Czy w dobie Internetu i rozwiniętej technologii, grając w gry, można jeszcze rozwijać wyobraźnię, nawiązywać rzeczywiste kontakty i spędzać czas wśród ludzi? Czy wirtualne gry nie wyparły tradycyjnych planszówek i gier karcianych? Czy do zabawy nie są potrzebne inne osoby?

Dzisiaj gry kojarzą się przede wszystkim z komputerem lub z konsolami typu Play Station. W skrajnych przypadkach wyobraźnia podsuwa obraz osoby, która całymi dniami wpatruje się w monitor, nie ma kontaktu z prawdziwym światem i funkcjonuje tylko dzięki przerwom na potrzeby fizjologiczne. Oczywiście nie wszyscy fani gier komputerowych są podłączeni do sondy pokarmowej. Wirtualne gry w odpowiednich dawkach na pewno oferują świetną zabawę, czy naukę poprzez zabawę. Jednak w porównaniu z tradycyjnymi grami towarzyskimi  nie posiadają kilu ważnych cech.

Od pewnego czasu na rynku pojawia się coraz więcej gier niekoniecznie potrzebujących napędu CD. Istnieje wiele gier planszowych, kolekcjonerskich czy karcianych, doskonałych jako rozrywka, dostarczających ciekawych wrażeń i korzystnie wpływających na rozwój intelektualny. I dotyczy to zarówno dzieci, jak i dorosłych. Gry towarzyskie rozwijają zainteresowania i osobowość, pozwalają ćwiczyć koncentrację. Szlifują zdolności przestrzenne, rozwijają koordynację wzrokowo-ruchową. Uczą myślenia i działania w zespole, znaczna część gier wymaga interakcji miedzy uczestnikami gry, dzięki czemu następuje integracja graczy.

Osoby, które interesują się tego typu grami lub pragną bliżej zapoznać się ze światem gier towarzyskich, mają możliwość spędzenia czasu we wspólnym gronie- w Szczecinie oraz innych miastach nie brakuje klubów miłośników tego typu gier. Przykładem jest chociażby sklep hobbystyczny FENIX. Spotkania odbywają się tam cyklicznie od 3 lat. Służą one przede wszystkim popularyzacji gier towarzyskich jako alternatywnego sposobu spędzania czasu (dla komputera, TV) w gronie rodziny, znajomych, ludzi o podobnych zainteresowaniach. Na miejscu organizatorzy zapewniają możliwość przyjemnego spędzenia czasu oraz możliwość poznania świata gier towarzyskich.  Na chętnych (w wyznaczonych terminach) czeka zarówno instruktor jak i niezbędny "sprzęt" do grania. W trakcie wakacji zaproszone są tam przede wszystkim dzieci i młodzież, ale pozostali starsi miłośnicy są również mile widziani.

Oto opis niektórych gier dostępnych na miejscu:

- Magic The Gathering to ogólnoświatowa kolekcjonerska gra karciana skupiająca miliony miłośników w fascynującym pojedynku intelektualnym, zwycięża ten kto zdoła wymyślić i skonstruować najskuteczniejszą 60 kartową talię, spośród kilku tysięcy możliwych wzorów. Jest ona najstarszą nie klasyczną (bo kolekcjonerską) grą karcianą, której powodzenie spowodowało powstanie szeregu nowych gier zwanych karciankami. Każda karcianka opiera się na warstwie fabularnej (np. Star Wars, Pokemon), ale niekiedy także na historii, jak np. VETO w którym obok postaci i wydarzeń sienkiewiczowskich występują historycznie autentyczne.

 - Warhammer Fantasy Battle System i Warhammer 40 000, Anima Tactics  to gry figurkowe w których gracz-kolekcjoner najpierw figurki/modele skleja, maluje a następnie tworzy z nich swoje oddziały. Rozgrywka zazwyczaj odbywa się na specjalnie przygotowanym stole/blacie który zawiera samodzielnie zrobione różnorodne elementy terenu (las, budynek, ruiny itp.) Takie gry rozwijają umiejętności logicznego myślenia, dedukcji, cierpliwości oraz zdolności politechniczne. Niebagatelne znaczenie ma także sam fakt kontaktu z drugą osobą, to świetna alternatywa spędzanie wolnego czasu. Co ciekawe wśród graczy można znaleźć zarówno kilkulatków jak i w pełni dojrzałe osoby połączone pasją np. do modelarstwa. 

Poniżej harmonogram polecanych spotkań (odbywają się w lokalu przy al. Wojska Polskiego 7-naprzeciwko Kina Pionier):

Poniedziałek 12.00 Magic the Gathering - Gateway (dla początkujących), 16.30-18.30   Spotkanie z Veto (kolekcjonerska gra szlachecka)

Wtorek 16.30-18.30 Warsztaty malarskie (nauka malowania figurek),16.30-18.30 World of Warcraft Miniatures (nauka gry figurowej)

Środa 12.15 Liga Pokemon, 16.30 Magic the Gathering Draft M11 

Czwartek 12.00 Magic the Gathering - Gateway (dla początkujących), 17.00-19.00 Legend of the Five Rings CCG (nie tylko dla początkujących), 17.00-19.0 Nauka Warhammer 40 000 (gra figurkowa)  

Piątek 17.00 – 19.00 Nauka Warhammer Fantasty Battle System (gra figurkowa), 16.30 Magic the Gathering FNM Standard  

Sobota 11.15 Liga Pokemon, 12.00  WPN Chamionship Qualifier Amsterdam One (eliminacje Magic the Gathering), 14.00-17.00 Gry Planszowe (nauka i gra na miejscu)

Gry komputerowe mogą wydawać się bardziej atrakcyjne niż tradycyjne, chociażby ze względu na możliwości: przenoszą w czasie, na nieznane lądy, do świata bajek, imperiów i konstrukcji, dają umiejętności, jakich człowiek w zwyczajnym świecie nie posiada. Wszystko jest na wyciągnięcie ręki, z tą jednak różnicą, że magiczny świat zaprojektowany jest przez twórców tych gier, to jest ich wizja.  Nasza wyobraźnia ma tutaj dużo mniejsze pole do popisu…