Wybraliśmy dwadzieścia największych, najciekawszych, budzących najwięcej emocji inwestycji realizowanych (lub planowych) obecnie w Szczecinie. Sprawdziliśmy na jakim etapie są prace i kiedy możemy się spodziewać końcowych efektów.
Hala gimnastyczna przy ul. Małopolskiej
Przy zespole szkół sportowych przy ul. Małopolskiej powstaje specjalistyczna hala gimnastyczna. Będzie jedną z najnowocześniejszy sal tego typu w Europie. Od początku inwestycja napotykała różne problemy (wody gruntowe, odkrycie fundamentów niemieckiego gimnazjum) i jest opóźniona. Wykonawcy nie udało się ukończyć budowy ani w pierwszym terminie (koniec 2015 r.), ani w kolejnych. Jest szansa, że obiekt będzie gotowy na początek roku szkolnego.

Termin - lipiec/sierpień 2016 r.
Koszt - 6 mln zł (2,5 mln zł dotacji z Ministerstwa Sportu i Turystyki)

Kosmos Art & Business Center
Przedłuża się rewitalizacja modernistycznego budynku po dawnym kinie Kosmos (prace miały się zakończyć w czerwcu 2015 r.). Nie wiadomo również jaką funkcję pełnił będzie odnowiony gmach. Zarzucone zostały pierwotne plany właściciela, firmy Mark Invest, który zamierzał przeznaczyć obiekt na cele kultarno-oświatowe oraz stworzyć tam muzeum kina. W marcu zakończyła się natomiast druga część inwestycji. Na placu przed Kosmosem, w linii wyznaczonej przez resztę okolicznych kamienic, powstał biurowiec.

Koszt - ok. 25 mln zł (16 mln zł preferencyjnego kredytu z unijnego funduszu JESSICA)
Termin - druga połowa 2016 r.



Spalarnia - EcoGenerator Szczecin
To największa z obecnie realizowanych miejskich inwestycji. Niestety nie przebiega bez problemów. Według pierwotnych założeń budowa spalarni miała zostać ukończona w grudniu 2015 r., ale termin został przesunięty o rok. Nie wiadomo, czy nowa data też nie będzie zagrożona, bo z placu budowy zszedł właśnie wykonawca - firma Mostostal Warszawa. Żeby rozliczyć unijną dotację (279 mln zł) obiekt powinien być gotowy do końca 2016 r. (być może wydatki zostaną przeniesione na następną unijną perspektywę budżetową). Zlokalizowany na Ostrowie Grabowskim zakład termicznego unieszkodliwiania odpadów ma być jednym z najnowocześniejszych w Europie. Śmieci będą w nim przetwarzane na energie cieplną i elektryczną.

Termin - grudzień 2016 r. (być może zostanie wydłużony)
Koszt - 711 mln zł (279 mln zł z unijnej dotacji)


foto: materiały prasowe

Hala tenisowa na kortach przy al. Wojska Polskiego

W miejscu dawnego Lodogryfu powstaje hala tenisowa z trzema kortami ze sztuczną nawierzchnią, trybunami i zapleczem sanitarnym. Inwestycja MOSRiR-u jest już opóźniona (wykonawca w maju zszedł z budowy, jego spór z miastem prawdopodobnie skończy się w sądzie). Obiekt nie zostanie oddany do użytku do końca lipca, jak pierwotnie planowano. Hala nie będzie gotowa przed PEKAO Szczecin Open, który na kortach przy al. Wojska Polskiego odbędzie się w połowie września. Rozgrzebana budowa ma jednak nie zakłócić przebiegu turnieju.

Termin - wiosna 2017 r.
Koszt - 8,5 mln zł

Szczecin Business Plaza
Kompleks czterech budynków biurowych klasy A powstanie przy ul. Południowej w pobliżu Makro. Łączna powierzchnia użytkowa wyniesie 11 tys m. kw. Budowa ruszy jesienią tego roku. Inwestorem jest spółka Agatrans Multi Projekt.

