Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisał umowę z gdańską Korporacją Budowlaną DORACO na przebudowę Basenu Kaszubskiego. Powstaną przy nim nowe nabrzeża, istniejące zostaną wyremontowane, a sam akwen zyska głębokość 12,5 metra, czyli taką samą jak tor wodny Świnoujście-Szczecin po zakończeniu pogłębiania.

Celem inwestycji jest „poprawa dostępu do Portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego”. To portowy akwen zwany również Basenem Górniczym, zlokalizowany w pobliżu dużego węzła komunikacji miejskiej o tej samej nazwie. Po przebudowie będą mogły być tam przyjmowane i sprawnie obsługiwane jednostki o większym zanurzeniu i większej ładowności.

– Obecnie w zespole portów morskich Szczecin-Świnoujście, trwają największe w ich historii inwestycje, których wartość sięga niemal trzech miliardów złotych. Niektóre są przełomowe i choć dyskutowano o nich przez wiele lat, teraz powstają na naszych oczach – mówi Prezes Zarządu ZMPSiŚ SA Krzysztof Urbaś. – Priorytetem jest przystosowanie infrastruktury obu portów do aktualnych trendów na rynku transportu morskiego, a także poprawa i poszerzenie oferty obu portów, a w konsekwencji pozyskanie dodatkowych kontrahentów i ładunków.

Co zostanie zrobione?

Przebudowa Basenu Kaszubskiego będzie kosztować blisko 223 mln zł (w tym 150 mln zł unijnego dofinansowania). Obejmie budowę nowych nabrzeży - Dąbrowieckiego i zamykającego Basen Notecki, przebudowę istniejących nabrzeży (Katowickiego, Chorzowskiego i Uskoków Gliwickiego i Chorzowskiego – łączna długość ok. 1,3 km), obudowę brzegów wysp Ostrów Mieleński i Mieleńska Łąka na łącznej długości około 480 metrów oraz pogłębienie akwenu Basenu Kaszubskiego do 12,5 metra wraz z zalądowieniem Basenu Noteckiego. Przebudowane zostaną sieci wodno-kanalizacyjne, elektryczne i teletechniczne, a układy drogowy i kolejowy przejdą modernizację.

– Jednym z pierwszych projektów hydrotechnicznych DORACO był ośrodek pochylniowy Wulkan, realizowany pod koniec lat 90. właśnie w Szczecinie. Poprzez Świnoujście, Kołobrzeg i Mrzeżyno poszerzaliśmy nasze doświadczenie wykonawcze w tej branży, aby w ostatnich latach zrealizować szereg zadań hydrotechnicznych w naszym rodzimym województwie pomorskim. Teraz znów jesteśmy w Szczecinie, dumni, iż możemy mieć wpływ na dalszy rozwój polskiej branży morskiej, tym razem poprzez modernizację i rozbudowę szczecińskiego portu – podkreśla Karol Zduńczyk, Prezes Zarządu Korporacji Budowlanej DORACO, która w Szczecinie zajmuje się teraz również przebudową stadionu.

To nie koniec modernizacji portu

Inwestycja powinna zostać zrealizowana do końca lipca 2023 roku. Równolegle planowane są jeszcze kosztowniejsze prace w innym rejonie portu. Chodzi o Kanał Dębicki, czyli okolice Elewatora Ewa. Tam też ZMPSiŚ wyłonił już wykonawcę przebudowy. Wybrano ofertę konsorcjum spółek NDI oraz NDI Sopot, która opiewa na 343 mln zł.