Czy najważniejsze publiczne inwestycje są realizowane zgodnie z planem. Jak prywatnym inwestorom idzie budowa hoteli, biurowców i apartamentowców? Ekipa wSzczecinie.pl będzie to teraz regularnie monitorować. Co dwa miesiące sprawdzimy, czy najważniejsze szczecińskie inwestycje są realizowane zgodnie z planem. Jeśli zabraknie Wam tutaj, w Waszym mniemaniu, równie ważnej inwestycji – komentujcie!
1. Black Pearl
Postęp prac: :) (w trakcie budowy)
Termin realizacji: 2018 r.
Koszt: 30 mln zł


Dawna działka po Barze Extra, która przez lata szpeciła aleję Niepodłegłości już wkrótce zostanie zabudowana przez spółkę Idea-Invest. Skąd nazwa Black Pearl? Elewacja budynku to połączenie czerni z przezroczystym szkłem. W budynku powstanie 68 mieszkań o zróżnicowanej powierzchni. Na parterze obiektu powstaną placówki handlowo – usługowo – gastronomiczne. Natomiast całe drugie piętro zostanie przeznaczone na działalność biurową. Dla użytkowników biur zaprojektowano osobne wejście. Jednocześnie w podziemiach budynku powstanie dwupoziomowy parking na 96 miejsc. Obecnie na działkę wjechał ciężki sprzęt, którym rozpoczęto prace budowlane. Ruszyła również sprzedaż apartamentów.



2. Centrum Handlowe "Galaxy" – przebudowa
Postęp prac: :) (w trakcie budowy)
Termin: - jesień 2017 r. 
Koszt: - 28,8 mln zł (stan surowy)


Trwa rozbudowa Centrum Handlowego "Galaxy". Nowa część powstaje na działce, gdzie kiedyś stał hotel "Neptun". Dzięki rozbudowie centrum handlowe urośnie aż o jedną trzecią dzisiejszej powierzchni. Prace na budowie były do tej pory tak intensywne, że w piątek, 29 lipca przypadkowo został uszkodzony główny kabel zasilający centrum w prąd. Awaria była na tyle poważna, że "Galaxy" trzeba było zamknąć na głucho. Na szczęście, na drugi dzień centrum ponownie otwarto. Przebudowa wymusiła również na zarządcy zamknięcie odcinka ulicy pomiędzy starą a planowaną częścią Galaxy.


foto: materiały prasowe

3. Hanza Tower
Postęp prac: :( (brak postępów)
Termin realizacji: 2018 r. (raczej mało prawdopodobny)
Koszt: 120 mln zł


To jedna z najbardziej oczekiwanych, jak i przeciągających się inwestycji. Wielu szczecinian uważa, że 125-metrowy wieżowiec w ogóle nie powstanie. Projekt firmy J.W. Construction zakłada budowę 25-kondygnacyjnego drapacza chmur. Na razie udało się zaadaptować budynek dawnej szwalni należący niegdyś do szczecińskiego przedsiębiorstwa "Dana". W tym miejscu powstał czterogwiazdkowy hotel o tej samej nazwie. Powstaje również trzypoziomowy parking podziemny. A co z wieżowcem? Według najnowszej koncepcji mają tam powstać ekskluzywne apartamenty.

4. Hotel "Hilton"
Postęp prac: :( (spowolnienie prac budowlanych)
Termin: koniec 2016 r. (może się przedłużyć)
Koszt: nieznany


Sieć Hilton chwali się na świecie swoją inwestycją w Szczecinie, tymczasem w dawnym hotelu Piast przy pl. Zwycięstwa prace mocno spowolniły. Wszystko dlatego, że trzeba zaktualizować projekt z powodu dodania jeszcze jednej kondygnacji. Prawdopodobnie we wrześniu odbędzie się specjalna konferencja prasowa dotycząca postępów na placu budowy hotelu Hilton. Mimo wszystko trzymamy kciuki, aby niegdyś piękna kamienica w centrum miasta odzyskała dawny blask.

