Mieszkańcy dłużej będą musieli poczekać na kolejny etap obwodnicy śródmiejskiej, budowę Teatru Współczesnego czy tramwaj do Mierzyna. Wszystko przez konieczność wprowadzenia oszczędności w planie inwestycyjnym na pięć najbliższych lat.
Zdecydowano się na przesunięcie kilkunastu spośród ponad 300 inwestycji planowanych do wykonania w latach 2020-24. Pozwoli to oszczędzić 800 mln zł. O które inwestycje chodzi?
Budowa kolejnego odcinka obwodnicy śródmiejskiej: Węzeł Łękno – ul. 26 Kwietnia
Obecnie trwają prace przy budowie Węzła Łękno. Wiadomo już jednak, że trasa obwodnicy śródmiejskiej, co najmniej do 2024 r., kończyć się będzie pasem zieleni tuż za skrzyżowaniem z al. Wojska Polskiego. Oszczędności – 190 mln zł.
Budowa Teatru Współczesnego
Wybrano już lokalizację na Łasztowni, tuż przy Trasie Zamkowej i planowanym Moście Kłodnym. W ciągu najbliższych lat nie będzie jednak pieniędzy na realizację tej inwestycji. Teatr Współczesny dłużej będzie więc gnieździł się w gmachu Muzeum Narodowego na Wałach Chrobrego. Oszczędności – 150 mln zł.
Budowa torowiska i pętli tramwajowej przy granicy z Mierzynem
Jest już projekt, ogłoszono nawet przetarg na wykonawcę. Oferty były zbyt wysokie, więc realizację inwestycji odłożono w czasie. Być może w przyszłości zmieni się koncepcja. Miasto rozważa zakup tramwajów dwukierunkowych, a wtedy budowa drogiej i rozległej pętli nie byłaby konieczna. Oszczędności – 90 mln zł.
Rondo Gryfińska – Struga
Budowa dwupoziomowego skrzyżowania miała rozwiązać problem kolejnego skrzyżowania na wjeździe do Szczecina. Uznano jednak, że nie jest to priorytetowa inwestycja. Oszczędności – 80 mln zł.
Remont nitki wyjazdowej Trasy Zamkowej
Modernizację przeszła już starsza nitka, prowadząca do śródmieścia Szczecina. Druga też miała być remontowa, ale znajduje się w zadowalającym stanie, więc tę inwestycję wpisano na listę oszczędności. Oszczędności – 50 mln zł.
Budowa zajezdni tramwajowej Golęcin
Inwestycja ta miała być częścią wielkiej przebudowy infrastruktury tramwajowej w całym mieście. Gdy jednak okazało się, że koszty będą zbyt wysokie, zrezygnowano z przebudowy fragmentu ul. Mickiewicza i odłożono na później przebudowę zajezdni na północy Szczecina. Oszczędności – 47 mln zł.
Budowa basenu na Prawobrzeżu
Mieszkańcy tej części miasta narzekają, że do dyspozycji mają tylko zatłoczoną pływalnię przy ul. Rydla. Narzekać będą co najmniej przez kolejne 5 lat. Oszczędności – 30 mln zł.
Przebudowa kortów na al. Wojska Polskiego
Kort centralny miał powstać w innym miejscu, planowano przebudowę całej infrastruktury. Okazuje się jednak, że przez 5 najbliższych edycji turnieju Pekao Szczecin Open nic się nie zmieni. Wcześniej na kortach wybudowano halę tenisową. Oszczędności – 30 mln zł.
Rozbudowa Szczecińskiego Domu Sportu
Na później odłożono też modernizację obiektu sportowego przy ul. Wąskiej. Oszczędności – 30 mln zł.
Modernizacja gmachu Urzędu Miasta
Wkrótce ruszy warta 16 mln zł przebudowa dawnej sali filharmonii na sala sesyjną Rady Miasta. Kolejne etapy modernizacji przedwojennego gmachu nie będą jednak na razie realizowane. Oszczędności – 28 mln zł.
Budowa trasy rowerowej wzdłuż al. Wojska Polskiego
Rowerzyści nie mogą doczekać się porządnej infrastruktury wzdłuż najdłuższej ulicy w mieście. Dofinansowanie unijne na ten cel zostało przesunięte na budowę Węzła Głębokie. Oszczędności – 25 mln zł.
Park Dąbie – strefa przedsiębiorczości
Miasto planowało uzbroić część terenów przy lotnisku w Dąbiu i przygotować je dla małych i średnich firm. Teraz magistrat skłania się ku sprzedaży tych gruntów. Oszczędności – 20 mln zł.
Park Centralny
Podczas kampanii samorządowej prezydent Piotr Krzystek zaprezentował projekt przeznaczenia części działek przy lotnisku w Dąbiu na tereny rekreacyjne. Później jednak o tym pomyśle zrobiło się cicho, a teraz wiadomo, że w najbliższym czasie nie będzie realizowany. Oszczędności – 15 mln zł.
Z planów na najbliższe pięć lat wypadły również: przebudowa kąpieliska Głębokie (15 mln zł), budowa Mediateki na Prawobrzeżu (13 mln zł), drugi etap przebudowy ul. Jagiellońskiej (11 mln zł).
Komentarze
80