NIEBO NAD BERLINEM (Der Himmel über Berlin/Wings of Desire) – OTWARCIE PRZEGLĄDU
18 września (czwartek), godz. 18:30
RFN/Francja 1987 (128 min.)
Reżyseria: Wim Wenders
Obsada: Bruno Ganz, Solveig Dommartin, Otto Sander, Curt Bois, Peter Falk
Filmowy hołd dla Berlina w reżyserii Wima Wendersa, nagrodzony w Cannes, doceniony Europejskimi Nagrodami Filmowymi. Po niemieckiej metropolii przechadzają się anioły czuwające nad mieszkańcami miasta. Potrafią uśmierzyć ból po stracie, pomóc w chwilach smutku. Jednym z nich jest Damiel – anioł zmęczony swoim losem, który chce żyć jak jego podopieczni. Pragnie być zdolnym do zachwytu, móc popełniać błędy. Ostatecznie do pozbycia się skrzydeł decyduje się po poznaniu pracującej w cyrku Marion.
„Niebo nad Berlinem” jest bez wątpienia najpiękniejszym filmem, jaki zrobiono o niemieckiej stolicy. Dzięki wizualnej koncepcji nestora sztuki operatorskiej Henri Alekana otrzymujemy portret miasta funkcjonującego na styku dwóch światów z symbolicznym murem pośrodku. Miasta pełnego pomników nie zawsze chlubnej historii, ale też pędzącego ku nowoczesności. Miasta, którego klimat tworzą z jednej strony wciąż krążące nad nim demony przeszłości, a z drugiej tysiące prozaicznych ludzkich losów. Dodatkowo Wenders wyróżnia Berlin jako miasto będące inspiracją dla wielu artystów, w tym dla pojawiającego się w filmie Nicka Cave’a.
Seans filmu poprzedzi wprowadzenie przygotowane przez Andrzeja Wojtasika.
Cena biletu 25 złotych.
LISBON STORY
25 września (czwartek), godz. 19:00
Niemcy/Portugalia 1994 (100 min.)
Reżyseria: Wim Wenders
Obsada: Rüdiger Vogler, Patrick Bauchau, Vasco Seque
Dźwiękowiec, Philip Winter, otrzymuje pocztówkę z Lizbony od swojego przyjaciela, reżysera Fredricha Monroe, który prosi go pomoc w dokończeniu swojego filmu. Philip przyjmuje propozycję. Po przyjeździe na miejsce, dowiaduje się jednak, że jego przyjaciel zaginął. Zafascynowany wyjątkową atmosferą europejskiej stolicy rozpoczyna poszukiwanie przyjaciela oraz „wyławianie” wyjątkowych dźwięków miasta, rozkoszując się przy tym magiczną atmosferą lizbońskich uliczek.... Wim Wenders powraca w „Lisbon Story” do różnych motywów kina i własnej twórczości. Obraz jest nasycony ironią i humorem, a wypełnia go muzyka z kręgu fado. Film jest opowieścią o mieście, o kulturze Portugalii, jest w nim również miejsce na uczucia wiążące ludzi, od solidarności zaczynając, a na miłości kończąc. Niezwykły film z przepiękną muzyką zespołu Madredeus.
Seans filmu poprzedzi wprowadzenie przygotowane przez Andrzeja Wojtasika.
Cena biletu 25 złotych.
ALICJA W MIASTACH
2 października (czwartek), godz. 19:00
RFN 1974 (110 min.)
Reżyseria: Wim Wenders
Obsada: Rüdiger Vogler, Yella Rottländer
To formalnie rzecz biorąc czwarty film Wendersa, ale reżyser często klasyfikuje go jako swój pierwszy, ponieważ odkrywa w nim film drogi jako gatunek. Jest to również pierwszy film Wendersa nakręcony częściowo w USA i pierwszy, w którym występuje jego alter ego Phillip Winter (Rüdiger Vogler). „Alicja w miastach” jest często porównywana do „Brzdąca” Charliego Chaplina. Film otrzymał Nagrodę Niemieckich Krytyków w 1974 roku. Dziennikarz Phillip Winter chce napisać artykuł o Ameryce, ale poza zrobieniem serii polaroidów nic innego mu się nie udaje. Rozczarowany rozpoczyna podróż powrotną do Niemiec. Niechętnie zgadza się wziąć małą Alice pod swoją opiekę, ponieważ jej matka, którą spotyka w Nowym Jorku dzień przed wyjazdem, odmawia zajęcia się dziewczynką. W Amsterdamie matka nie pojawia się zgodnie z umową, więc Winter i Alice wyruszają na poszukiwanie babci Alice w Zagłębiu Ruhry. Podczas wspólnych poszukiwań ich początkowa wzajemna niechęć stopniowo przeradza się w sympatię.
