W połowie 2022 r. powinna zakończyć się modernizacja infrastruktury kolejowej w portach Szczecin i Świnoujście. Dzięki wykonanym pracom na portowe nabrzeża wjadą dłuższe i cięższe składy, co pozwoli przyjąć i obsłużyć więcej ładunków.
To inwestycja realizowana wspólnie przez PKP PLK i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Jej skalę najlepiej oddają liczby. Zmodernizowanych zostanie łącznie 96 kilometrów torów (w Szczecinie – 61 km, w Świnoujściu – 35 km) oraz 84 kilometry sieci trakcyjnej (Szczecin – 50 km). Projekt zakłada wymianę 285 rozjazdów (177 w Szczecinie), a także przebudowę 22 przejazdów kolejowych (12 w Szczecinie), mostu nad Parnicą i trzech wiaduktów kolejowych w Szczecinie.
– Na stacji Szczecin Port Centralny została wykonana większość prac. Ułożonych jest ok. 50 z 60 km nowych torów. Zamontowano 126 ze 177 rozjazdów umożliwiających płynną zmianę toru. Przygotowywany i wzmacniany jest grunt pod zabudowę kolejnych torów, co umożliwi sprawny i bezpieczny przejazd cięższych pociągów towarowych. Wykonawca montuje słupy i konstrukcje wsporcze, na których zawieszona zostanie nowa sieć trakcyjna. Montowane są urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Sprawny i bezpieczny przewóz towarów do i z portu zapewni modernizacja obiektów inżynieryjnych – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Gotowa jest też nowa pięciokilometrowa linia kolejowa, która powstała na Ostrowie Grabowskim. Dzięki niej z ogólnopolskimi szlakami kolejowymi skomunikowane zostało m.in. nabrzeże kontenerowe.
Z nowej infrastruktury będą mogły korzystać nawet 750-metrowe pociągi o obciążeniu 221 kN na oś. Umożliwi to obsługę większej liczby wagonów. Czas przeładunków w portach skróci się w niektórych przypadkach nawet o kilkadziesiąt minut.
Wartość programu „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” to około 1,5 miliarda zł netto. Jedna trzecia pochodzi z dofinansowania z unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”. Wykonawcą robót jest firma Torpol.
Komentarze
9