5. Hotel "Nad Rusałką"
Postęp prac: :) (w trakcie budowy)
Termin: koniec 2016 r. (stan surowy zamknięty)
Koszt: nieznany


Hotel z restauracją "Nad Rusałką" to do niedawna była niekończąca się opowieść. Coś jednak drgnęło w tej inwestycji. Pierwsze informacje na temat tego, że w Parku Kasprowicza ma powstać obiekt noclegowy nawiązujący do istniejącej w tamtym rejonie budowli, pojawiły się w 2007 roku. Obecny właściciel działki Khaled Chekh w końcu zdecydował się na prace budowlane. W lipcu Nad Rusałką pojawiły się koparki. Być może ten nagły ruch ze strony inwestora związany jest z terminami, jakie wyznaczyło Chekhowi zniecierpliwione miasto. Do końca 2016 roku obiekt powinien być w stanie surowym zamkniętym. Czy inwestor zdąży? A może wzorem Magnusa Isakssona – właściciela remontowanych kamienic przy ul. Śląskiej poprosi o wydłużenie terminu?

6. Hotel "Vulcan"
Postęp inwestycji: :) (prawie gotowy)
Termin: jesień 2016 r.
Koszt: nieznany


Niedaleko Stoczni Szczecińskiej przy ul. Druckiego-Lubeckiego powstaje trzygwiazdkowy hotel. Jest już prawie gotowy. Budynek w kształcie łuku powstał na fundamentach… starego, poniemieckiego bunkra. Obiekt nazwą nawiązuje do przedwojennej stoczni. Będzie oferował 107 pokoi, dużą restaurację oraz sale konferencyjne. Hotel powinien ruszyć już jesienią.

7. Szczecin Odra Park
Postęp prac: :( (brak postępu, ale sytuacja jest dynamiczna)
Termin realizacji: lata 2017 – 2019
Koszt: 250 mln zł


Przy ul. Gdańskiej, na miejscu dawnej Baltony, spółka z hiszpańskim kapitałem BCG Szczecin planuje wybudowanie trzech sześciopiętrowych biurowców oraz trzygwiazdkowego hotelu oferującego aż 144 pokoje. W przeciwieństwie do swojego kuzyna z Bramy Portowej zostanie zachowany charakterystyczny "Grzybek". Nie mamy jednak dobrych wiadomości. Przynajmniej na razie, choć sytuacja jest dynamiczna. Po rozbiórce starych zabudowań na placu budowy nie dzieje się nic. Nie wynika to jednak z opieszałości inwestora, ale raczej z jego ostrożności i gospodarności. Właściciel działki zamierza rozpocząć budowę dopiero po rezerwacji przynajmniej 50 proc. powierzchni przez ewentualnych najemców. Na razie udało się wynająć około 5 tys. mkw. Każdy z planowanych biurowców będzie oferował ok. 11 tys. mkw., a zatem jest już bardzo blisko, aby BCG Szczecin rozpoczął budowę pierwszej konstrukcji.


foto: materiały prasowe

8. Posejdon
Postęp inwestycji: :) (w trakcie zdobywania niezbędnych pozwoleń)
Termin realizacji: marzec 2019 r.
Koszt: 200 mln zł


Dawna Galeria "Centrum" zlokalizowana przy al. Niepodległości całkowicie zmieni swoje oblicze dzięki firmie Calbud. Budynek nie tylko zostanie zmodernizowany, ale także znacznie rozbudowany zajmując działkę, na której niegdyś działało kino "Derby". W Posejdonie znajdzie się miejsce aż dla dwóch hoteli, biur i obiektów handlowych. W lipcu dowiedzieliśmy się, że to Marriott będzie głównym najemcą powierzchni w Posejdonie. Amerykański gigant zamierza otworzyć tutaj dwa hotele: "Courtyard" i "Moxy". Calbud jest w trakcie zdobywania niezbędnych pozwoleń, aby rozpocząć przebudowę. Jest już po m.in. decyzji środowiskowej wydanej przez Miasto. W ostatnich dniach pojawiły się również nowe wizualizacje obiektu, chociaż inwestor zastrzegł, że nie są jeszcze ostateczne. Natomiast już teraz wiadomo m.in. że podziemny parking będzie dwupoziomowy na 308 miejsc. Inwestor nie zamierza etapować inwestycji, tylko jednocześnie zmodernizować istniejący budynek i zbudować jego nową część.

