Samorząd województwa jest gotowy przejąć sześć odcinków dróg zaplanowanych w ramach Zachodniego Obejścia Drogowego Szczecina. To odpowiedź na propozycję, z którą wyszła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Chodzi m.in. o fragmenty DW 114 przy planowanym węźle Tanowo, skrzyżowanie z DW 115, zaprojektowany dojazd do węzła Police od DW 114 oraz DW 111 przy węźle Modrzewie. Wszystko to odcinki o długości od niespełna 200 metrów do 1,2 kilometra.

„Robimy wszystko, by obwodnica powstała jak najszybciej”

GDDKiA rozesłała w tej sprawie pismo do samorządów jako właścicieli i zarządców infrastruktury, prosząc o zajęcie stanowiska. Marszałek Olgierd Geblewicz zgodził się na takie rozwiązanie.

– Wielokrotnie deklarowaliśmy gotowość współpracy z GDDKiA w związku z realizacją zachodniej obwodnicy Szczecina. Ta inwestycja ma strategiczne znaczenie dla Pomorza Zachodniego – tłumaczy. – Jako samorząd województwa zainicjowaliśmy projekt zachodniego drogowego obejścia Szczecina, zleciliśmy opracowanie studium wykonalności, uzyskaliśmy decyzję środowiskową, którą w styczniu 2018 przekazaliśmy GDDKiA. I nadal robimy wszystko, by obwodnica powstała jak najszybciej. Wyraziliśmy, na piśmie, gotowość przejęcia odcinków, które powstaną w wyniku przebudowy dróg wojewódzkich czy też budowy zupełnie nowych jezdni na dojazdach do planowanej trasy ekspresowej.

Stawiają pewne warunki

Przedstawiciele samorządu województwa stawiają jednocześnie pewne warunki. W miejscu, w którym DW 115 ma przechodzić nad obwodnicę, Wydział Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego WZ proponuje przejęcie utrzymania drogi, ale bez utrzymania konstrukcji wiaduktu.

Urząd Marszałkowski wnosi również, aby przejęcie wybranych odcinków było powiązane ze zmianami całego układu komunikacyjnego na danym obszarze. Takie zmiany mogłyby dotyczyć np. połączenia DW 114 z węzłem Police. Wojewódzcy urzędnicy proponują, aby wykorzystać szansę na stworzenie obwodnicy Policy. W tym celu obecna droga gminna, ul. Piotra i Pawła miałaby stać się drogą wojewódzką i przejść modernizację, a miasto Police przejęłoby odcinek DW 114 przechodzący przez centrum.

Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina ma być przedłużeniem trasy S6 od węzła Goleniów do Kołbaskowa. Zaplanowano dwujezdniową drogę ekspresową o długości ok. 52 km, z pięciokilometrowym tunelem Police – Święta.

Na razie nie ma konkretnych informacji, kiedy mogłaby się rozpocząć realizacja tej inwestycji.