Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście szuka wykonawcy wielowariantowej koncepcji, dokumentacji geologiczno-inżynierskiej oraz analizy nawigacyjnej dla przebudowy nabrzeża Huk. To nabrzeże położone tuż za pętlą tramwajową Gocław.

W przetargu na wykonawcę tego zadania wpłynęło osiem ofert. Rozpiętość proponowanych cen jest bardzo duża. Najtańsza propozycja opiewa na blisko 68 tys. zł netto, a najdroższa aż na 820 tys. zł netto. Po analizie ofert zapadnie decyzja o wyborze wykonawcy. Będzie on miał sześć miesięcy na realizację zamówienia od dnia zawarcia umowy.

Nabrzeże Huk ma ponad 267 metrów długości. Powstało przed 1920 r. Obecnie mogą tu cumować statki o długości do 90 m i szerokości do 24 m. Po wojnie było dwukrotnie przebudowywane. Teraz szykowana jest kolejna modernizacja. Wcześniej niezbędne jest jednak przygotowanie dokumentacji technicznej.

Co zostanie zrobione?

Wykonawca przygotuje koncepcję w trzech wariantach przebudowy ze względu na planowane głębokości, tj. 7,5, 9,0 oraz 12,5 metrów. Każdy wariant będzie miał oszacowany koszt i czas realizacji. Infrastrukturę nabrzeża należy zaprojektować dla głębokości technicznej 12,5 m pozwalającej na obsługę maksymalnych statków, mogących cumować przy nim w przyszłości. Przy nabrzeżu Huk zmieni się jednak dużo więcej.

- Skorygowana będzie także dotychczasowa linia nabrzeża, co nastąpi poprzez wejście w „ląd” z północnego narożnika z wykorzystaniem nowej, stalowej ścianki szczelnej zwieńczonej żelbetowym oczepem. Dzięki temu usunięte zostanie „wąskie gardło” odcinka toru wodnego Świnoujście – Szczecin w tym miejscu. Dodatkowo ścianka szczelna będzie też wbita w miejscu obecnie nieumocnionego odcinka brzegu, stykającego się z południową częścią nabrzeża Huk. W ramach przebudowy przewiduje się wyprofilowanie i umocnienie skarpy podwodnej przy samym nabrzeżu wraz z wykonaniem robót czerpalnych. W efekcie tego, koncepcja winna przewidywać orientacyjną ilość wydobytego urobku, miejsce jego odkładu i sposób zagospodarowania – informuje Monika Woźniak-Lewandowska, specjalista ds. komunikacji i PR ZMPSiŚ.

Skoordynowane z innymi inwestycjami

Powstanie również analiza nawigacyjna, która pokaże jakiej wielkości będzie mógł być największy statek, który po przebudowie zacumuje przy nabrzeżu Huk.

Zamawiana dokumentacja musi być skoordynowana z dwoma dużymi projektami obejmującymi rozbudowę i modernizację infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i Świnoujściu oraz modernizację toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m.