Testy przeprowadzono w trzech tzw. węzłach ekspedycyjno-rozdzielczych: w Szczecinie, Zabrzu i Pruszczu Gdańskim. Te w szczecińskiej sortowni obejmowały zastosowanie technologii RFID na poziomie palet. Specjalnie zaprogramowana etykieta RFID ułatwia pocztowcom pracę i zapewnia monitorowanie przesyłki na jej drodze do adresata.

„Testy w WER Szczecin polegały na znakowaniu i śledzeniu przesyłek paletowych. W pamięci znacznika zapisywane były informacje dotyczące nr. przesyłki, miejsca nadania i miejsca przeznaczenia. Oznakowane znacznikami RFID i zarejestrowane w systemie przesyłki ekspediowaliśmy do pozostałych sortowni (WER) zaangażowanych w projekt. Do WER Szczecin kierowane były również przesyłki paletowe z WER Zabrze i WER Pruszcz Gdański” – czytamy w komunikacie biura prasowego Poczty Polskiej S.A.

Dzięki znacznikom RFID śledzenie przesyłki jest łatwiejsze. Pracownikom poczty pomaga zautomatyzowanie rejestracji zdarzeń w czasie rzeczywistym i sygnalizacja świetlna, połączona z systemem, informująca o prawidłowości załadunku.

„Znaczniki RFID mają m.in. zakodowaną informację o punkcie wysyłki i kierunku do którego są przesyłane. W trakcie przejazdu przez bramy magazynowe, znaczniki są automatycznie odczytywane i rejestrowane w bazie danych. Widoczność zasobów, które zapewnia RFID powoduje więc nie tylko redukcję kosztów, ale przede wszystkim znacząco poprawia skuteczność operacyjną” – tłumaczy Poczta Polska.

Poprawa monitoringu przesyłek dotyczy również tych, które z powodu nieodebrania lub błędów adresowych będą musiały wrócić do nadawcy. W ten sposób system RFID ułatwiłby również zarządzanie zwrotami.

Na razie jednak opisywana technologia jest na etapie testów. „Ewentualną decyzję o zastosowaniu systemu RFID, którego celem jest monitorowanie przesyłek, podejmiemy w pierwszym półroczu br. Zostanie ona poprzedzona analizą ostatecznych kosztów wdrożenia w skali działania całej Spółki” – informuje Poczta Polska.

Testy przeprowadzone w WER Zabrze i Pruszcz Gdański dotyczyły przepływów paczek i listów.