Bio_kinetic_tech_art to hasła przypisane piątej edycji festiwalu Digitalia, który wczoraj zostały uroczyście otwarty w klubie 13 Muz. Dyrektor artystyczny wydarzenia, Piotr Zawojski, zapowiedział, że przez trzy dni będzie można poznać nowe osiągnięcia sztuki techno-naukowej i zobaczyć prace ukazujące jak artyści stają się naukowcami i odwrotnie.
Zobaczyć dźwięk
Instalacje, projekty i obrazy przygotowane przez zaproszonych artystów można zobaczyć na trzech poziomach klubu. Jednym z ciekawszych obiektów jest Camera Lucida - w małej galerii obok Sali Kominkowej. To projekt Eveliny Domnitch i Dmitrija Gelfanda z Białorusi, w którym przedstawione zostało zjawisko sonoluminescji. Ulokowane w szklanej kuli wypełnionej cieczą bąbelki gazu poddawane działaniu fal dźwiękowych, wytwarzają widzialne przez obserwatora audiowizualne efekty. Dzięki tej bio-chemiczno-fizycznej przemianie przez kilka chwil można dosłownie zobaczyć dźwięk....
Poza tym, na poziomie 1, warto zwrócić uwagę na Microscopic Opera, której autorem jest Matthijs Munnik. W tej instalacji holenderski artysta przedstawił kameralny świat, w którym sztuka tworzona jest przez organizmy, niewidoczne dla ludzkiego oka. Tańczą i poruszają się zgodnie z rytmem ułożonego przez Matthijsa programu komputerowego.
Anioły w Elefunku
„Palacz” Tomasza Wlaźlaka to instalacja, która znajduje się w klubie Elefunk , składająca się z dwóch elementów: projekcji umieszczonej w podłodze loży, która opowiada historię istoty mieszkającej „piętro niżej” oraz znajdującej się ponad głowami siedzących w loży gości klubu, malarskiej kompozycji, która „jest współczesną interpretacją fresków przedstawiających anioły zamieszkujące niebo, które tworzą interesującą dekoracyjną kompozycję” jak to określił twórca.
Od hałasu do ciszy
Digialia to także nowe media wykorzystywane w muzyce. Wczoraj w Sali Kominkowej można było zapoznać się z projektem Noise To Silence, który stworzyli Anna Nacher i Marek Styczyński (znani z grupy Karaty Magiczne) Używają w nim analogowych generatorów wytwarzających dźwięk o częstotliwości na pograniczu słyszalnego spektrum sonicznego, Poza tym ukazują możliwości preparowanych instrumentów strunowych, dodając do nich nagrania terenowe oraz wokalizy. Pierwsza sesja nagraniowa Noise To Silence została zrealizowana w grudniu 2011 roku w Berlinie, i jest dostępna na platformie Free Music Archive. 50 minutowy set, który zabrzmiał wczoraj składał się z trzech „przebiegów” którymi artyści prawie zahipnotyzowali usadowioną na poduszkach publiczność.
Filmowy trans
„Affective Cinema” Michała Brzezińskiego, to audiowizualna koncepcja, która została wprowadzona w ruch, w dalszej kolejności (także na Sali Kominkowej). Jej twórca to futurolog i kulturoznawca, który stara się efektownie kreować synergię biologicznej materii z systemami informatycznymi. Wizualny przekaz , który przedstawił wczoraj, wsparty transowym strumieniem dźwięków, niektóre osoby znużył, ale były też osoby, które doceniły ten pomysł. Wieczór zakończył się prezentacją projektu Nonstate (której autorami są Maciej Ożóg i Bartłomiej Kuźniak).
Jeszcze dziś
Jeszcze dziś w ramach festiwalu, podczas panelu dyskusyjnego „Artis Talk: Sztuka obrazu i obrazowani” teoretycy i artyści zaproszeni do Szczecina, zajmą się m.in zdefiniowaniem pojęcia sztuki digitalnej i określenia jej roli we współczesnej kulturze. (godz. 17.13). Przygotowano też kolejne atrakcje muzyczne: w Sali Kominkowej zagrają Skinny Patrini i Oszibarack (początek, g. 21.13, wstęp 20 zł.)
[ program Digitalia 2013 w naszym kalendarzu wydarzeń ]
Portal wSzczecinie.pl jest patronem medialnym wydarzenia.
Komentarze
0