Bio_kinetic_tech_art to hasła przypisane piątej edycji festiwalu Digitalia, który wczoraj zostały uroczyście otwarty w klubie 13 Muz. Dyrektor artystyczny wydarzenia, Piotr Zawojski, zapowiedział, że przez trzy dni będzie można poznać nowe osiągnięcia sztuki techno-naukowej i zobaczyć prace ukazujące jak artyści stają się naukowcami i odwrotnie.
Program imprezy:

digital_ia 2013

 

Zobaczyć dźwięk

Instalacje, projekty i obrazy przygotowane przez zaproszonych artystów można zobaczyć na trzech poziomach klubu. Jednym z ciekawszych obiektów jest Camera Lucida - w małej galerii obok Sali Kominkowej. To projekt Eveliny Domnitch i Dmitrija Gelfanda z Białorusi, w którym przedstawione zostało zjawisko sonoluminescji. Ulokowane w szklanej kuli wypełnionej cieczą  bąbelki gazu poddawane działaniu fal dźwiękowych, wytwarzają widzialne  przez  obserwatora audiowizualne efekty.  Dzięki tej  bio-chemiczno-fizycznej  przemianie przez kilka chwil można dosłownie zobaczyć  dźwięk.... 

Poza tym, na poziomie 1, warto zwrócić uwagę na Microscopic Opera, której autorem jest Matthijs Munnik. W tej instalacji  holenderski artysta przedstawił  kameralny świat, w którym sztuka tworzona jest przez  organizmy, niewidoczne  dla ludzkiego oka. Tańczą i poruszają się zgodnie z rytmem ułożonego przez Matthijsa programu komputerowego.

 

 

Anioły w Elefunku

„Palacz” Tomasza Wlaźlaka  to instalacja, która  znajduje się w klubie Elefunk , składająca  się z dwóch elementów: projekcji umieszczonej  w podłodze loży, która opowiada historię istoty mieszkającej „piętro niżej”  oraz  znajdującej się ponad głowami siedzących w loży gości klubu, malarskiej kompozycji, która „jest współczesną interpretacją fresków przedstawiających anioły zamieszkujące niebo, które tworzą interesującą dekoracyjną kompozycję” jak to określił twórca.

Od hałasu do ciszy

Digialia to także nowe media wykorzystywane w muzyce. Wczoraj w Sali Kominkowej można było zapoznać się z projektem Noise To Silence, który stworzyli Anna Nacher i Marek Styczyński (znani z grupy Karaty Magiczne) Używają w nim analogowych generatorów wytwarzających  dźwięk o  częstotliwości na pograniczu słyszalnego spektrum sonicznego,  Poza tym  ukazują możliwości preparowanych instrumentów strunowych, dodając do nich nagrania terenowe oraz wokalizy. Pierwsza sesja nagraniowa Noise To Silence  została zrealizowana w grudniu 2011 roku w Berlinie, i jest dostępna na platformie Free Music Archive.  50 minutowy set, który zabrzmiał wczoraj składał się z trzech „przebiegów” którymi artyści prawie zahipnotyzowali usadowioną na poduszkach publiczność.

Filmowy trans

„Affective Cinema” Michała Brzezińskiego, to audiowizualna koncepcja, która została wprowadzona w ruch, w dalszej kolejności (także na Sali Kominkowej). Jej  twórca  to futurolog i kulturoznawca, który stara się efektownie kreować synergię biologicznej  materii z systemami informatycznymi. Wizualny przekaz , który przedstawił  wczoraj, wsparty transowym strumieniem dźwięków, niektóre osoby znużył, ale były też osoby, które doceniły ten pomysł. Wieczór zakończył się prezentacją projektu Nonstate (której autorami są Maciej Ożóg i Bartłomiej Kuźniak).

Jeszcze dziś

Jeszcze dziś w ramach festiwalu, podczas panelu dyskusyjnego „Artis Talk: Sztuka obrazu i obrazowani”  teoretycy i  artyści zaproszeni do Szczecina, zajmą się m.in  zdefiniowaniem pojęcia sztuki digitalnej i określenia jej roli we współczesnej kulturze. (godz. 17.13). Przygotowano też kolejne atrakcje muzyczne: w Sali Kominkowej zagrają Skinny Patrini i Oszibarack (początek, g. 21.13, wstęp 20 zł.) 

[ program Digitalia 2013 w naszym kalendarzu wydarzeń ]

Portal wSzczecinie.pl jest patronem medialnym wydarzenia.