W poniedziałek (18 lutego) podpisano umowy na opracowanie dokumentacji dla dwóch ważnych inwestycji na DK31 – obwodnic Gryfina i Radziszewa. – Te dokumentacje pozwolą nam na rozpoczęcie w latach 2020-2021 realizacji tych inwestycji w formule Projektuj i Buduj – zapowiada Łukasz Lendner, dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Koncepcja Programowa wraz z badaniami geologicznymi dla obwodnicy Gryfina (o długości 5,6 km) za kwotę 1,141 mln złotych ma powstać w ciągu 15 miesięcy. Projekt wykona Pracownia Projektowa Dróg i Mostów Ryszard Kowalski ze Szczecina. Z kolei dla odcinka Radziszewo-Gryfino (o dł. 9,6 km) komplet dokumentacji studialnej i koncepcyjnej również z badanymi podłoża za kwotę 2,284 mln zł wykona firma Trakt Sp. z o.o. z Katowic.
Inwestycje te mają znacznie usprawnić komunikację na odcinku DK31 w obrębie aglomeracji szczecińskiej. Jak zaznacza GDDKiA, przełoży się to również na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i znacząco zmniejszy oddziaływanie ruchu drogowego na miejscowości położone przy obecnej drodze krajowej.
Przez Gryfino przebiega DK31, trasa prowadząca od Szczecina na południe wzdłuż granicy polsko-niemieckiej do Kostrzyna nad Odrą i dalej Słubic. Miasto położone jest w zasadzie wzdłuż DK31, co przekłada się na stosunkowo długi odcinek prowadzący przez teren zabudowany, przez co występuje bardzo wiele skrzyżowań i przejść dla pieszych. Ponadto, wyjazdowy odcinek z Gryfina w stronę Chojny jest jedyną drogą w tym obszarze miasta, co powoduje powstawanie zatorów, szczególnie w godzinach szczytów komunikacyjnych (to m.in. droga dojazdowa dla pracowników elektrowni Dolna Odra) oraz występujących awariach licznych sieci uzbrojenia podziemnego. Dodatkowo pod wiaduktem kolejowym na wjeździe od strony Szczecina nie mieszczą się pojazdy wyższe niż 2,7 m, przez co samochody ciężarowe i autobusy jadące DK31 muszą omijać ten wiadukt drogą powiatową. Obwodnica ominie miasto od wschodu, będzie miała długość 5,6 km. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP.
Odcinek DK 31 Radziszewo-Gryfino przebiega w 80% przez teren zabudowany następujących po sobie miejscowości Radziszewo, Daleszewo, Nowe Brynki i Czepino. Budynki w miejscowościach znajdują się bardzo blisko jezdni, a droga jest kręta.
Dodatkowym elementem wymagającym również przebudowy jest węzeł drogowy Radziszewo łączący DK31 z autostradą A6, który powstał jeszcze w latach 30. ubiegłego wieku.
– Węzeł ten nie posiada pasów włączeń i wyłączeń, a parametry łącznic nie odpowiadają obecnym przepisom przez co prędkość na autostradzie w jego rejonie jest ograniczona do 90 km/h. Uwarunkowania związane z obecnym przebiegiem DK31 sprawiają, iż jedyny rozwiązaniem powyższych problemów jest budowa nowego przebiegu DK31 na tym odcinku omijającego miejscowości przy obecnej drodze krajowej – informuje GDDKiA. Będzie to jednojezdniowa drogą klasy GP. Odcinek będzie się rozpoczynał od węzła Radziszewo, a kończył na włączeniu w obwodnicę Gryfina.
W ramach inwestycji przewidziana jest również przebudowa węzła drogowego Radziszewo, tak aby spełniał współczesne wymagania.
Komentarze
12