Termin - połowa 2017 r. (pierwszy budynek)


foto: materiały prasowe

Rozbudowa Galaxy
W kwietniu rozpoczęły się pierwsze prace ziemne związane z rozbudową centrum handlowego przy al. Wyzwolenia. Nowa część Galaxy powstanie na działce po rozebranym hotelu Neptun. Powierzchnia handlowa zwiększy się do 60 tys m. kw (teraz jest 40 tys), docelowo w całym kompleksie ma być 200 sklepów. Prace budowlane mają nie zakłócać funkcjonowania istniejącej części galerii. Właściciel, firma Echo Investment, wybrała Mostostal Warszawa na głównego wykonawcę robót.

Termin - jesień 2017 r.
Koszt - 28,8 mln zł (stan surowy)


foto: materiały prasowe

Hotel Hilton
Trwa modernizacja zrujnowanego budynku dawnego hotelu Piast na rogu pl. Zwycięstwa i ul. Potulickiej. Powstać ma tutaj luksusowy hotel sieci Hilton. XIX-wieczna kamienica zostanie podwyższona o trzy metry, dzięki czemu inwestor (warszawska firma Redi) będzie mógł ulokować tam 8 apartamentów o najwyższym standardzie i sky bar. Docelowo hotel ma oferować gościom 100 pokoi, będzie tam również kasyno.

Termin - 2017 r.



Szczecin Odra Park
Na terenie przy dawnej Baltonie (ul. Gdańska 40-42) powstanie kompleks trzech biurowców klasy A i trzygwiazdkowy hotel. Wszystkie budynki mają być sześciopiętrowe i spełniać najwyższe standardy ekologiczne (m.in. będą wykorzystywać energię słoneczną). Odrestaurowany zostanie charakterystyczny „grzybek” Baltony, w którym zostanie umieszczony punkt informacyjny. Inwestorem jest hiszpańska firma BCG Szczecin. Na razie zakończyła się rozbiórka starych magazynów i budynków biurowych.

Terminy - pierwszy biurowiec i hotel - koniec 2017 r.; drugi biurowiec - 2018 r.; trzeci biurowiec - 2019 r.
Koszt - 250 mln zł


foto: materiały prasowe

Przebudowa Dworca Głównego i budowa Dworca Górnego

PKP szykuje się do drugiego etapu modernizacji dworca. Planowany jest remont peronów oraz starej kładki, która będzie zadaszona i wyposażona w windy. Nad peronem trzecim powstanie łącznik pomiędzy starą a nową kładką. Przetarg na wykonawcę robót zostanie rozpisany na początku przyszłego roku.

Termin - lata 2017-2018
Koszt - ok. 50 mln zł

Ponadto miasto planuje połączyć dworzec kolejowy z autobusowym tworząc centrum komunikacyjne. Przy ul. Owocowej, na wysokości nowej kładki, powstanie tzw. Dworzec Górny. Będzie on zespolony z przebudowanym dworcem autobusowym. Obok powstanie parking, stacja roweru miejskiego, miejsca postojowe dla taksówek i prywatnych busów oraz końcowy przystanek autobusów linii 61 i 87. W tym roku poznamy architektoniczną koncepcję Dworca Górnego.

Termin - lata 2020-2022
Koszt - ok. 40 mln zł

Apartamentowiec Black Pearl
Zabudowana zostanie działka po Barze Extra przy al. Niepodległości. Stanie tam ośmiopiętrowy apartamentowiec o wysokim standardzie z przestrzenią handlową i biurową na dwóch pierwszych kondygnacjach. Charakterystyczna ma być elewacja, w której dominować będzie czerń i szkło. Inwestorem jest spółka Idea-Invest. W lipcu ruszą pierwsze prace.

