Początkujący przedsiębiorcy niekiedy zapominają o tym, że funkcjonowanie firmy należy przemyśleć w najdrobniejszych szczegółach. W tym pomocne okazuje się stworzenie biznesplanu, który musi mieć formę pisemną. Samo rozmyślanie o rozwoju to zdecydowanie za mało. Jak wykonać dobry biznesplan i dlaczego nie warto go pomijać?

Co to jest biznesplan i co zawiera?

Biznesplan to dokument, w którym znajdują się informacje na temat kroków rozwojowych danej firmy, jej celów, metod pracy czy zakładanych zysków. Powinien mieć on formę pisemną, ale nie ma żadnych sztywnych zasad, których trzeba się trzymać podczas jego tworzenia. Nie warto zatem szukać gotowych szablonów do uzupełniania, bo w przypadku każdego przedsiębiorstwa zarówno forma, jak i treść mogą być całkiem inne.

W biznesplanie znajdują się nie tylko informacje o tym, jakie wyniki chce osiągać firma, ale także to, w jaki sposób będzie do nich dążyć i jak pozyska niezbędne do tego środki. Bardzo często zdarza się, że w celu uzyskania dofinansowania trzeba właśnie przedstawić szczegółowy biznesplan. Na jego podstawie sponsorzy oceniają, czy rozwój danego przedsiębiorstwa jest tym, w co chcą zainwestować.

Dokument powinien zawierać część poświęconą dobrym i złym stronom firmy. Dzięki temu przedsiębiorcy wiedzą, nad czym muszą lepiej popracować. Warto zamieszczać w nim jak najwięcej danych o przedsiębiorstwie i opisów procesów, w tym m.in. marketingowych. Pozwala to na bardziej przemyślane, rozsądne decyzje. Biznesplan sprzyja efektywnemu rozwojowi marki.

Jak ułożyć biznesplan – krok po kroku

Jak napisać dobry biznesplan krok po kroku? Najpierw warto zacząć od kwestii najogólniejszych i kolejno przechodzić do dopisywania bardziej szczegółowych informacji. W dokumencie powinien znaleźć się oczywisty zapis o tym, jakiej firmy dotyczy treść i czym będzie się zajmować przedsiębiorstwo. Warto określić także docelową grupę odbiorców oferowanych towarów lub usług. Jeśli biznesplan dotyczy np. sklepu, to trzeba zapisać, jakimi kanałami sprzedaży będzie można nabyć produkty i czy będą one dostępne jedynie w kraju, czy może także poza granicami.

Przedsiębiorca musi dokładnie zapoznać się z aktualną sytuacją rynku, na który chce wejść. Bez analizy konkurencji nie ma właściwie szans na powodzenie. Trzeba wiedzieć, jak postępują inne firmy z danego obszaru i jakie praktyki się u nich sprawdzają. Wszystko to powinno znaleźć się w biznesplanie i pomóc w układaniu kolejnych kroków. Następnym elementem powinno być przeprowadzenie analizy SWOT i umieszczenie jej wyników w dokumencie. Polega ona na określeniu mocnych i słabych stron, a także szans i zagrożeń stojących przed daną firmą.

Biznesplan musi zawierać również opis tego, jak przedsiębiorca chce pozyskiwać fundusze na rozwój swojej firmy. Warto ustalić sobie zakładane etapy ekspansji przedsiębiorstwa. Mogą należeć do nich np. roczne obroty, zakres działania czy inne cele, stanowiące rodzaj kolejnych kamieni milowych marki. Na koniec warto poświęcić czas także na działania marketingowe, czyli zaplanowanie tego, jakimi kanałami i w jaki sposób będzie się docierać do nowych i stałych odbiorców. Reklama oraz budowanie pozycji marki w social mediach to w dzisiejszych czasach nieodłączny element efektywnie rozwijających się firm.

Co daje przedsiębiorcy dobry biznesplan?

Dobry biznesplan pozwala przedsiębiorcy realnie spojrzeć na możliwości swojej firmy. Dzięki niemu wiadomo, na co można sobie pozwolić na aktualnym etapie funkcjonowania i jakie kroki podjąć, aby wspinać się coraz wyżej w hierarchii rynkowej. Biznesplan hamuje spontaniczne decyzje, które czasami mogą okazać się nietrafione i skłania do tego, aby działać wedle ściśle określonych założeń. Może dochodzić w nim do zmian, ale ustalone na początku działania zasady pomagają w reagowaniu na nagłe sytuacje.

Biznesplan jest także czynnikiem motywującym. Skłania właścicieli firm do osiągania wcześniej określonych celów – zdobywanie kolejnych punktów z listy staje się priorytetem przedsiębiorcy i przynosi mu realne korzyści finansowe i rozwojowe. Dzięki dokumentowi firma ma znacznie większe szanse na powodzenie i zmniejsza ryzyko upadku czy bankructwa. Kiedy w biznesplanie znajdują się metody rozwiązywania sytuacji konfliktowych, zawsze można sięgnąć do nich w momentach kryzysu czy wątpliwości.

Poza tym dzięki biznesplanowi na początku działalności można łatwiej uzyskać pomocne dofinansowania. Dzięki nim da się kupić niezbędne sprzęty czy wdrożyć potrzebne oprogramowania i systemy. Konstruowanie dokumentu zwiększa wiedzę przedsiębiorcy na temat otaczającego go rynku i pozwala nabrać krytycznego spojrzenia na sytuację firmy. Dobry biznesplan to po prostu przepis na prawidłowe funkcjonowanie firmy i osiągnięcie zamierzonych sukcesów.

Czy można pominąć biznesplan przy zakładaniu firmy?

Biznesplan nie jest obligatoryjny i da się bez niego założyć firmę. Każdy rozsądny przedsiębiorca, dla którego rozwój marki jest priorytetem, z pewnością spisze jednak taki dokument. Nie poleca się zaczynania biznesu bez dokładnego rozplanowania kolejnych działań i opracowania ścieżek pozyskiwania finansów. Często bez biznesplanu nie da się pozyskać potrzebnych świadczeń, więc nawet uproszczone dokumenty są wymagane od przedsiębiorstw w procesach ubiegania się o dotacje. Im lepiej się je opracuje, tym więcej pożytku mogą przynieść.

Pisanie biznesplanu – kogo poprosić o pomoc?

W zależności od momentu tworzenia biznesplanu warto prosić o pomoc różnych specjalistów. Podczas konstruowania ścieżki marketingowej marki można zgłosić się do ekspertów od reklamy. Na etapie planowania systemów sprzedażowych pomocna może okazać się rada programistów czy web developerów, którzy znają się na stronach internetowych z perspektywy technologicznej. Poza tym przydatne są konsultacje z prawnikami czy księgowymi. Największe zadanie stoi jednak przed właścicielem firmy, ponieważ to jego wizja i jego cele są kluczowe w konstruowaniu całego dokumentu.