Od 17 do 19 października 2012 odbywać się będzie „III Konstelacja Szczecin. Polsko- niemiecki przegląd gwiazd kina urodzonych w Szczecinie”. Bohaterem tej edycji jest Heinrich George.
Organizatorzy chcieliby przypomnieć biografię i przede wszystkim filmy, w których grał. Heinrich George to aktor m.in. Fritza Langa (w Metropolis wcielił się w rolę Grota), Phila Jutzi (w Berlin-Aleksanderplatz grał rolę Franza Biberkopfa) i Veita Harlana (Kolberg, Żyd Suess). Partnerował Ascie Nielsen w filmie Erdgeist (1923) i Dicie Parlo w filmie Die Dame mit der Maske (1928) i Manolescu - Der König der Hochsztapler (1929).
Inauguracja Przeglądu odbędzie się 17 października o godzinie 10.00 w Bibliotece Głównej Uniwersytetu Szczecińskiego w Sali Strumiańskiej, ul. Tarczyńskiego 1. O 17.00 zapraszamy do kościoła ewangelickiego pw. Świętej Trójcy, ul. Energetyków 8 (Łasztownia). Pokażemy tam film Heimat w reżyserii Carla Froelicha i Kolberg w reżyserii Veita Harlana.
Przegląd filmów jest organizowany przez Stowarzyszenie Archiwistów Polskich. Oddział w Szczecinie, Archiwum Państwowe w Szczecinie, Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Szczecińskiego, Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie i Stowarzyszenie Twórców i Producentów Sztuki.
Konferencja filmoznawcza
„Kino wobec totalitaryzmu”
Retrospektywie filmów z udziałem Heinricha George towarzyszy konferencja filmoznawcza poświęcona roli i problemom kina w państwie totalitarnym, przede wszystkim w okresie międzywojennym.
Punktem wyjścia dla rozważań o wyborach artysty tworzącego w totalitaryzmie, służebnej roli filmu wobec systemu oraz wszechobecnej w przekazie filmowym propagandzie stanie się historia urodzonego w Szczecinie wybitnego aktora teatralnego i filmowego, Heinricha George. To człowiek naznaczony pokoleniowym doświadczeniem Wielkiej Wojny, później sympatyk lewicy, który ostatecznie stał się twarzą zbrodniczego systemu.
Nie chcąc tworzyć czarno-białego obrazu tej epoki, także w dziejach kina, chcielibyśmy zwrócić uwagę również na wartość artystyczną powstających wówczas filmów; w wielu przypadkach były to dzieła przełomowe, dzisiaj stanowiące klasykę gatunku. Celem zasadniczym konferencji będzie więc próba odejścia od manichejskiego postrzegania kina III Rzeszy, ZSRR czy Włoch i wydobycia możliwie wielu aspektów twórczości artystów tego czasu.
Program
Konferencja naukowa: Kino wobec totalitaryzmu
Biblioteka Główna US, ul. Tarczyńskiego 1, Sala Strumiańska (III piętro, pok. 306)
Środa, 17 października 2012
Godz. 9.30 – Powitanie przez: prof. Radosława Gazińskiego, dyrektora Biblioteki Głównej US, dr. Jana Macholaka, dyrektora Archiwum Państwowego w Szczecinie, dr. Radosława Skryckiego, zastępcę dyrektora Instytutu Historii i Stosunków
Międzynarodowych US
9.45 – 10.15 – Joanna A. Kościelna, Heinrich George i trudne wybory artysty w Niemczech
międzywojennych
10.15 – 10.45 – prof.dr hab. Tomasz Kłys (Uniwersytet Łódzki), Mabuse – nazista czy Żyd?
10.45 – 11.15 – Michał Dondzik (Uniwersytet Łódzki), Od stereotypu do propagandy.
Obraz Żydów w kinie Weimaru i III Rzeszy
11.15 – 11.30 – przerwa kawowa
11.30 – 12.00 – dr Miłosz Stępiński (Uniwersytet Szczeciński),Propaganda olimpijska III
Rzeszy a XI Igrzyska Olimpijskie w Berlinie w 1936 roku w świetle „Völkischer Beobachter”
12.00 – 12.30 – dr Wojciech Wichert (Uniwersytet Szczeciński), Kult przywódcy w III
Rzeszy w filmie propagandowym „Triumf woli”
12.30 – 13.00 – dr hab. Maciej Szukała (Archiwum Państwowe w Szczecinie), Propaganda
a prawda historyczna – Fryderyk II w filmie fabularnym III Rzeszy
13.00 – dyskusja
Czwartek, 18 października 2012
9.30 – 10.00 – prof. dr hab. Dorota Skotarczak (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), Między rozrywką a propagandą. „Świat się śmieje” Grigorija Aleksandrowa
10.00 – 10.30 – dr Bronisława Stolarska (Uniwersytet Łódzki), We władzy utopii. O
dokumentalnej twórczości Dżigi Wiertowa
10.30 – 11.00 – Damian Romaniak (Uniwersytet Szczeciński),„Pancernik Potiomkin” jako
arcydzieło sztuki i propagandy
11.00 – 11.15 – przerwa kawowa
11.15 – 11.45 – Maciej Kowalski (Uniwersytet Szczeciński), Dwa oblicza sztuki filmowej.
Kinematografia włoska w dobie estetyki faszystowskiej i neorealistycznej
11.45 – 12.15 – dr Wojciech Otto (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu), Przeciw
faszyzmowi i wojnie. Polski film propagandowy londyńskiego Biura Filmowego
12.15 – 12.45 – dr Mariusz Guzek (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy),
Otakar Vávra i kino Protektoratu Czech i Moraw
12.45 – dyskusja
Przegląd filmowy:
Środa, 17 października 2012
Obie projekcje odbędą się w Kościele ewangelickim pw. Świętej Trójcy, ul. Energetyków 8 (Łasztownia)
17.00 – Marnotrawna córka (Heimat), reż. Carl Froelich, 1938
19.00 – Kolberg, reż. Veit Harlan, 1945
Czwartek, 18 października 2012
18.00 – Die Degenhardts, reż. Werner Klinger ,1944, Kino Pionier, al. Wojska Polskiego 2
20.00 – Jud Süß, reż. Veit Harlan, 1940, Kino Obserwatorium, al. Wojska Polskiego 90
Piątek, 19 października 2012
17.00 – Olimpiada cz.I, reż. Leni Riefenstahl, 1938, Studio S1 Polskiego Radia Szczecin, wejście od ul. Niedziałkowskiego
Sobota, 20 października 2012
16.00 – Triumf woli, reż. Leni Riefenstahl, 1934, Studio S1 Polskiego Radia Szczecin, wejście od ul. Niedziałkowskiego
WSTĘP NA WSZYSTKIE WYDARZENIA JEST BEZPŁATNY
Projekt jest dofinansowany przez UnięEuropejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa (Fundusz Małych Projektów INTERREG IV A Euroregionu Pomerania).
Komentarze
0