W ostatni etap wchodzi modernizacja infrastruktury portowej w rejonie Kanału Dębickiego, czyli tuż za Elewatorem Ewa. Stan zaawansowania prac oceniany jest na 85 procent. Ich finał zapowiedziano na połowę 2025 roku.

– Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA prowadzi obecnie w porcie Szczecin dwa duże projekty inwestycyjne, które zwiększą ilość obsługiwanych ładunków, a przede wszystkim wzmocnią pozycję całego zespołu portowego wśród bałtyckich portów – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSiŚ.

Jeden z tych projektów to przebudowa w rejonie Basenu Kaszubskiego (bardziej na wschód), a drugi to właśnie – „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”.

Zmodernizowane i zupełnie nowe nabrzeża

Jego celem jest przebudowa nabrzeży Czeskiego i Słowackiego, wraz z przystosowaniem ich do głębokości technicznej 12,5 m. A także budowa zupełnie nowych nabrzeży – Norweskiego i Duńskiego. Dodatkowo, Kanał Dębicki zostanie poszerzony ze 120 do 200 metrów.

Jak wygląda postęp prac? Stan ich zaawansowania wynosi 85 procent.

– Wykonano ok. 90 procent robót czerpalnych, co przekłada się na wydobycie 1,3 mln m3 urobku z Kanału Dębickiego. Zmodernizowano sekcje od 1 do 27 nabrzeża Czeskiego i Słowackiego. Wybudowano nowe nabrzeże Norweskie o długości 300 m i głębokości technicznej 12,5 m. Wybudowano obudowę brzegu stanowiącą pierwszy etap nabrzeża Duńskiego o długości ok. 778 m głębokości technicznej 12,5 m. Wybudowano pole odkładu na Ostrowie Mieleńskim o pojemności ok. 1mln m3 – informuje Monika Woźniak-Lewandowska.

Co jeszcze zostało do zrobienia?

W najbliższych tygodniach kontynuowane będą prace przy modernizacji kolejnych sekcji nabrzeża Czeskiego i Słowackiego. Dno Kanału Dębickiego w rejonie nabrzeży Spółdzielczego, Fińskiego i Czeskiego wzmocni tzw. materac betonowy.

Koszt całej inwestycji to 497,7 mln zł. Jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Zamawiającym jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, wykonawcą sopocka firma NDI, a nadzór nad projektem pełni SWECO.