5-metrowa głowa Myszki Mickey, puszka Andy'ego Warhola, gigantyczne mikroby czy robot opowiadający o cukrzycy. Trwa III edycja Festiwalu dla dzieci – Kids Love Design.
Wczoraj, 25-go kwietnia została zainaugurowana III edycja międzynarodowego festiwalu sztuki dla dzieci – Kids Love Design. Wernisażowi, otwierającemu cztery festiwalowe wystawy, towarzyszył minirecital Mili Kreft.
Do tej pory Kids Love Design odbywał się w 13 Muzach. Z roku na rok jednak impreza bardzo się rozwija i potrzebuje więcej powierzchni, chociażby do powieszenia balonu w kształcie głowy Myszki Mickey o 5 metrach średnicy, stąd też w tegoroczne wydarzenia mają miejsce w nowych przestrzeniach Trafostacji Sztuki.
Kids Love Design to prezentacje działań z zakresu designu kierowane do najmłodszych odbiorców sztuki. Festiwalowi towarzyszy hasło „Dla dzieci o designie dorosłych. Dorośli o designie dla dzieci”. W tym roku głównym tematem jest pop-art. Działania festiwalowe kolejno odkrywają to, jak pop-art wpłynął i znalazł swoje odzwierciedlenie w designie.
III Festiwal Kids Love Design to aż cztery wystawy: Dizajn na rzecz świata, Common Room 2014, F.O.L.K. i POP-ARTowo – przekrojowo. Dwie pierwsze związane są z działaniami zaangażowanymi społecznie, z rozwiązywaniem problemów społecznych właśnie poprzez design. Szczególnie warto zobaczyć wysatwę Dizajn na rzecz świata, ukazującą tzw. "dobry design", który jest wynikiem działań nakierowanych na człowieka, na użytkownika. Dodatkowo wystawa jest prezentowana w języku Braille'a.
Wśród eksponatów znajdują się m.in. One Laptop Per Child, czyli laptop edukacyjny zaprojektowany w ramach programu „Laptop za 100 dolarów”. Ideą którego było wyprodukowanie niedrogiego laptopa i wyposażenie w taki komputer każde dziecko na świecie (zwłaszcza te z krajów rozwijających się), by umożliwić im dostęp do zasobów wiedzy oraz oświaty.
Z polskich projektów godna uwagi jest Cukeriada – interaktywna gra przeznaczona dla dzieci z cukrzycą. Jej projektantka Aleksandra Orchowska została za ten pomysł nagrodzona przez NASA. Cukeriada oswaja dzieci z samym problemem choroby, pokazuje możliwości i zagrożenia, a sympatyczny robot, będący jednocześnie bohaterem gry, uczy jak poradzić sobie z cukrzycą w życiu codziennym.
Z pewnością dzieci zainteresują też gigantyczne pluszowe mikroby, które tłumaczą jak wygląda zdrowa komórka i kiedy zamienia się w nowotwór, butelki bubble z kolorowym filtrem oczyszczającym wodę, drewniane radio czy czarna książka kolorów.
POP - ARTowo – przekrojowo oraz F.O.L.K. to dwie wystawy, które pokażą najmłodszym historię designu i sztuki użytkowej. POP-ARTowo to m.in. wielkoformatowe ilustracje, przykłady wpływu pop-artu na wzornictwo oraz bardzo dużo elementów interaktywnych. Dzieciaki mogą wejść do wnętrza najsłynniejszej na świecie puszki po zupie pomidorowej oraz oglądać wielkoformatowe ilustracje za pomocą Augmented Reality, czyli rozszerzonej rzeczywistości. Jest to również duża dawka wiedzy z zakresu historii nurtu.
Z kolei F.O.L.K. to obraz wsi oraz jej wyobrażenie w literaturze z XX wieku, przedstawione na ilustracjach kierowanych do dzieci. Wystawa wyjaśnia znaczenie pojęć ludowość, folk, tradycja. Prezentowane są na niej pierwsze wydania książek z lat 40. - 80. XX wieku, w tym „Jaś i Kasia” Janiny Porazińskiej z przepięknymi ilustracjami samej Zofii Stryjeńskiej (reprint z 1936 roku), „O bursztynowym złocie” Marii Kownackiej w barwnej oprawie plastycznej Marii Orłowskiej, a także „Pyza na polskich dróżkach” Hanny Januszewskie z ilustracjami Adama Kiliana.
Oprócz tego podczas Kids Love Design odbywają się warsztaty i panele dyskusyjne. W sumie zaplanowano około 30 warsztatów m.in.: dotykowy food design, pop-design, pop-cukierki, pop-cytat, portret w stylu pop-art, tkanina i szycie, urban gardening. 11-go maja przewidziana jest również wycieczka architektoniczna do Berlina.
Fesiwal potrwa do 18-go maja. Wystawy będą dostępne także podczas Nocy Muzeów, 17-go maja.
Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej Kids Love Design: www.dsgnfestival.com
Komentarze
0