Termin - 2018 r.
Koszt - 30 mln zł

Hanza Tower
Budowa 125-metrowego drapacza chmur ruszyła we wrześniu 2011 roku i miała zostać zakończona trzy lata później. Jednak do tej pory w miejscu dawnego wieżowca „Dany” przy al. Wyzwolenia powstały tylko trzy kondygnacje podziemne. Józef Wojciechowski, właściciel, J.W. Construction, zapowiada, że prace zostaną wznowione w tym roku. Według najnowszej koncepcji w 25-piętrowej wieży znajdą się ekskluzywne apartamenty i pomieszczenia komercyjne (na pięciu pierwszych kondygnacjach). Od listopada 2015 roku w stojącej obok wyremontowanej zabytkowej kamienicy dawnej szwalni działa Hotel Dana.

Termin - 2018 r.
Koszt - ok. 120 mln zł

Posejdon
W kwartale u zbiegu ulic Kaszubskiej, Partyzantów, al. Niepodległości i pl. Brama Portowa, planowany jest zwarty zespół zabudowy złożony z dwóch hoteli, budynku biurowego i podziemnego parkingu. Obecnym właścicielem tego terenu jest spółka celowa Porto należąca do szczecińskiego przedsiębiorstwa budowlanego Calbud. W pierwszym etapie wyremontowany, z przeznaczeniem na funkcję handlowo-biurową, zostanie gmach, w którym funkcjonował dom towarowy Posejdon (później Galeria Centrum). Następnie planowana jest zabudowa placu, na którym kiedyś działało kino Derby. Powstaną tam hotele, w tym jeden o bardzo wysokim standardzie. Inwestorzy prowadzą rozmowy na jego temat m.in. z sieciami Hilton, Mariott i Sheraton. Zrezygnowano w tym kwartale z planowanej pierwotnie funkcji mieszkaniowej. Wkrótce zaprezentowane mają zostać aktualne wizualizacje inwestycji.

Termin - 31 marca 2019 r. (cały kwartał)
Koszt - ok. 150 mln zł

Przebudowa Stadionu Pogoni

Przestarzały obiekt przy Twardowskiego przejdzie gruntowną modernizację. Zostanie dobudowana czwarta trybuna (długo trwały o nią spory, według pierwotnego projektu stadion nadal miał mieć kształt podkowy), wszystkie miejsca będą zadaszone (będzie ich od 21 do 23 tysięcy). Szczegóły poznamy, gdy pracownia architektoniczna Jana Pachowskiego przygotuje nowy, poprawiony projekt.

Koszt - 180-200 mln zł
Termin - 2019 r. (wstępnie)

Nowy Most Kłodny

Powstanie tuż przy Trasie Zamkowej. Ma przyspieszyć rozwój Łasztowni i zapewnić alternatywny dojazd do portu. Na wizualizacjach wrażenie robi wysoki, ponadstumetrowy pylon, do którego przyczepione będą stalowe liny podtrzymujące konstrukcję pomostu. Na moście poza pasami ruchu drogowego znajdzie się również torowisko, droga rowerowa i chodnik. Na przygotowanie projektu zwycięskiej koncepcji firma EGIS Polska ma czas do końca roku. W pierwszych tygodniach 2017 r. ma zostać ogłoszony przetarg na jego realizację.

Termin - 2020 r.
Koszt - 355 mln zł (wraz z przebudową dróg na Łasztowni)



Drugi etap Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju + pętla autobusowa przy Turkusowej

Według pierwotnych planów w drugim etapie budowy SST torowisko miało zostać przedłużone do Kijewa. Miasto poważnie zastanawia się jednak nad zmianą tej koncepcji. Według nowych pomysłów tramwaje miałyby zostać skierowane bliżej największych osiedli prawobrzeża: Słonecznego i Bukowego. Przeprowadzone zostały na ten temat ankiety wśród pasażerów, w planach są konsultacje społeczne. Ostateczna koncepcja przebiegu II etapu ma powstać w przyszłym roku. Wcześniej, bo do końca 2016 r., ma powstać pętla autobusowa przy końcowym przystanku tramwajów na Turkusowej. Niedawno jednak miasto wypowiedziało umowę wykonawcy, więc być może ten termin również ulegnie zmianie.