9. Aquapark "Fabryka Wody"
Postęp prac: :) (przed rozstrzygnięciem konkursu na koncepcję architektoniczną)
Termin realizacji: 2021 r.
Koszt: 100 mln zł


"Fabryka Wody" powstanie na terenie dawnego kąpieliska "Gontynka". Będzie nie tylko parkiem wodnym o powierzchni 8 tys. m kw., ale też jednostką edukacyjną (2 tys. m kw.), w której dzieci w przystępny sposób będą uczyć się o wodzie z punktu widzenia fizyki, chemii i biologii. Miasto zamierza również zagospodarować 3,5 ha wokół obiektu. Na razie czekamy na rozstrzygnięcie międzynarodowego konkursu na opracowanie koncepcji architektonicznej. Do udziału zaproszono 22 podmioty. Większość z nich to polskie biura projektowe, tylko jedno pochodzi z Hiszpanii, ale za to jakie – należące do hiszpańskiego architekta światowej sławy Fernanda Menisa. Hiszpan zaprojektował m.in. Badeschiff na Szprewie w Berlinie. Wyniki szczecińskiego konkursu na nowoczesny aquapark poznamy 25 listopada.

10. Dworzec Główny – przebudowa
Postęp prac: :) (przygotowania do przetargu na wykonawcę prac)
Termin realizacji: lata 2017 – 2018
Koszt: 50 mln zł

Za nami pierwszy etap przebudowy Dworca Głównego, ale to nie koniec zmian na tej najważniejszej stacji kolejowej w Szczecinie. PKP szykuje się już do drugiego etapu modernizacji dworca. Tym razem zostaną wyremontowane perony oraz stara kładka. Ponadto, bezpośrednio nad peronem trzecim, powstanie łącznik pomiędzy obiema kładkami. Przetarg na wykonawcę robót odbędzie się dopiero na początku przyszłego roku.

11. Dworzec Górny
Postęp prac: :) (przed przygotowaniem wniosku o dofinansowanie unijne)
Termin realizacji: koniec 2020 roku
Koszt: 30 mln zł


Ktokolwiek jechał busem ze Szczecina do jednego z miast lub miasteczek regionu, ten wie w jakich warunkach pasażerowie wyruszają ze stolicy Pomorza Zachodniego. Krzywe chodniki, kałuże i chaos tak w skrócie można nazwać rejon pomiędzy ul. św. Ducha czy Dworcową. Miasto postanowiło to ucywilizować i zaproponowało budowę Dworca Górnego. Czy projektowane cztery perony wystarczą? Według PKS jak najbardziej, pozostali uważają inaczej i zastanawiają się czy stolicy regionu nie stać na porządny dworzec zapewniający przyzwoite warunki nie tylko pasażerom, ale też kierowcom licznych busów, których czeka zaciekła walka o klientów. Urzędnicy chcą wystąpić o dofinansowanie unijne, a mają na to mało czasu, bo tylko do listopada 2016 roku. Tymczasem ciągle nie jest znana firma, która przygotuje wymaganą dokumentację.


foto: materiały prasowe

12. Most Cłowy – remont
Postęp inwestycji: :) (przed przyspieszonym przetargiem)
Termin realizacji: 2018 r.
Koszt: 25 mln zł


Jego remont to efekt wieloletnich zaniedbań, a nie planów miasta. Awarię mostu zauważyli wędkarze, którzy zachowali się odpowiedzialnie i powiadomili odpowiednie służby. Okazało się, że obiekt trzeba zamknąć i jak najszybciej przebudować. Według prezydenta Piotra Krzystka na nieoczekiwany remont udało się wygospodarować odpowiednie środki. Przetarg ma zostać ogłoszony do końca lata. Sama przebudowa rozpocznie się dopiero w przyszłym roku.

