Mało innowacyjne i niezbyt różnorodne. Propozycje rewitalizacji al. Wojska Polskiego różnią się ilością miejsc parkingowych i ewentualnym pociągnięciem nitki tramwajowej. Prawie wszystkie zakładają pozostawienie czterech pasów ruchu, a mieszkańcy chcą zmian, nie „pudrowania” tego co jest.
Podczas czwartkowej debaty architekt miasta Jarosław Bondar przedstawił zgromadzonym sześć wybranych wariantów zmian na al. Wojska Polskiego.
Dzisiaj przedstawiamy tylko fragment rozważań. Skupiamy się na aspekcie komunikacyjnym. Przed nami jeszcze szeroko zakrojona dyskusja, przeprowadzenie ankiet wśród mieszkańców, dwuetapowy konkurs architektoniczny. Jesteśmy otwarci na wszelkie głosy i sugestie. - mówił Jarosław Bondar.
Zmiany bez zmian?
Każdy z przedstawionych wariantów został podzielony na trzy etapy – pierwszy to odcinek od pl. Szarych Szeregów do ul. Jagiellońskiej, drugi od ul. Jagiellońskiej do pl. Zgody, a trzeci od pl. Zgody do pl. Zwycięstwa. Propozycje wykonało na zlecenie miasta szczecińskie Biuro Inżynierskie Damart. Urząd Miasta z 12 koncepcji wybrał 6, które zaprezentował podczas konsultacji (wszystkie propozycje do przeanalizowania na stronie Urzędu Miasta, warianty od 1 do 6 zostały przedstawione podczas spotkania, a od 7 do 12 uznane jako zbyt radykalne wstępnie zostały odrzucone).
Niech aleja będzie aleją
Dla zgromadzonych propozycje okazały się niewystarczające. Warianty szybko zostały skrytykowane.
Tramwaj, który tu kiedyś był powinien zostać przywrócony jako element życia miejskiego, który wreszcie obsłuży ten fragment śródmieścia. Bez tego ta ulica nie ma żadnych szans na wprowadzenie życia miejskiego. Dobre torowisko i nowoczesny tabor wyeliminuje hałas. Uważam, że to powinna być ulica o jednym pasie ruchu w każdą stronę i szerokie chodniki. I wreszcie jeśli to ma być al. Wojska Polskiego to niech to będzie aleja – powinniśmy przywrócić pasy drzew po obu stronach. - mówiła dr inż. arch. Helena Freino, uczestniczka debaty.
Jarosław Bondar podkreślił, że ewentualna linia tramwajowa, która zostałaby przeprowadzona przez al. Wojska Polskiego będzie jedynie skierowana w stronę jeziora Głębokiego, takie rozwiązanie wg części zgromadzonych jest niesatysfakcjonujące, ponieważ nie odciąży ruchu z pl. Rodła i pl. Kościuszki.
Przypudrowanie wad? Co z głosem mieszkańców?
Według części zgromadzonych na sali słuchaczy przedstawione rozwiązanie to tylko „pudrowanie” tego co mamy, które nie sprawi, że al. Wojska Polskiego zostanie ożywiona. Na sali byli zwolennicy skrajnie radykalnych posunięć, które zakładały całkowite zamknięcie ulicy dla samochodów. Wśród głosów, które na al. Wojska Polskiego widzą przyszły „salon” miasta znalazły się także – równie krytykujące przedstawione warianty – skrajnie odmienne postulaty.
Zabrakło mi tutaj spojrzenia mieszkańców al. Wojska Polskiego. Ja akurat mieszkam przy al. Wojska Polskiego, mieszkam w wieżowcu. Nie wiem czy zdajecie sobie Państwo sprawę, że w jednym takim wieżowcu są 123 mieszkania, a takie wieżowce są cztery. To daje nam blisko 500 mieszkań. W żadnej z tych wersji nie było ukłonu w stronę mieszkańców. My w tej chwili mamy potężne kłopoty z parkowaniem. W tej chwili każda z tych wersji ogranicza, zmniejsza ilość miejsc parkingowych. - mówiła jedna z uczestniczek debaty.
Chcecie zmian? Sugerujcie
Co dalej? Na razie było to spotkanie, które ma pomóc urzędnikom zrozumieć potrzeby mieszkańców. Jarosław Bondar chciałby w przeciągu dwóch miesięcy ponownie spotkać się z mieszkańcami i kontynuować dyskusję na temat projektu rewitalizacji. Do tego czasu mieszkańcy mogą się zapoznać z proponowanymi wariantami, a także drogą mailową przesyłać kolejne sugestie.
Uruchomiony został specjalny adres e-mail, pod który do końca kwietnia można przesyłać swoje uwagi i pomysły nt. Wojska Polskiego: rewitalizacja@um.szczecin.pl. Składać je można także w formie papierowej w Biurze Strategii UM (pok. 404, IV piętro, wejście od ul. Szymanowskiego).
Z wszystkimi przedstawionymi w czwartek wariantami komunikacyjnymi osoby zainteresowane zapoznać się mogą na stronie internetowej: www.szczecin.pl/rewitalizacja.
Komentarze
1