To koncepcja stworzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe, miasto Szczecin i Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Przebudowa układu dróg ma przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo i zlikwidować korki, które są zmorą zwłaszcza przejazdu przy ul. Pomorskiej w Dąbiu. Inwestycje te mogą zostać zrealizowane w latach 2019-2023.

Projekt „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami - etap III” realizowany jest przez PKP PLK przy dofinansowaniu unijnym. Kolejowa spółka zwróciła się do władz Szczecina o wytypowanie najbardziej niebezpiecznych i uciążliwych przejazdów kolejowych w mieście.

Koncepcja przygotowana przez miasto obejmuje przejazdy w ciągu ulic: Pomorskiej, Wiosennej, Jagiellońskiej i Bałtyckiej. Nie ogranicza się tylko do zaprojektowania wiaduktów i kładki pieszo-rowerowej nad torami, ale obejmuje również budowę nowych parkingów, rond oraz przystanków autobusowych.

- Miasto Szczecin zostało zaproszone przez PKP PLK S.A. do udziału w tym projekcie z wytypowanymi wyżej przejazdami, który w przypadku akceptacji przesłanej do PKP PLK S.A. wstępnej koncepcji rozwiązań technicznych oraz wstępnie oszacowanymi kosztami, po uzyskaniu dofinansowania, będzie mógł być wspólnie realizowany w latach 2019-2023 – informuje Piotr Zieliński z Urzędu Miasta.

Największe zmiany w Dąbiu

Znikną tam przejazdy kolejowe w ciągu ul. Pomorskiej i ul. Wiosennej. Po planowanych zmianach kierowcy przejadą już tylko ul. Pomorską - nowym wiaduktem nad torami. Na Wiosennej natomiast przejazd dla samochodów zostanie zamknięty, a wybudowana zostanie kładka pieszo-rowerowa.

Ale za to kierowcy jadący od strony Dąbia, zaraz za wiaduktem, będą mogli na nowym rondzie skręcić w nową ulicę (zaczyna się w okolicach dzisiejszej Jesiennej) w kierunku ul. Wiosennej (na końcu też będzie rondo).

Dodatkowo powstaną dwa parkingi Park&Ride w okolicach dworca Szczecin Dąbie. Od strony ul. Stacyjnej na 161 miejsc i na 73 miejsca od strony ul. Jesiennej. Z obu z nich kładki wyposażone w schody oraz windy miałyby prowadzić prosto na perony. W okolicy przewidziano także: postój taxi, parking Kiss&Ride, przystanki komunikacji miejskiej z wiatami oraz parking Bike&Ride.

Koszt tej inwestycji szacowany jest na 82 mln zł, w tym udział PKP PLK w wysokości 45 mln zł.

Wiadukt w ciągu ul. Jagiellońskiej

Wzdłuż ul. Jagiellońskiej i Witkiewicza zaplanowano wiadukt przebiegający nad torami kolejowymi i nad ul. Twardowskiego. Koncepcja zakłada także przebudowę odcinków jezdni ulic Witkiewicza, Jagiellońskiej i Twardowskiego. Zaprojektowano wlot wspomagający obsługę Stadionu Miejskiego. Z Twardowskiego na Witkiewicza wjeżdżałoby się łącznikiem przy hali sportowej.

Tuż za wiaduktem znajdować miałyby się dwa przystanki autobusowe. Byłyby częścią węzła przesiadkowego pobliskiej stacji SKM – Pogodno. Wzdłuż torów, od strony szpitala, zaplanowano parking Park&Ride na 59 miejsc.

Wartość prac to 47 mln zł. Spółka PKP PLK miałaby zapłacić 33 mln zł.

Na Bałtyckiej wiadukt z przystankami i windami

Koncepcja przebudowy tego przejazdu ściśle wiąże się z planami SKM i przebudową stacji Szczecin Zdunowo. Wiadukt powstanie nad torami kolejowymi w ciągu ul. Bałtyckiej i ul. Prof. Żuka. Na nim zaplanowano dwa przystanki komunikacji miejskiej z wiatami. Cztery windy i cztery pary schodów pozwolą dostać się z nich bezpośrednio na perony kolejowe. Wzdłuż torów, od strony Wielgowa, powstać miałby parking Park&Ride na 114 miejsc. Zaplanowano też parkingi rowerowe Bike&Ride.

Przebudowane miałyby zostać również okoliczne ulice. Przy Sokołowskiego zaprojektowano pętle autobusową, zmodernizowany ma być fragment ul Przytorze.

Budowa wiaduktu w ciągu ul. Bałtyckiej to koszt rzędu 52 mln zł. Wkład PKP PLK wyniósłby 40 mln zł.