13. Most Kłodny
Postęp inwestycji: :) (w trakcie przygotowania projektu)
Termin realizacji: 2018 r. lub później
Koszt: kilkadziesiąt mln zł


Wydawało się, że uszkodzenie Mostu Cłowego może spowolnić budowę nowej przeprawy łączącej lewobrzeżny Szczecin z Łasztownią (tuż obok Trasy Zamkowej). Tymczasem okazało się, że paradoksalnie, może ją przyspieszyć. Wszystko przez badania, jakim poddano wszystkie przeprawy w mieście. Okazało się, że wiele z nich jest w nienajlepszym stanie m.in. Most Długi. Prezydent Krzystek zapowiedział jednak, że remont Długiego poprzedzi budowa Kłodnego. Będzie wówczas łatwiej zamknąć ten pierwszy na okres jego przebudowy. Inwestycja jest już po przetargu na jej koncepcję. Zwycięzca – firma EGIS Polska ma czas do końca roku na przygotowanie projektu. Wówczas, w styczniu lub lutym 2017 roku zostanie ogłoszony przetarg, który wyłoni wykonawcę mostu. Co ciekawe, Most Kłodny istniał już przed wojną, ale został zniszczony.


foto: materiały prasowe

14. Nabrzeże "Starówka" – przebudowa
Postęp inwestycji: :) (po przetargu, przed rozpoczęciem przebudowy)
Termin realizacji: czerwiec 2017 r.
Koszt: 14 mln zł


Po prawej stronie Odry wyremontowany odcinek szczecińskich bulwarów urywa się pod Trasą Zamkową. Tymczasem miasto chce wyremontować nabrzeża aż do Starej Rzeźni i to już przed rozpoczęciem Zlotu Żaglowców The Tall Ships Races 2017. Czy zdąży? Wybrano już firmę odpowiedzialną za modernizację bulwarów. Mimo, że Strabag zaproponował zaskakująco niską cenę za modernizację nabrzeża, jego oferta została odrzucona i zdecydowano się na konsorcjum firm, a właściwie ich duet: "MEGA S.A." z Gdyni i "Kowal" ze Szczecina.

15. Obwodnica Śródmiejska / Trasa Średnicowa z węzłem drogowym Łękno
Postęp prac: :) (w trakcie przygotowania projektu – etap szósty; w trakcie konsultacji społecznych – etap siódmy)
Termin realizacji: po 2018 r.
Koszt: 100 mln zł (etap szósty)


Ta ważna inwestycja dla Szczecina wzbudza duże kontrowersje, zwłaszcza wśród ekologów i mieszkańców dzielnic przez które obwodnica będzie przebiegała. Miasto jednak nie odpuszcza i planuje realizację szóstego oraz siódmego etapu trasy średnicowej. Pierwszy z nich połączy ulicę Arkońską z Wojska Polskiego, a kolejny aleję z Mickiewicza, a następnie 26 kwietnia. Trwają konsultacje społeczne. Szósty etap jest palącą inwestycją ze względu na fatalny stan wiaduktu na Wojska Polskiego. Miasto planuje rozpoczęcie inwestycji w 2018 roku. Razem z nią zbuduje węzeł drogowy Łękno. Jak przyznają władze – problemem mogą być pieniądze.

16. Pętla autobusowa przy ul. Turkusowej
Postęp pracy: :( (ogłoszono nowy przetarg)
Termin realizacji: 2017 r.
Koszt: 9 mln zł


Szczeciński Szybki Tramwaj nie ma szczęścia do wykonawców. Podobnie jest z powiązaną z inwestycją pętlą autobusową przy ul. Turkusowej. Miasto musiało zrezygnować ze współpracy z poprzednim wykonawcą, który miał problemy z realizacją projektu. Pod koniec lipca ogłoszono kolejny przetarg. Zainteresowane firmy mają czas do 10 sierpnia. Jeśli tym razem zwycięzca konkursu okaże się solidny, z nowej pętli autobusy ruszą w przyszłym roku, ale i tak zakończenie inwestycji przesunęło się aż o rok czasu.

