Chodzi o wiadukt nad ul. Ku Słońcu, który remont musi przejść jeszcze w tym roku. Generalnie jednak zarządzająca tymi obiektami spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uspokaja: mosty i wiadukty są w zadowalającym stanie technicznym, niezagrażającym bezpiecznemu prowadzeniu ruchu drogowego i kolejowego.
Obawy mieszkańców co do stanu najważniejszych szczecińskich przepraw zaczęły narastać od połowy czerwca. Wtedy okazało się, że poważnemu uszkodzeniu uległ Most Cłowy i może być wyłączony z ruchu nawet przez dwanaście miesięcy. Kilka dni później ogłoszono, że w kiepskim stanie technicznym jest również nitka wjazdowa Trasy Zamkowej (podczas przeglądu otrzymała ocenę 2,69 w skali 0-5) i jeszcze w tym roku ma rozpocząć się jej remont. Sprawdziliśmy, czy musimy martwić się także o najważniejsze mosty i wiadukty kolejowe w Szczecinie.


Uwaga na betonowe bryły

W najgorszym stanie jest ponadstuletni wiadukt nad ul. Ku Słońcu, który dosłownie się sypie. Już rok temu na jezdnię spadł betonowy fragment konstrukcji. Podobne zdarzenie miało miejsce pod koniec czerwca, choć istnieje podejrzenie, że był to akt wandalizmu. Nie zmienia to jednak faktu, że obiekt wymaga szybkiej renowacji.

- Zostanie zmodernizowany do końca 2016 r. Obecnie prowadzona jest procedura przetargowa, która wyłoni wykonawcę remontu - zapowiada Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP PLK.

 

Następny w kolejce do przebudowy jest wiadukt na ul. Kolumba przy Dworcu Głównym. Ale na modernizację będzie musiał poczekać co najmniej do 2021 roku.

- Obecnie przygotowywana jest dokumentacja na przetarg dotyczący studium wykonalności dla tego projektu - relacjonuje Wolny.


Nieestetyczny, ale bezpieczny

Od strony estetycznej nie najlepiej wygląda most przy Dworcu Głównym nad Odrą Zachodnią. Zardzewiałe barierki i brudna elewacja nie wystawiają temu miejscu najwyższej oceny, ale co do samej konstrukcji nie ma poważniejszych zastrzeżeń. Większe prace remontowe nie są tam w najbliższym czasie przewidziane.

- Most na Odrze Zachodniej miał ostatni przegląd okresowy przeprowadzony w kwietniu 2016 r. Jego stan techniczny jest zadowalający, niezagrażający bezpiecznemu ruchowi pociągów i samochodów - tłumaczy Wolny.


Zabytkowe przęsła będą odrestaurowane

Ostatnio remontowane były mosty w Podjuchach. Zakończyły się prace przy bardzo ważnej dla ruchu kolejowego, położonej równolegle do ul. Floriana Krygiera, przeprawie nad Regalicą. Przejeżdżają tedy pociągi zmierzające w kierunku Świnoujścia, Poznania, Gdańska, Wrocławia, Warszawy i Krakowa.

Odrestaurowano również zabytkowe przęsło jedynego w Europie czynnego kolejowego mostu zwodzonego, który także łączy brzegi Regalicy.

- Pozostałe przęsła tego obiektu są zaplanowane do remontu w następnych latach. Stan techniczny wyremontowanych obiektów jest bardzo dobry - podkreśla Wolny.


Pociągi będą jeździć szybciej

Do końca listopada ma trwać remont mostu nad Odrą Zachodnią w okolicach Dziewoklicza. Po jego zakończeniu pociągi będą mogły jeździć w tym miejscu z prędkością 100 km na godzinę. Koszt modernizacji to ok. 9,5 mln zł. Prace nie zakłócają ruchu kolejowego.

 

Okresowe przeglądy stanu technicznego mostów i wiaduktów kolejowych wykonywane są co najmniej raz w roku, a przeglądy szczegółowe, co najmniej raz na 5 lat.