zł Krajowej Rezerwy Wykonania, aby nasze województwo wzięło w tym udział.

Jakie inne drogowe projekty w Szczecinie?

Zachodnia obwodnica jest jedną z najważniejszych szczecińskich inwestycji drogowych, ale nie jedyną. Podczas konferencji prasowej padły również słowa na temat przyszłości innych projektów. Miasto szykuje się w pierwszej kolejności do przebudowy ulicy Niemierzyńskiej - Arkońskiej, a następnie Potulickiej. Urzędnicy czekają również na decyzje centrali w sprawie modernizacji ul. Struga na os. Słonecznym. Przypominamy, że dokumentację dotyczącą tej inwestycji trzeba było przerobić, kiedy okazało się, że zmieniły się przepisy. Piotr Krzystek wyraził jednak nadzieję, że w 2010 roku w końcu ruszy przetarg na wykonanie modernizacji tej drogi.

Kolejna niezwykle ważna inwestycja drogowa dla Szczecina to wybudowanie połączenia Autostrady Poznańskiej z drogą S3. W tym przypadku miasto zamierza również starać się o dofinansowanie unijne. Natomiast prawdziwy boom na drogi w naszym mieście jeszcze przed nami: Lata 2014 – 2020 to czas na drogi w Szczecinie, kiedy będą już gotowe inne inwestycje kubaturowe takie jak: filharmonia, basen czy hala – zauważył prezydent.