Niskopodłogowe, przegubowe Solarisy Urbino 18 electric będą pierwszymi zeroemisyjnymi autobusami na szczecińskich ulicach. We wtorek zostały zaprezentowane w specjalnie przebudowanej przed ich przyjęciem zajezdni przy ul. Klonowica. Pierwszych pasażerów przewiozą najprawdopodobniej na początku przyszłego roku.

Szczecin zamówił w firmie Solaris Bus & Coach S.A. 8 przegubowych autobusów elektrycznych. Kosztowały łącznie 32,3 mln zł, z czego 20,4 mln zł to dofinansowanie unijne. Mają ok. 18 metrów długości i będą mogły zabrać maksymalnie 120 osób.

Rozwiązania zwiększające wygodę i bezpieczeństwo

Wyposażone są m.in. w klimatyzację, monitoring, system pełnego wspomagania osób niepełnosprawnych, system wspomagania kierowcy czy wszelkie nowinki zwiększające bezpieczeństwo (np. system gaszenia). Ładowane będą mogły być metodą plug-in lub poprzez pantograf.

Aby przygotować odpowiednią infrastrukturę do obsługi autobusów elektrycznych, miasto przygotowało 6 stanowisk do ładowania w zajezdni przy ul. Klonowica. Powstaną również trzy stacje ładowania na końcowych przy Kolumba, Kołłątaja i Owocowej.

Następny krok to autobusy wodorowe?

Wiosną 2022 r. można się spodziewać w Szczecinie 6 krótszych, 12-metrowych autobusów elektrycznych, też zamówionych w Solaris Bus & Coach (kosztowały 16,5 mln zł – 6 mln zł pochodzi z dofinansowania). A w następnych latach miasto chce dalej inwestować w ekologiczny tabor.

– Mamy nadzieję, że za jakiś czas trafią do nas autobusy wodorowe. Na dzisiaj elektryki i hybrydy to jest to, co jest pożądane właściwie przez wszystkie samorządy. Jak wiemy, komunikacja publiczna stanowi bardzo ważny element funkcjonowania miasta. Zależy nam na tym, aby mieszkańcy jak najchętniej z niej korzystali, a swoje samochody pozostawiali w domach – podkreślał prezydent Piotr Krzystek.

„Szczecin jest za czystym i za ekologicznym miastem”

Problemem może być niższe dofinansowanie unijne. Na zakup 8 przegubowych „elektryków” miasto otrzymało ponad 50-procentowe wsparcie. Tymczasem obecne wskaźniki, w których bierze się pod uwagę m.in. stopień zanieczyszczenia powietrza, pozwolą najprawdopodobniej na zaledwie 20-procentowe dofinansowanie dla Szczecina.

– Okazuje się, że Szczecin jest za czystym i za ekologicznym miastem, więc inne samorządy będą trochę lepiej finansowane – komentował z przekąsem prezydent Krzystek.

Kiedy przewiozą pierwszych pasażerów?

Teraz autobusy przejdą niezbędne jazdy serwisowe. Będzie też trzeba dopełnić formalności rejestracyjnych i przeszkolić kierowców. Od października do końca grudnia będą testowane na liniach, które nie są jeszcze wyposażone w infrastrukturę do ładowania. Od stycznia 2022 roku nowe pojazdy trafią na linię 87 i będą wyłącznie ją obsługiwać.