Termin - 2020 r.
Koszt - 250 mln zł

Aquapark - Fabryka Wody

Na terenie dawnego kąpieliska „Gontynka” ma powstać wodny park edukacyjny. Ogłoszono międzynarodowy konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej, którego wyniki poznamy w listopadzie. 8 tys m. kw zajmować mają baseny, a 2 tys m. kw (z możliwością późniejszej rozbudowy do 5 tys) część edukacyjna z zakresu fizyki, chemii i biologii. Do zagospodarowania jest również 3,5 ha wokół obiektu. Zwycięzcy będą mieli rok na przygotowanie ostatecznego projektu. Prace budowlane powinny ruszyć w 2018 roku. „Gontynka” została zamknięta 16 lat temu. Kolejne koncepcje zbudowania w tym miejscu parku wodnego kończyły się do tej pory spektakularnymi klęskami.

Koszt - ok. 100 mln
Termin - przełom 2020 i 2021 roku

Szczecińska Kolej Metropolitarna
Pomysł połączenia Szczecina z Policami, Stargardem, Gryfinem i Goleniowem za pomocą szybkiej kolei miejskiej powstał już w latach 70. ubiegłego wieku. I o różnych wariantach jego realizacji dyskutuje się do dzisiaj. W 2015 r. powstało studium wykonalności inwestycji. Wykorzystana ma być istniejąca infrastruktura kolejowa, która na wielu odcinkach wymaga modernizacji. Gruntownego remontu potrzebuje również wiele stacji, takich jak choćby Niebuszewo czy Turzyn.

Termin - najwcześniej 2022 r.
Koszt - ok. 600 mln złotych.

Kwartał 21
Śródmiejski kwartał w obrębie ulic Bogusława, Jagiellońskiej, Śląskiej i Obrońców Stalingradu zostanie zrewitalizowany, powstać ma tam przestrzeń publiczna. Taka idea pojawiła się w głowach miejskich urzędników już w 2003 r. Do dzisiaj jednak nie została zrealizowana. Przez ten czas pomysły kilkakrotnie się zmieniały. Miasto ogłaszało, że wystawi na sprzedaż działkę po „Maciusiu” (zamknięta w 2012 r. szkoła podstawowa), później się z tej koncepcji wycofywała. Trzy kamienice tego kwartału należą do szwedzkiego inwestora Magnusa Isakssona. Wciąż przedłuża się ich remont (termin zakończenia prac minął 30 kwietnia tego roku). Powstać mają w nich: hotel, apartamenty, biura i sklepy.

Termin - nieznany

Rozbudowa Teatru Polskiego

Według imponujących projektów przebudowy Teatru Polskiego, narzekający na ciasnotę widzowie i aktorzy, otrzymaliby obiekt o dziesięciokrotnie większej kubaturze. Znalazłoby się w nim pięć scen (największa na 600 osób), w tym jedną z rozsuwanym dachem w szklanej kopule. Większa część dobudowanych pomieszczeń zostałaby „ukryta” w skarpie nad ul. Jana z Kolna. Ministerstwo Kultury nie przyznało jednak dotacji, a województwo nie stać na przeprowadzanie całej inwestycji z własnych środków. Marszałek Olgierd Geblewicz zapowiedział, że będzie starał się o państwowe dotacje z innych funduszy (np. z rezerwy resortu rozwoju).

Termin - zawieszony
Koszt - 60 mln zł


foto: materiały prasowe

Hotel nad Rusałką
Robi ogromne wrażenie na wizualizacjach. Problem w tym, że od 2007 roku, gdy zaczęło się mówić o zbudowaniu nad Rusałką hotelu z restauracją, odsłonięto tylko fundamenty przedwojennego młyna, na których powstać miałby nowy budynek. Właścicielem działki jest obecnie Khaled Chekh, który według pierwotnych ustaleń miał oddać hotel do użytku do końca 2013 roku, później ten termin przesuwano. Na razie jest tam tylko dziura w ziemi.

Termin - nieznany