17. Spalarnia śmieci "EcoGenerator"
Postęp prac: :( (brak, przerwano budowę)
Termin realizacji: koniec 2016 r. (wymóg UE)
Koszt: 711 mln zł


To kolejna inwestycja, z którą władze miasta mają problem. W czerwcu z placu budowy zszedł wykonawca – firma Mostostal, która odmówiła dalszych prac. Miała sporo do zarzucenia kierownictwu Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów i dlatego zrezygnowała z projektu. ZUO również było niezadowolone ze współpracy z Mostostalem. Teraz miasto ma problem. Otrzymało od Unii Europejskiej dofinansowanie w wysokości 279 mln zł pod warunkiem, że projekt zostanie sfinalizowany przed końcem 2016 roku. Czy miasto zdąży?

18. Stadion Pogoni – przebudowa
Postęp prac: :) (w trakcie projektowania)
Koszt: 180-200 mln zł 
Termin: - 2019 r. (wstępnie) 

Władze miasta zdecydowały, że zamiast budowy nowego stadionu przestarzały obiekt przy ul. Twardowskiego zostanie gruntownie przebudowany. Pierwszy, zaproponowany przez architekta Jana Pachowskiego projekt spotkał się z dużym niezadowoleniem wśród kibiców. Nazwali go "sedesem", żądając m.in. aby powstała brakująca, czwarta trybuna. Prezydent Krzystek, po interwencji samego prezesa PZPN Zbigniewa Bońka, uległ i zgodził się na zmianę projektu uwzględniającą powstanie czwartej trybuny. W lipcu pojawił się nowy projekt zmodernizowanego stadionu. Także i on nie przypadł do gustu kibicom i klubu Pogoni. Zarzucono mu m.in. zbyt duży odstęp między ostatnim rzędem trybun a dachem, która doprowadziłby do hulania wiatru po trybunach, a co za tym idzie mniejszym komfortem podczas oglądania meczu. Z podobnym problemem boryka się stadion Korony Kielce, dlatego warto wyciągnąć wnioski z cudzych błędów.

19. Szczecińska Kolej Metropolitarna
Postęp prac: :( (w trakcie przygotowania wniosku o dofinansowanie unijne)
Termin realizacji: 2021 r.
Koszt: 600 mln złotych


To jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji – nie tylko dla mieszkańców Szczecina, ale także Polic, Stargardu, Gryfina czy Goleniowa. Jeden bilet pozwoliłby nie tylko na dojazd do Szczecina, ale także na dalszym poruszaniu się komunikacją miejską po naszym mieście. Jak już wielokrotnie pisano, w 2015 roku powstało studium wykonalności inwestycji. Okazało się, że oprócz modernizacji istniejącej infrastruktury kolejowej, trzeba będzie ją również wybudować na nowo np. na obszarze Polic. Wymagany będzie również gruntowny remont stacji Niebuszewo, Turzyn czy Łękno, które obecnie są w opłakanym stanie. W połowie czerwca ZDITM ogłosił pierwsze zamówienie publiczne dotyczące inwestycji. Przetarg miał za zadanie wyłonić firmę, która podjęłaby się opracowania programu funkcjonalno – użytkowego dla budowy węzła przesiadkowego przy stacji Szczecin Podjuchy z urządzeniami związanymi z integracją transportu na tamtejszej linii kolejowej. Niestety, przetarg został unieważniony z powodu braku chętnych. Jak podano na skyscrapercity.com miasto zamierza w grudniu tego roku złożyć wniosek o dofinansowanie unijne dotyczące uruchomienia SKM.

