Spółka Polbud Pomorze zawiesiła prace przy budowie fragmentu S3 w kierunku Świnoujścia (Troszyn – Dargobądz) oraz obwodnicy Koszalina w ciągu S6. Domaga się dodatkowych pieniędzy, przede wszystkim z powodu rosnących kosztów materiałów. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przypomina, że wynagrodzenie wykonawcy zostało już wcześniej zwiększone w ramach waloryzacji i oczekuje terminowej realizacji kontraktu.

Jak informuje Gazeta Wyborcza, spółka Polbud Pomorze domaga się dodatkowych 108 mln zł za budowę odcinka Troszyn – Dargobądz (dotychczasowa wartość kontraktu – 679,3 mln zł) oraz 46,6 mln zł za obwodnicę Koszalina (dotychczasowa wartość kontraktu – 448,8 mln zł). Poza tym, żąda 6,7 mln zł za przebudowę gazociągu na terenie pierwszej z tych inwestycji, czego nie obejmowały warunki przetargu.

„Wykonawca kilkukrotnie podejmował inicjatywę rozwiązania tych i dalszych problemów powstałych z przyczyn od niego niezależnych w toku realizacji tego kontraktu, lecz spotykał się z odmową ze strony zamawiającego. M.in. wykonawca dwukrotnie występował z wnioskiem o mediację obejmującą wspomniane kwestie w Sądzie Polubownym przy Prokuratorii Generalnej RP, na które zamawiający nie wyrażał zgody. W tej sytuacji, wobec utrzymującej się postawy zamawiającego, konieczne stało się skorzystanie z uprawnienia do wstrzymania prac" – piszą przedstawiciele spółki Polbud Pomorze.

Druga strona przypomina, że „nie ma jakichkolwiek zaległości płatniczych GDDKiA wobec wykonawcy”.

„Należy zaznaczyć, że konsorcja, których liderem jest Polbud Pomorze otrzymały na skutek zwiększenia limitów waloryzacji dodatkowe około 110 mln złotych na realizację S3 i S6. Natomiast dla całego sektora wykonawczego oznaczało to zwiększenie finansowania inwestycji drogowych o około 5 miliardów złotych. Wykonawcy inwestycji, konsorcja, których liderem jest Polbud Pomorze, występowali o dodatkowe zwiększenie finansowania niewynikające z umów łączących obie strony” – czytamy w oświadczeniu GDDKiA.

Zamawiający oczekuje, że wykonawca wróci do prac najpóźniej po 15 marca, gdy skończy się okres przerwy zimowej.

Polbud Pomorze buduje fragment S3 w konsorcjum z PRD Nowogard oraz Intop Warszawa i Intop Skarbimierzyce. Zgodnie z kontraktem, powinien zakończyć realizację drogi do 18 maja.

Wcześniej, bo do 22 kwietnia, powinna być gotowa obwodnica Koszalina. Tutaj Polbud Pomorze pracuje w konsorcjum z Miejskim Przedsiębiorstwem Dróg i Mostów oraz Wibra Infrastruktura.