Miasto podpisało z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad umowę realizacyjną na budowę obwodnicy Mierzyna. Gotowy jest projekt, trwa uzyskiwanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a w I kwartale 2025 roku ma zostać ogłoszony przetarg na wykonawcę.

Obwodnica Mierzyna będzie miała ok. 4,8 km długości. Rozpocznie się przy skrzyżowaniu na końcu ul. Ku Słońcu, w pobliżu CH Ster (powstanie tam rondo). Trasa początkowo będzie wiodła na północ (do połączenia ulic Topolowej i Łukasińskiego), a później skręci na zachód (częściowo przez teren ogródków działkowych). Na styku z ul. Nasienną planowane jest kolejne rondo. Na koniec połączy się w węźle Dołuje z planowaną Zachodnią Obwodnicą Szczecina.

– Nowa droga to jeden z elementów całej siatki układu drogowego związanego z dojazdami do Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Usprawni ruch, poprawi bezpieczeństwo i umożliwi szybki dojazd do węzłów obwodnicy. To ważne zadanie, dzięki któremu Szczecin będzie lepiej skomunikowany z siecią dróg szybkiego ruchu – podkreśla Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji.

Szczecin poniesie koszty budowy nowej infrastruktury na terenie miasta (około 54,5% całości obwodnicy). W wieloletniej prognozie finansowej zapisano na ten cel 122 miliony złotych, ale ostateczną kwotą poznamy po rozstrzygnięciu przetargu. GDDKiA zapłaci za część trasy poza granicami Szczecina (około 45,5% całości).

Mieszkańcy obawiają się hałasu

Przy projektowaniu przebiegu obwodnicy nie obyło się bez emocji. Mieszkańcy okolic skrzyżowania ulicy Łukasińskiego z ulicą Nasienną wnioskowali o odsunięcie jezdni od ich zabudowań oraz przedłużenie ekranów akustycznych. GDDKiA tłumaczy jednak, że na tym etapie nie można już zmienić przyjętych rozwiązań projektowych, które muszą być zgodne z wydaną w 2014 roku decyzją środowiskową.

– Po zakończeniu inwestycji będzie wykonywana analiza porealizacyjna, w tym pomiary hałasu generowanego przez funkcjonującą drogę. Jeżeli pomiary hałasu wskażą na przekroczenie norm, to będzie to podstawą do wprowadzenia dodatkowych zabezpieczeń akustycznych – mówi Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy szczecińskiego oddziału GDDKiA.

Większość rozłożystych kasztanowców zostanie wycięta

Druga kontrowersja dotyczyła alei kasztanowców rosnących wzdłuż ul. Łukasińskiego. Wstępnie większość z ponad 80 drzew przeznaczona była do wycinki. Ostatecznie udało się nieznacznie zmniejszyć zakres wycinki, ale i tak dużo drzew padnie pod toporem.

– Na etapie prac projektowych przeprowadzono dodatkowe analizy zmniejszenia zakresu wycinki drzew. W ich efekcie 12 kasztanowców, zostanie zachowanych, pozostałe drzewa w zakresie kolidującym z elementami inwestycji będą musiały zostać wycięte. Równocześnie wzdłuż nowej DK10 zostaną wykonane nasadzenia nowych drzew i krzewów – informuje Mateusz Grzeszczuk.

Nowa sieć dróg będzie częściowo gotowa za 3 lata

Zakończenie budowy obwodnicy Mierzyna jest zapowiadane na 2028 rok. Jesienią tego roku powinien być również gotowy odcinek Kołbaskowo – Police w ramach Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Trzy i pół roku dłużej zajmie budowa fragmentu Police – Goleniów, z 5-kilometrowym tunelem pod Odrą.