20. Szczecińskie kąpieliska: Dąbie, Dziewoklicz i Głębokie – modernizacja
Postęp prac: :) (ogłoszenie koncepcji remontu kąpielisk)
Termin realizacji: 2017 – 2018
Koszt: 17 mln zł


Szczecin zamierza zmodernizować swoje kąpieliska nad jeziorami Dąbie, Głębokie i na Dziewokliczu. W przyszłym roku na pierwszy ogień (a może raczej wodę?) pójdzie Dąbie i Dziewoklicz. Najwięcej pieniędzy (12 mln zł) miasto wyda na to ostatnie miejsce. Władze planują, że w przyszłości można pomyśleć o stworzeniu tam bazy noclegowej z domkami rekreacyjnymi. Poza tą nowością kąpieliska zyskają pomosty, nowe toalety z przebieralniami i natryskami, place zabaw, siłownie pod chmurką, miejsca do grillowania i parkingi rowerowe. Prace budowlane ruszą w przyszłym roku.


foto: materiały prasowe

21. Szczeciński Szybki Tramwaj – II etap
Postęp prac: :) (w trakcie przygotowania koncepcji)
Termin realizacji: po 2020 roku
Koszt: 250 mln zł


Złośliwi kwestionują określenie "szybki" na tramwaj jeżdżący na prawobrzeże Szczecina. Pierwszy etap okazał się pechowy dla miasta – ciągłe awarie szyn doprowadzają urzędników do palpitacji serca. A co dzieje się z drugim etapem? Trwa opracowanie nowego przebiegu trasy tej linii tramwajowej przez warszawską firmę WYG International, która wygrała przetarg na to zadanie w maju. Poprzednia koncepcja zakładająca kursowanie tramwajów przez ul. Handlową w kierunku Kijewa nie spodobała się mieszkańcom pobliskich osiedli, a to przecież oni będą korzystali z tego środka transportu. Projektowi zarzucono, że linia przebiegałaby zbyt daleko skupisk ludności. Z inwestycji pobocznych warto odnotować, że trwa budowa parkingu Park & Ride nieopodal lotniska w Dąbiu, które ma zachęcać szczecinian do przesiadki z samochodów do komunikacji miejskiej. Czy to wypali? Musimy jeszcze trochę poczekać.

22. Teatr Letni – przebudowa
Postęp prac: :) (zakończenie negocjacji z projektodawcą)
Termin realizacji: 2017 r.
Koszt: 12 mln zł


Teatr Letni w Parku Kasprowicza swoje najlepsze lata ma za sobą, dlatego miasto zdecydowało się zmodernizować projekt. Ogłoszono konkurs na koncepcję jego przebudowy. Zwyciężyła brytyjska firma architektoniczna Flanagan Lawrence. W lipcu zakończyły się negocjacje z projektodawcą. Do końca sierpnia powinna zostać podpisana umowa na wykonanie dokumentacji. Projekt został już dostrzeżony na świecie. Został nominowany do nagrody w konkursie World Architecture Festival 2016 w kategorii "Projekty przyszłości – architektura". Nie wszystkim nowa wizja amfiteatru przypadła jednak do gustu. Niektórym przypomina… podpaskę.


foto: materiały prasowe

23. Wydłużenie linii tramwajowej na Gumieńcach i budowa pętli Mierzyn
Postęp prac: :) (w trakcie projektowania)
Termin realizacji: 2020 r.
Koszt: 31 mln zł


Ta inwestycja podzieliła mieszkańców Gumieniec. Część chce wydłużenia linii tramwajowej nr 8 w kierunku Mierzyna, pozostali zarzucają projektowi, że w trakcie jego budowy zostanie zniszczona tak pożądana przez szczecinian zieleń. Pod koniec lipca Prezydent Krzystek na swoim fanpejdżu przedstawił kolejne wizualizacje projektu uwzględniające uwagi, jakie w zeszłym roku wysunięto wobec inwestycji podczas konsultacji społecznych. Uchowa się m.in. więcej drzew. Wszystko to cieszy, ale czy wydłużenie linii tramwajowej o 800 m i budowa nowej pętli przy Centrum Handlowym "Ster" musi kosztować aż 30 mln złotych? Urzędnicy zamierzają starać się o środki unijne na dofinansowanie inwestycji.


foto: Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o.o.