Niekiedy snycerskie detale witryn wybiegały finezją poza standardowe motywy geometryczne i roślinne. Przykładem mogą tu być kapitele w formie głów kobiecych, umieszczone na słupkach portalu witryny przy Wojska Polskiego 20.
![]()
Ogólny wygląd tego lokalu to dalekie echo drugiego popularnego w budownictwie przełomu XIX i XX typu witryn: z dwoma oknami i jednym wejściem. Komponowany był symetrycznie według zasady okno- drzwi- okno. Ilość okien po każdej stronie wejścia najczęściej ograniczano do jednego. Efekt tego założenia możemy podziwiać na fotografii dawnego adresu Schulzenstrasse 13 (fot. Sedina.pl)
![]()
Kompozycja symetryczna, czyli wzorzec pięknej witryny sklepowej
Istniały oczywiście wyjątki od reguły. Wystarczy spojrzeć na zdjęcie przedstawiające Monchenstrasse 7, na którym widzimy trzy okna wystawowe, oraz fotografię witryny zakładu modniarskiego z Reifschlagager Strasse, z dwoma oknami umieszczonymi po jednej stronie wejścia (fotografie ze zbioru sedina.pl).
![]()
To ostatnie zdjęcie warte jest uwagi również ze względu na widoczną na nim przeszkloną, wielodzielną ściankę znajdującą się za parapetem okien wystawowych. Stanowiła ona tło kompozycyjne dla wystaw w witrynie, oddzielała wnętrze sklepu od witryny i prawdopodobnie była elementem chroniącym zakład przed zimnem. Na podstawie zachowanych obiektów- przykładowo witryny przy ulicy Niemcewicza 35 - można wnioskować, że budowanie tego typu ścianek w przedwojennych lokalach było dość popularne.
Wyobrażenie o symetrycznym zabiegu kompozycyjnym może dać witryna współczesnego sklepu „Bławatek”, przy ulicy Bolesława Krzywoustego 67 (adres przed wojną sygnowany jako Hohenzollernstrasse 67). Zachowała się tu środkowa część oryginalnej stolarki: okładziny wejścia z flankującymi rzeźbionymi słupkami. W pełnym rynsztunku możemy podziwiać tę witrynę na archiwalnym zdjęciu.
![]()
Widniejący na nim obiekt to świetny przykład dawnej praktyki opracowywania witryn. U dołu okien wystawowych rozpoznajemy charakterystyczne dla tego okresu pasy czarnego szkła z jasnymi napisami informującymi o właścicielu i adresie jego firmy. Wyeksponowany w dolnej partii okien towar, umieszczony na parapetach, jest wysłonięty z trzech stron niewysokimi ściankami, prawdopodobnie w postaci popularnych wówczas drewnianych ram wypełnionych lustrami. Wysokość ram koresponduje z położeniem cokolików na słupkach witryny. W środkowej części okien, na wysokości wzroku, umieszczono kolejną, dominującą kompozycyjnie partię towaru. Całości dopełniają lambrekiny dokładnie skrojone na wysokość kraty nad wejściem i o wysokości równej wysłonom z lustrami. Długość lambrekinów jest również dostosowana do położenia kapitalików na słupkach witryny. Uwagę przykuwa szyld sklepu- jasne przestrzenne litery tworzące napis długości równej szerokości witryny. Całość, choć dedykowana trudnemu tematowi wystawienniczemu, jakim jest mięso - sprawia wrażenie schludności i uporządkowania.
Zachowały się tylko nieliczne fragmenty
Symetryczne układy witryn były w szczecińskiej architekturze kamienic dawnych lat wszechobecne, jednak nie zachował się ani jeden w pełni oryginalny przedwojenny obiekt. Układy kompozycyjne parterów kamienic są dodatkowo zatarte powojennymi i współczesnymi przeróbkami, w tym wymianą oryginalnych stolarek. Nieczytelność pierwotnej architektury jest powodowana również przeskalowaną i multiplikowaną reklamą oraz decyzjami dotyczącymi cząstkowego odmalowywania poszczególnych partii parteru. Pouczającym wydaje się tu porównanie przedwojennej fotografii parteru pod adresem Wojska Polskiego 6 (niegdyś Falkenwalder Strasse 6, zdjęcie ze zbiorów portalu sedina.pl) ze stanem obecnym.
![]()
Na szczęście w centrum Szczecina zachował się niezwykle nietypowy kompozycyjnie symetryczny układ pod adresem Niepodległości 38, reprezentujący niegdyś chronione konserwatorsko wnętrza lokalu znanego w powojennej historii miasta jako „Bajka”. Miejsce było restauracją i winiarnią jeszcze przed II wojną światową: parter kamienicy przy szczecińskiej alei został przemieniony na witrynę lokalu gastronomicznego według projektu Ernsta Karthausa w latach 1927- 1929. Na archiwalnym zdjęciu z portalu sedina.pl podziwiać możemy symetrycznie opracowany, prawdopodobnie przestrzenny szyld oraz restrykcyjnie identyczne, eleganckie okna udekorowane od wewnątrz lokalu zazdrostkami.
![]()
Wymiana oryginalnej stolarki na nową, istniejącą obecnie, w niczym nie zaciera walorów architektonicznych stuletniej witryny.
Za perełkę wśród zachowanych witryn, które posiadają pełny oryginalny rynsztunek i należą do ochranianej prawem zabytkowej architektonicznej całości, można uznać witrynę kryjącą się w oficynie secesyjnej kamienicy przy ulicy św. Wojciecha 1.
![]()
Rzadko spotykana kompozycja stolarki okiennej, detale architektoniczne i elementy wyposażenia (jak balustrady) bezpośredniego sąsiedztwa obiektu są współcześnie wstępem do sklepu z instrumentami muzycznymi. Od lat 60- tych do 80- tych XX wieku znajdowały się tu biura i magazyny „Cezasu”. Autorem całości założenia zaprojektowanego w 1903 roku był wspomniany już nie raz Friedrich Liebergesell.
Zobacz też:
Nie zmieniają się już sto lat - zabytkowe witryny sklepowe w Szczecinie [foto]
W każdy wtorek wieczorem na portalu wSzczecinie.pl znajdziecie nowy odcinek cyklu o szczecińskich witrynach.
Komentarze
1