Cena biletu 25 złotych.
BUENA VISTA SOCIAL CLUB
9 października (czwartek), godz. 19:00
Niemcy/USA/Kuba/Wielka Brytania/Francja 1999 (101 min.)
Reżyseria: Wim Wenders
Wim Wenders towarzyszył w podróży do Hawany swojemu wieloletniemu przyjacielowi Ry Cooderowi, który napisał już wcześniej muzykę do jego filmów „Paryż, Teksas” i „Koniec przemocy”. Reżyser zanurzył się w świecie kubańskiej muzyki: przez kilka miesięcy towarzyszył zespołowi Buena Vista Social Club, najpierw w ich domu w Hawanie, następnie kilka tygodni później, w kwietniu 1998 roku, w Amsterdamie na pierwszym publicznym występie grupy, a jeszcze później, w lipcu 1998 roku, na triumfalnym koncercie w Carnegie Hall w Nowym Jorku. W ten sposób podążał za niemłodymi już bohaterami tradycyjnej kubańskiej muzyki na ich drodze od całkowitego zapomnienia do światowej sławy, co stało się w ciągu zaledwie kilku miesięcy. Myślałem, że kręcę film dokumentalny – powiedział –a tymczasem byliśmy świadkami bajki, której nikt nie mógł sobie wymarzyć. Dokument muzyczny stał się kinową sensacją i odniósł światowy sukces. Oprócz nominacji do Oscara dla najlepszego filmu dokumentalnego „Buena Vista Social Club” otrzymał m.in. Europejską Nagrodę Filmową, Złotą Niemiecką Nagrodę Filmową, Złotą Kamerę, Brazylijską Wielką Nagrodę Filmową.
Cena biletu 25 złotych.
AMERYKAŃSKI PRZYJACIEL
16 października (czwartek), godz. 19:00
RFN/Francja 1977 (128 min.)
Reżyseria: Wim Wenders
Obsada: Bruno Ganz, Dennis Hopper
Film prezentowany był w konkursie głównym w Cannes, zdobył Nagrodę Niemieckich Krytyków i Złotą Niemiecką Nagrodę Filmową w 1977 roku i jest dziś uważany za dzieło wybitne. Inspiracją była powieść „Gra Ripleya” Patricii Highsmith. Jonathan Zimmermann (Bruno Ganz) wierzy, że wkrótce umrze na białaczkę. Pozbawiony skrupułów Amerykanin Tom Ripley (Dennis Hopper) dowiaduje się o tym i wykorzystuje chorobę Zimmermanna do własnych celów. Przedstawia Jonathana oszustowi Minotowi, który proponuje śmiertelnie choremu mężczyźnie, by został zawodowym seryjnym mordercą. W zamian ma otrzymać rozsądne wynagrodzenie, które zapewni jego żonie i dzieciom finansową przyszłość. Co ma do stracenia, skoro i tak umrze? Między dwoma skrajnie różnymi mężczyznami rodzi się przyjaźń, a Ripley ostatecznie interweniuje, gdy Zimmermann nie jest już zdolny do popełnienia kolejnego morderstwa.
Cena biletu 25 złotych.
TOKYO-GA
23 października (czwartek), godz. 19:00
RFN/USA 1985 (92 min.)
