Pracownia Fort Polska zaprojektuje osiedle z mieszkaniami na wynajem w miejscu dawnego dworca towarowego Pomorzany w okolicy ul. Starkiewicza. Złoży się na nie 9 budynków oraz część rekreacyjno-usługowa. To inwestycja państwowej spółki PFR Nieruchomości, realizowana na potrzeby rządowego programu, reklamowanego początkowo jako Mieszkanie Plus.

Projektowaniem zajmie się zespół liczący ponad 60 osób – architekci, konstruktorzy i projektanci instalacji. Będą musieli skupić się nie tylko na przygotowaniu dokumentacji dla osiedla mieszkaniowego, ale też zająć się rewitalizacją i adaptacją zabytkowych pozostałości po dawnym dworcu kolejowym.

Drewniana wiata i magazyn kwasów

Najcenniejsza pod względem historycznym jest tam drewniana wiata peronowa. Objęte ochroną konserwatorską są również: główny budynek magazynowy, stróżówka (dawne toalety) i niewielki budynek magazynu kwasów (przechowywano tam niebezpieczne ładunki związane z przemysłem chemicznym).

– To bardzo złożony projekt ze względu na zabudowę historyczną, teren inwestycji i bezpośrednie sąsiedztwo infrastruktury kolejowej. Przedsięwzięcie jest więc wyzwaniem, ale mamy duże doświadczenie. Ze względu na obecną sytuację na rynku, projektów mieszkaniowych jest niestety mniej, dlatego też ta współpraca jest dla nas bardzo dużym wyróżnieniem – mówi Jakub Nowakowski, członek zarządu i dyrektor handlowy w Fort Polska.

Prace projektowe będą realizowane w technologii BIM – Building Information Modeling. Umożliwia ona koordynację prac pomiędzy poszczególnymi branżami projektowymi na każdym etapie trwania inwestycji.

„Cieszę się, że przywrócimy ten zapomniany i zaniedbany kawałek miasta jego mieszkańcom”

Nowe osiedle ma zająć blisko sześciohektarową działkę w pobliżu ulic Starkiewicza, Grudziądzkiej i Generalskiej. Wcześniej ten teren należał do PKP S.A., które wniosły tę nieruchomość do spółki celowej MDR Szczecin Starkiewicza. To ona zajmie się budową osiedla, finansowanego z pieniędzy z Funduszu Mieszkań dla Rozwoju, zarządzanego przez państwową spółkę PFR Nieruchomości.

 – Jestem przekonany, że dzięki tej doskonałej lokalizacji i doświadczonemu zespołowi projektowemu powstanie projekt łączący funkcje społeczne, rewitalizacyjne i miastotwórcze. Cieszę się, że przywrócimy ten zapomniany i zaniedbany kawałek miasta jego mieszkańcom – przekonuje Wojciech Caruk, prezes zarządu PFR Nieruchomości S.A.

Ponadstuletni dworzec, który od dawna nie pełni już swojej roli

Dworzec powstał w tym miejscu w latach 90. XIX wieku. Zbudowano wówczas bocznice, perony pasażerskie i perony do rozładunku towarów. Z biegiem lat znaczenie dworca stopniowo jednak malało, w okolicy rozbudowywana była bowiem alternatywna sieć. Od wielu lat infrastruktura kolejowa nie jest już wykorzystywana i niszczeje.

Kilka lat temu działkę tę wybrano do rządowego programu, reklamowanego początkowo jako Mieszkanie Plus. To, jak realizowana jest budowa w jego ramach mieszkań na wynajem zbiera powszechną krytykę, ale rząd Prawa i Sprawiedliwości nie rezygnuje z tego pomysłu. Problemem bywa m.in. znalezienie odpowiednich nieruchomości. W Szczecinie postanowiono skorzystać z terenu należącego do kolei.

Częścią przygotowania działki do inwestycji będzie remediacja terenu, czyli oczyszczenie go z substancji ropopochodnych i metali ciężkich. Takie zanieczyszczenia to rezultat wspomnianych wcześniej ładunków dla przemysłu chemicznego, które były przeładowywane na dworcu.