– Sukces wodoru w transporcie uzależniony jest od kilku czynników. Priorytetem jest cena kilograma wodoru potrzebnego do przejechania 100 kilometrów. Kolejna ważna sprawa to dostępność stacji, gdzie będzie można zatankować pojazdy wodorowe. W Polsce takich obiektów jest jeszcze zbyt mało, byśmy mogli mówić, że przedsiębiorcy realnie biorą pod uwagę zmianę lub modyfikację swojej floty. Nie bez znaczenia pozostają też kwestie związane z możliwością modyfikacji silników spalinowych na zasilanie wodorem i ich późniejszy serwis, ale to przyszłość, nad którą pracują m.in. koncerny motoryzacyjne – mówi Marek Dymsza, wiceprezes klastra Metalika dla Przemysłu, współorganizator konferencji naukowo-technicznej H2 Szczecin – Wodór Napędem Regionu.
Transport i samorządy najbardziej zainteresowani wdrażaniem gospodarki wodorowej
Wodorem zainteresowne są zarówno branża TSL, jak i sektor transportu zbiorowego. TSL cały czas aktywnie poszukuje optymalizacji kosztów, a od momentu wybuchu wojny w Ukrainie wszelkie procesy związane z alternatywą dla kopalnianych źródeł energii przyspieszyły.
– Musimy pamiętać, kto jest klientem docelowym budowanej obecnie gospodarki wodorowej w Polsce i na świecie. Jednym z głównych beneficjentów będzie na pewno transport. Koncerny koncentrują swoje działania na wdrażaniu silników wodorowych oraz modyfikacji silników spalinowych. To pojazdy zeroemisyjne, a koszt wodoru na rynku, choć teraz nie wydaje się konkurencyjny, to w perspektywie na pewno będzie spadać – mówi Marek Dymsza, wiceprezes klastra Metalika dla Przemysłu, współorganizator konferencji naukowo-technicznej H2 Szczecin – Wodór Napędem Regionu.
Wodór to również przyszłość transportu publicznego. W wielu dużych miastach w ostatnich miesiącach przeprowadzane były testy autobusów wodorowych. Wypadły one pozytywnie, ale zakupy takich pojazdów wiążą się z koniecznością posiadania infrastruktury, na co samorządy zwykle jeszcze nie są gotowe.
– Dla nas najważniejsze jest, że samorządy są gotowe do dyskusji i są zainteresowane innowacjami. Mało kto wie, że ponad 50% wszystkich autobusów w Europie produkowanych jest w Polsce. To pokazuje ogromny potencjał, jaki drzemie w naszych firmach, a biorąc pod uwagę trend światowy dotyczący autobusów wodorowych, to należy się spodziewać, że niebawem nasze firmy będą wdrażać jeszcze aktywniej technologie wodorowe – mówi Marek Dymsza.
H2 Szczecin już po raz drugi. „Wodór coraz powszechniejszym tematem gospodarczym”
Już 30 listopada w hotelu Courtyard by Marriott w Szczecinie odbędzie się druga edycja konferencji naukowo-technicznej H2 Szczecin – Wodór Napędem Regionu.
– Podczas drugiej odsłony naszej konferencji chcemy przekazać aktualną wiedzę na temat prowadzonych badań, dobrych praktyk w samorządach czy u dostawców technologicznych i ogólnie szerzej o całym zakresie rozwoju gospodarki wodorowej – mówi prof. Marzena Frankowska, współorganizatorka konferencji H2 Szczecin – Wodór Napędem Regionu.
Jak dodaje, w wydarzeniu wezmą udział eksperci zajmujący się finansowaniem przedsięwzięć wodorowych w skali ogólnopolskiej jak np. Bank Gospodarstwa Krajowego czy Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Nie zabraknie także przedstawicieli międzynarodowych instytucji jak np. Portu Hamburg, który jest hubem wodorowym łączącym Europę z resztą świata.
– Porozmawiamy również o ośmiu regionalnych dolinach wodorowych. Zaprosiliśmy przedstawicieli tych dolin, by zaktualizowali stan pracy w tych dolinach. Będzie więc mowa o koordynacji projektów wodorowych i dobrych praktykach. Będą z nami przedstawiciele między innymi Grupy Orlen – dodaje prof. Marzena Frankowska.
W konferencji będą uczestniczyć nie tylko przedsiębiorcy, ale i samorządowcy z całej Polski. Trzecia sesja dotyczyć będzie bowiem transportu, zarówno w ujęciu TSL, jak i komunikacji miejskiej.
– Będziemy zajmować się także zastosowaniem wodoru w gospodarce komunalnej np. w energetyce. Naszym gościem będzie między innymi przedstawiciel Szczecińskiej Energetyki Cieplnej – mówi prof. Frankowska.
Konferencja H2 Szczecin – Wodór Napędem Regionu odbędzie się już 30 listopada w hotelu Courtyard by Marriott w Szczecinie.
Więcej informacji: https://h2szczecin.pl/
Transmisja na żywo z wydarzenia będzie dostępna na Facebooku na profilu Klaster Metalika dla Przemysłu.
Portal wSzczecinie.pl jest patronem medialnym konferencji.
Komentarze
2