Betonowe kielichy stanęły już na nowym peronie wyspowym, który zaprojektowano w ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

Podobnie jak demontaż, operacja ponownego zamontowania zabytkowej wiaty rozpoczęła się późnym wieczorem. Betonowa konstrukcja została ustawiona na tymczasowych wspornikach. Tuż obok ma powstać kładka prowadząca z peronu bezpośrednio w kierunku stadionu. 

– Po zakończeniu części techniczno-inżynierskiej zostanie przeprowadzona konserwacja zabezpieczająca i estetyczna oryginalnej powłoki betonowej – informuje miejski konserwator zabytków Michał Dębowski.

Prace na przystanku Szczecin Pogodno prowadzi firma Anero PSA. Przypomnijmy, że do demontażu betonowych kielichów potrzebne były dwa 160-tonowe dźwigi, a wcześniej godziny przygotowań. Skomplikowany proces przenoszenia wiaty był niezbędny, ponieważ jest ona wpisana do rejestru zabytków i nie można jej wyburzyć.

Początkowo, gdy powstał pierwszy projekt przebudowy przystanku Pogodno, zakładano właśnie rozbiórkę. Wtedy jednak zareagowali miłośnicy historii, architektury i kolei (m.in. prawnik Igor Podeszwik oraz architekt Tomasz Sachanowicz), którzy doprowadzili do objęcia betonowej konstrukcji ochroną konserwatorską.