Wystawa Don’t worry be happy powstała we współpracy z Polska Insitutet Stockholm. W lutym 2013 roku prezentowana była w Sztokholmie na prestiżowych Targach Sztuki Niezależnej SUPERMARKET (Stockholm Independent Art Fair). Patronat nad wystawę objęli: Magazyn Sztuki, Obieg, EXIT nowa sztuka w Polsce
Aleksandra SKA OWO, 2010
Cykl fotografii “Owo” podejmuje grę skojarzeń. Nakładki na penisa wykonane z sylikonu przybierają różne formy. Ich widok odwołuje się do sytuacji, kiedy patrzymy w niebo doszukując się w chmurach kształtów dosłownie wszystkiego. Praca ta oscyluje wokół problemu cielesności oraz wizerunku penisa, który wciąż pozostaje w strefie tabu.
Waldemar Wojciechowski KULKA DO GRY W KOŚCI, 1984
„Kulka do gry w kości” powstała w 1984 roku, w czasie dość ponurym, niecały rok po zniesieniu stanu wojennego w Polsce. Wówczas wydawała się po prostu dowcipnym ćwiczeniem intelektualnym. Dziś, jak przyznaje artysta, obiekt jest „bardziej serio” - to wyraz niezgody na czarno-biały świat, na przymus wybierania jednej konkretnej odpowiedzi spośród sześciu możliwych. „Kulka…” przy każdym rzucie umożliwia uzyskanie innego wyniku. Być może ta unikatowa cecha pozwoli jej stać się symbolem szczęścia, jakie daje uwolnienie od przymusu.
Agata Zbylut MOGĘ WSZYSTKO, 2012 oraz ŁAJKA, 2011
„Paliwem twórczości” Agaty Zbylut są kobiece historie. Jak pisze Zbylut: „lubię kobiety, lubię na nie patrzeć, słuchać, lubię o nich czytać. (…) Wysłuchuję opowieści dziewczyn zawieszonych pomiędzy rolami, podejmujących kolejne życiowe decyzje. Dziewczyn, które wciąż wierzą, że uda im się zamienić swoją codzienność w wypracowany w photoshopie świat medialny, jakkolwiek banalnie by to nie brzmiało i tak budzą się któregoś dnia z poczuciem braku, niespełnienia i pytaniem <
„W 1982 roku we wsi Zasań koło Myślenic byłem świadkiem próby uruchomienia maszyny do podorywania ziemniaków. Zrobił ją rolnik – z motocykla SHL. Wyglądała absurdalnie (…), nie wyobrażałem sobie, by ta konstrukcja mogła zadziałać. Podhale to zagłębie budowy „ciągników Sam”, jak oficjalnie ciągniki te nazywano w dowodach rejestracyjnych. Ponieważ już widywałem na wsi różne własnoręcznie wykonane urządzenia, pomyślałem, że warto je udokumentować”. Projekt „Machines” składa się z 112 zdjęć, 3 filmów wideo i 150 ankiet badawczych.
Leszek Knaflewski, ZŁAP F, 2008
Wystawianie siebie na pokaz - performatywny aspekt ludzkiego bytu - jest sednem najnowszych prac Knaflewskiego. Testowanie tego, co wypada lub nie - cenionemu artyście, pedagogowi i dojrzałemu mężczyźnie. Sarkastyczny zamysł pokazania siebie w sytuacjach żenujących oczywiście nie przekracza granicy żenady - wszystkie realizacje są wysmakowane i perfekcyjne; to sztuka pełna polotu i finezji, skierowana do inteligencji widza, a nie do jego emocji. (…) Rozważając problem na własnym przykładzie, Knaflewski mądrze i odważnie wskazuje absurdalny wymiar naszego niejednokrotnie bardzo stabilnego poczucia zakorzenienia w świecie i garniturze własnej tożsamości. (Michał Lasota, OBIEG)
Agata Michowska, I WILL NEVER KILL YOU AGAIN, wideo, 2011
Wideo "I Will Never Kill You Again" wprowadza nas w mroczny świat, w którym granica między beztroską zabawą a szaleństwem, fikcyjną grą a realnym zagrożeniem ulega zatarciu. Obserwowana przez nas postać, ukryta za słynną maską z "Krzyku" i krępująca swoje dłonie klejącą taśmą odgrywa w filmie podwójną rolę: ofiary i prześladowcy. Ta groteskowa ale i przerażająca scena przywołuje całe archiwum skojarzeń, które w sposób jednoznaczny wskazują na przenikanie się świata fikcji wykreowanej przez kulturę masową, będącą synonimem przyjemności i rozrywki z brutalną i agresywną rzeczywistością. Obietnica złożona w tytule filmu " I will Never Kill You Again" wydaje się jeszcze jednym perwersyjnym żartem, który wymaga ofiary.
ZONA SZTUKI AKTUALNEJ to galeria autorska Akademii Sztuki w Szczecinie, której kuratorem jest prof. Kamil Kuskowski. ZONA jest przestrzenią eksperymentalno-innowacyjną, w której są prowadzone i rozwijane odkrywcze działania w zakresie kultury wizualnej i produkcji symbolicznej. Jeśli sztuka współczesna jest spotkaniem z tym, co inne, nieznane i niespodziewane, to ZONA otwiera możliwość takiego spotkania. Zona Sztuki Aktualnej to przede wszystkim wystawy połączone z wernisażami i finisażami, to zaproszeni goście, wykłady otwarte, spotkania autorskie, warsztaty, pokazy performance i inna działalność dydaktyczna. ZONA działa w Szczecinie od dwóch lat (wcześniej funkcjonowała pod tą samą nazwą w Łodzi), prezentowane są w niej prace czołowych artystów polskich, m.in. Leszek Knaflewski, Arti Grabowski, Artur Malewski, Agata Michowska, Leszek Golec + Tatiana Czekalska, Bogna Burska, Anna Orlikowska, Kuba Bąkowski, Hubert Czerepok, Bartłomiej Kokosiński, i inni.
Zona Sztuki Aktualnej/galeria Akademii Sztuki w Szczecinie czynna codziennie od wtorku do soboty między 15 a 19. adres: plac Żołnierza Polskiego 2 (wejście od ul. Tkackiej), Szczecin, Poland
kurator: Kamil Kuskowski
Komentarze
0