Reżyseria: Wim Wenders
Obsada: Yasujirō Ozu, Werner Herzog, Chris Marker, Chishū Ryū
Film dokumentalny Wima Wendersa z 1985 roku. Poświęcony jest postaci japońskiego reżysera, Yasujirō Ozu i poszukiwaniu jego śladów w Tokio 20 lat po jego śmierci. Zawiera m.in. rozmowy ze współpracownikami Ozu – aktorem Chishū Ryū i kamerzystą Yuharu Atsuta. Film powstał w czasie odbywającego się w Tokio tygodnia kina niemieckiego w 1983 i kręcony był przez dwa tygodnie. Po zakończeniu zdjęć Wenders rozpoczął pracę nad filmem „Paryż, Teksas”, montażem „Tokio-Ga” zajął się dopiero dwa lata później – w 1985 roku. Wiele lat później Wenders złożył wielki hołd Ozu filmem „Perfect Days”. Cena biletu 25 złotych.
NIE WRACAJ W TE STRONY
30 października (czwartek), godz. 19:00
Niemcy/USA 2005 (122 min.)
Reżyseria: Wim Wenders
Obsada: Sam Shepard, Jessica Lange, Tim Roth, Gabriel Mann, Sarah Polley
Howard Spence (Sam Shepard) swoje najlepsze dni ma już za sobą. Kiedyś grał główne role westernowych bohaterów, teraz musi zadowolić się drugoplanowymi chałturami. Zawsze prowadził samolubne życie, a odrazę do samego siebie topił w alkoholu, narkotykach i setkach przygodnych romansów z coraz młodszymi dziewczynami. Gdyby teraz umarł, nie byłoby nikogo, kto uroniłby po nim łzę. Matka (Eva Marie Saint), której nie widział od 30 lat, informuje go, że prawdopodobnie gdzieś żyje jego dziecko. Howard czepia się tej myśli niczym iskierki nadziei, że nie żył zupełnie na próżno. Wyrusza na poszukiwanie potomka. Odkrywa życie, które przegapił...
Cena biletu 25 złotych.
PARYŻ, TEKSAS (WERSJA ODRESTAUROWANA 4K) – 80 LAT WIMA WENDERSA – FINAŁ PRZEGLĄDU
6 listopada (czwartek), godz. 18:30
Niemcy/Francja/Wielka Brytania/USA 1984 (145 min.)
Reżyseria: Wim Wenders
Obsada: Harry Dean Stanton, Nastassja Kinski, Dean Stockwell, Aurore Clément, Hunter Carson
„Paryż, Teksas” jest uważany za najbardziej znany i odnoszący największe sukcesy na świecie film Wendersa. Doceniony przez krytyków, był nominowany do Złotego Globu, zdobył wiele głównych międzynarodowych nagród, w tym Złotą Palmę w Cannes w roku 1984. Film zaprezentujemy w odrestaurowanej wersji 4K. Ten niezwykły film drogi, oparty na scenariuszu laureata Nagrody Pulitzera Sama Sheparda, opowiada historię Travisa (Harry Dean Stanton), mężczyzny, który pewnego dnia w upale wędruje z Meksyku do Teksasu. Travis nie mówi ani słowa. Wydaje się też, że stracił większość wspomnień. Kieruje nim jednak pragnienie odnalezienia swojej rodziny – młodej żony Jane (Nastassja Kinski), którą prawdopodobnie naraził na śmiertelne niebezpieczeństwo swoją chorobliwą zazdrością, i jego 7-letniego syna Huntera. Przez cztery lata Travis był uznawany za zmarłego. Jego brat Walt przylatuje do Teksasu z Los Angeles, aby odnaleźć zaginionego brata. Walt wraz z żoną Ann zostali rodzicami zastępczymi Huntera. Bardzo trudno jest im teraz zrezygnować z tych ról, zwłaszcza gdy dowiadują się, że Travis chce wraz z synem wyruszyć na poszukiwanie Jane. Nie wiedzą o niej nic, poza tym, że prawdopodobnie mieszka w Houston...
Oprócz imponujących kreacji aktorskich Harry'ego Deana Stantona i Nastassji Kinski, „Paryż, Teksas” stał się również filmem kultowym ze względu na wyjątkową ścieżkę dźwiękową autorstwa Ry Coodera.
Seans filmu poprzedzi wprowadzenie przygotowane przez Andrzeja Wojtasika.
Komentarze