Kolejny etap prac na terenie przebudowy śródmiejskiego odcinka alei Wojska Polskiego przyniósł nowe, drugie już przedwojenne odkrycie. Mowa o historycznych szynach tramwajowych, które prawdopodobnie przez ostatnie pół wieku schowane były pod asfaltem.

To kolejne odkrycie na przebudowywanym fragmencie alei Wojska Polskiego. Przypomnijmy, że ponad rok temu podczas pierwszych prac, ekipa generalnego wykonawcy remontu odsłoniła tory należące do najstarszej trasy tramwajowej w Szczecinie, która wiodła od zajezdni przy ulicy Piotra Skargi do ulicy Staszica.

„Odcięte i zapomniane”

Teraz kolejny etap prac, tym razem w okolicach placu Zwycięstwa, przyniósł drugie odkrycie. Mowa o fragmencie starego torowiska, o którym w mediach społecznościowych poinformował m.in. miłośnik historii Szczecina Marcin Klassa. Jak podejrzewa, szyny zostały położone w 1905 roku i były używane do lat 30. XX wieku, kiedy to torowisko przechodziło tuż przy obecnym Medicusie.

„Wtedy też przebudowano ten fragment węzła, a torowisko przeniesiono w ich obecne miejsce” - opowiada. Wówczas odkryte współcześnie tory miały zostać „odcięte i zapomniane”.

Wielka przebudowa z 1936 roku

O modernizacji układu torów na placu Zwycięstwa w 1936 roku można nieco więcej przeczytać na stronie światowy.org poświęconej historii szczecińskiej komunikacji.

„Tory przesunięto z jezdni północnej budując nowe rozjazdy przy Bugenhagenkirche (Kościół Garnizonowy) w kierunku Hohenzollerstraße (Krzywoustego) i Falkenwalderstraße (Wojska Polskiego). Wymieniono również torowisko na Pasewalkerstra Chaussee (Ku Słońcu) na odcinku od Friedenstraße (Sikorskiego) do Wendorf (Świerczewo/Gumieńce) kładąc torowiska na środku alei spacerowej” - czytamy.

Szyny dla trasy Berliner Tor- Wendorf

Jak informuje miejska spółka Tramwaje Szczecińskie, przed II wojną światową po odsłoniętych torach jeździły tramwaje kursujące na linii Berliner Tor-Wendorf czyli Brama Portowa - Gumieńce przez ulicę Krzywoustego.